Gå til innhold

Ta betalt for å passe barnet til venninnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere rundt dette? Det forekommer en gang i blant at jeg passer dattera til venninnen min, barnet er rund 14 mnd.. Venninnen min mener at hun skal betale meg en liten sum for dette, men jeg mener nei.. Det andre barnet går på skole.

Noen ganger er det bare snakk om et par timer, og andre ganger en hel arbeidsdag. Skal jeg ta betalt eller ikke, siden det er venninne? :)

Anonymkode: 50660...a2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri, aldri bedt om betaling. Du sier ikke hvor gammel du er eller noe om din økonomiske situasjon, men for nære venner og familie stiller jeg opp gratis, og vet at de vil gjøre det samme for meg når jeg trenger det. Paying it forward, som de sier på engelsk. 

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, bortebra skrev:

Jeg ville aldri, aldri bedt om betaling. Du sier ikke hvor gammel du er eller noe om din økonomiske situasjon, men for nære venner og familie stiller jeg opp gratis, og vet at de vil gjøre det samme for meg når jeg trenger det. Paying it forward, som de sier på engelsk. 

Jeg har en helt ok inntekt og nærmer meg 30...

• Liker 1
Skrevet

Nei, bare si at hun gjengjelder det den gangen du får barn, eller på en annen måte om du ikke skal ha barn

Anonymkode: e278c...dc2

• Liker 7
Skrevet

Absolutt ikke! Hun kan spandere middag en gang eller noe sånt. 

Anonymkode: 148fc...66b

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, bortebra skrev:

Jeg har sagt at jeg ikke trenger betaling, fordi jeg syns det er koselig å passe barnet. 

• Liker 1
Skrevet

Gjør det gratis. Den dagen du trenger flyttehjelp, malehjelp eller barnevakt selv, kan det lønne seg :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt ok inntekt og nærmer meg 30...

I noenlunde samme situasjon som meg. Altså er det bare å understreke for henne hvor fint du synes det er å passe barnet. Hun er nok stressa og har dårlig samvittighet, og trenger litt bekreftelse på at det er greit. 

• Liker 3
Skrevet

Har et barn på 2 og har barnevakt av og til fra venner. Gir ikke betaling, men kjøper gjerne en flaske vin i blant for å vise takknemlighet :)

Anonymkode: 6a9f1...dce

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt dere som sier at man ikke tar imot betaling fra veninner. På den andre siden kan det være at veninnen din vil kvie seg for å be om hjelp hvis hun føler at hun ikke får "gjort" opp for seg, kanskje spesielt de gangene du er barnevakt veldig lenge. Jeg synes du skal si at du ikke vil ha betalt, og at du synes det er koselig å være barnevakt. Hvis det er viktig for veninnen din å  "gjøre opp"  for seg så kan du som andre sier si at det er bedre med annen "betaling" enn penger. (middag, vin, sjokolade..) 

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville gjort det gratis :) man hjelper vennene sine. Regner med at hun vil hjelpe deg senere dersom du har behov for hjelp? 

Anonymkode: 92c73...821

• Liker 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: ad24c...5d2

Skrevet

Så lenge det bare er innimellom så ville jeg ikke tatt betalt. Ville være klar ovenfor venninnen at dette gjør jeg gratis så hun slipper å ha dårlig samvittighet. 

Som flere skriver, en dag kan du trenge hjelp.

Gjest NotNaomi
Skrevet

En gjør jo tjenester for venner og familie uten å ta betalt,men samtidig som en skriver over her,så kan det være at hun kvier seg til å spørre om hun ikke får gjort opp litt. Syns derfor godt du kan ta litt betalt om du passer dem en hel arbeidsdag. Skjønner godt at hun vil betale litt,for har gjort det samme i hennes situasjon. Hun vil vel ha en barnevakt hun stoler på,og ikke fordi det er gratis. Så føler hun også at hun får gjort opp litt,så jeg tenker at du er en god venninne om du lar henne få betale jeg da. Hun vil sikkert føle det mye bedre selv om dere er venninner. Eller kanskje nettopp derfor.

Når det er sagt,så spørs det hvor ofte det er. Er det en hel arbeidsdag to,tre ganger i måneden, så la henne betale en liten sum. Si heller at du ikke trenger noe for bare et par timer. Passer du barnet sånn bare en arbeidsdag i måneden,så er det litt annerledes.

Skrevet

Heller at venninnen handler inn alt barnet trenger til hverdagen enn å ta betalt.

Anonymkode: e2842...d97

Skrevet
På 24.1.2018 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere rundt dette? Det forekommer en gang i blant at jeg passer dattera til venninnen min, barnet er rund 14 mnd.. Venninnen min mener at hun skal betale meg en liten sum for dette, men jeg mener nei.. Det andre barnet går på skole.

Noen ganger er det bare snakk om et par timer, og andre ganger en hel arbeidsdag. Skal jeg ta betalt eller ikke, siden det er venninne? :)

Nei. :P 

Anonymkode: 1f04e...621

Skrevet

Hvis du hadde hatt dårlig råd og venninnen din veldig god råd, så hadde betaling kanskje vært rimelig, men i og med at dere er gode venner og du har ok økonomi, så ville jeg sett på det som en vennetjeneste. Dessuten er det jo hyggelig å bli godt kjent med venners barn :) Be henne invitere deg på middag eller noe. Ville selv følt at betaling var veldig unaturlig.

• Liker 1
Skrevet

Dette lurer jeg litt på også... Sier til venninnen min at jeg ikke ønsker betaling på noen som helst måte.. Men barnet blir hentet så pling "Kari Normann" har vipset deg.... Hva gjør man da? Vipser tilbake?

Skrevet
6 timer siden, Ayurvedaa skrev:

Dette lurer jeg litt på også... Sier til venninnen min at jeg ikke ønsker betaling på noen som helst måte.. Men barnet blir hentet så pling "Kari Normann" har vipset deg.... Hva gjør man da? Vipser tilbake?

Da har du gjort det du kan. Å sende pengene tilbake blir feil. Du må respektere hennes behov for å betale for seg. 

Skrevet
16 minutter siden, petterm skrev:

Da har du gjort det du kan. Å sende pengene tilbake blir feil. Du må respektere hennes behov for å betale for seg. 

Ja, det forstår jeg. Så jeg har beholdt dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...