Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spørs jo veldig hva du skal ha lån til da? 

Er det noe akutt som virkelig ikke kan spares til (som bilen som du trenger til jobb, eller helse) så ville jeg ha sjekket på lendo hvor de sammenlikner.

Er det en bil eller noe sånn lønner det seg med et billån, samme med hus = boliglån.

Er det en ferie, veske, sko, tull og tøys ville jeg virkelig anbefalt deg å la være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 24.1.2018 den 21.28, prt90 skrev:

På boliglån betaler man tilbake det dobbelte, på forbrukslån betaler man det mangedobbelte 

Gang prisen på det du har tenkt å kjøpe med 5 og spør deg om du virkelig trenger det..

Du betaler på ingen måte det dobbelte når du har huslån. 

Skrevet
On 25/01/2018 at 11:23 AM, AnonymBruker said:

Google forbrukslån. Velg det med lavest rente. Eventuelt https://www.coolfinans.com/lane-sammenligning som sammenligner ulike tilbydere av lån. 

Anonymkode: 45318...277

Sjekk ulike lånetilbydere og velg det med lavest rente og administrasjonsgebyr. Sjekk Sbanken.

Anonymkode: 2f07f...88e

Skrevet
På 24.1.2018 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Siden brukere på KG som vanlig ikke svarer på spørsmål som blir stilt skal jeg svare. Du bør ta det opp på ikano bank. Bare Google ikano forbrukslån. Dem har pr.dags dato det billigste forbrukslånet med rundt 10% effektiv rente.

Lykke til!

Anonymkode: 6d4b7...00b

Noen ganger er det lurt å ikke svare på det vedkommende spør om, fordi det kan hjelpe vedkommende på vei med å ta ekstremt dumme valg. Da er det fornuftig å heller prøve å komme med andre råd, slik at en hjelper vedkommende med å ta bedre valg.

Som noen sier her, så bør alarmklokkene ringe når man spør om råd på forbrukslån. Dersom man ikke evner til å klare å innhente seg den informasjonen selv og gjøre undersøkelser, så er det tegn på at vedkommende ikke er egnet til å betjene dette i ettertid.

Når man kommer med et så konkret råd, så senker du terskelen for at vedkommende kommer til å ta lånet. Det som skremmer meg enda mer at du sier at dette er det billigeste forbrukslånet med 10% effektiv rente. Om vedkommende velger å ta opp lånet basert på svaret ditt, så er det fare for at vedkommende finner den informasjonen tilstrekkelig nok og søker og får lån uten å lese seg opp på vilkårene selv, og godtar uten å vite hva man godtar. Ved forbrukslån er det ekstremt viktig å lese vilkårene, og særlig det med liten skrift. Du kan ha rett i at det er 10% effektiv rente, men det man ofte går glipp av å lese, er hvordan vilkårene for renten endrer seg om man ikke klarer å betale avdragene i tide, og dermed får man en sinnsyk høy rente på det vanlige lånet, fordi man ikke betaler i tide. Noe kan være så høyt som 30-40%! Eller så legges det til administrasjonsgebyr som noen her nevner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...