AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg skal ta opp et forbrukslån, men har ikke sånn veldig god greie på dette. Hvor kan det være lurt å ta opp dette lånet? Anonymkode: db898...5c4
Joppeline Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 (endret) Ikke lurt å ta opp forbrukslån! Endret 24. januar 2018 av Joppeline 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Er det en annen type lån jeg kan ta opp? Anonymkode: db898...5c4
_popcorn_ Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Det kommer helt an på hvor mye du skal låne, og hvorfor. Forbrukslån bør ikke brukes med mindre det er veldig krise, og det kan betales tilbake veldig fort! 3
chouette Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 I banken din, om det er tvingende nødvendig. 1
Tummy Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Regn med å måtte betale tilbake det dobbelte. Ikke gjør det. si til deg selv at du har inkjøps stop. Trenger du virkelig tingen? Hvor nødvendig er det? Hva er det rimeligste alternative?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 Hva skal du kjøpe? Eier du bolig? Da kan du ta opp lån med boligen som sikkerhet, og det er billigere enn forbrukslån Anonymkode: 03fc9...d47
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Når du har så lite peiling på lån, da bør du virkelig ikke ta opp lån! Anonymkode: 6dcc0...00a 2
prt90 Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 16 minutter siden, Tummy skrev: Regn med å måtte betale tilbake det dobbelte. Ikke gjør det. si til deg selv at du har inkjøps stop. Trenger du virkelig tingen? Hvor nødvendig er det? Hva er det rimeligste alternative? På boliglån betaler man tilbake det dobbelte, på forbrukslån betaler man det mangedobbelte Gang prisen på det du har tenkt å kjøpe med 5 og spør deg om du virkelig trenger det..
Tummy Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 7 minutter siden, prt90 skrev: På boliglån betaler man tilbake det dobbelte, på forbrukslån betaler man det mangedobbelte Gang prisen på det du har tenkt å kjøpe med 5 og spør deg om du virkelig trenger det.. He he, ja det er så sant. Det er nok lurt å få en privat finans rådgiver til å sette opp regnestykke, så kan en se på hva en har råd til og kansje heller spare en slant i mnd.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 Siden brukere på KG som vanlig ikke svarer på spørsmål som blir stilt skal jeg svare. Du bør ta det opp på ikano bank. Bare Google ikano forbrukslån. Dem har pr.dags dato det billigste forbrukslånet med rundt 10% effektiv rente. Lykke til! Anonymkode: 6d4b7...00b 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta opp et forbrukslån, men har ikke sånn veldig god greie på dette. Hvor kan det være lurt å ta opp dette lånet? Anonymkode: db898...5c4 Det er lurt å ta det der renten er lavest. Sjekk ulike lånetilbydere. Mitt er på 8% i Sbanken. Ikanolånet har fast administrasjonsgebyr i måneden og kommer derfor sjelden ut blant de beste tilbyderne. Anonymkode: a7a19...b5e
Joppeline Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Du kan få andre typer lån, men det kommer an på hva du skal kjøpe, hvilken sikkerhet/betjeningsevne du har. Hva skal du kjøpe, ts?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 Hvis det er veldig krise, typ girkassa på bilen må byttes, så ser jeg ikke noe problem med å ta opp lånet, har gjort det seov mange ganger, og betaler alltid tilbake innen ett år. Forbrukslån er ikke farlig med mindre man tar opp ett og ikke evner å betale tilbake, det er da det blir farlig. Min bank har en rente på 12 mener jeg å huske. Anonymkode: eac30...bf8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #15 Skrevet 25. januar 2018 Alt jeg eier er kjøpt med kredittkort. Helt ufarlig, men jeg har stålkontroll og betaler avdrag alltid. Anonymkode: 0bffb...5dc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 Google forbrukslån. Velg det med lavest rente. Eventuelt www.lendo.no som sammenligner ulike tilbydere av lån. Anonymkode: 45318...277
asterix Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er veldig krise, typ girkassa på bilen må byttes, så ser jeg ikke noe problem med å ta opp lånet, har gjort det seov mange ganger, og betaler alltid tilbake innen ett år. Forbrukslån er ikke farlig med mindre man tar opp ett og ikke evner å betale tilbake, det er da det blir farlig. Min bank har en rente på 12 mener jeg å huske. Anonymkode: eac30...bf8 Om du har måttet ta opp forbrukslån mange ganger er det vel på tide å spare seg opp en buffer slik at du slipper kaste bort så mye penger på renter. 1
asterix Skrevet 25. januar 2018 #18 Skrevet 25. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt jeg eier er kjøpt med kredittkort. Helt ufarlig, men jeg har stålkontroll og betaler avdrag alltid. Anonymkode: 0bffb...5dc Å kjøpe ting på kredittkort og betale før rentene begynner å løpe slik at det ikke blir noen ekstra utgifter er noe helt annet enn å ta opp forbrukslån. Er forbrukslån innebærer alltid ekstra utgifter, siden rentene begynner å løpe med det samme. 1
isw Skrevet 25. januar 2018 #19 Skrevet 25. januar 2018 Det finnes et fåtall grunner til at et forbrukslån kan være fornuftig. De to jeg i farten kommer på er: 1. Hvis du med sikkerhet VET at det på et bestemt tidspunkt kommer en sum penger som er tilstrekkelig til å betale ned lånet, og du står ovenfor en situasjon der det medfører en betydelig besparelse å handle varen nå. (f.eks hvis du vet at du får forskudd på arv eller feriepenger i juni, men det er salg på en vare du trenger nå, at ferien blir dobbelt så dyr om du bestiller i juni, etc.). Da er det imidlertid tvingende nødvendig at du kvitter deg med lånet så snart pengene ankommer. 2. Som absolutt siste utvei hvis det er en kritisk viktig reparasjon, f.eks akutt tannbehandling pga smerter, driftsstans på bil gitt at denne er helt nødvendig i hverdagen. Før forbrukslån da er akseptabelt, skal alle andre finansieringsmuligheter være utprøvd, og du må vite at du har penger til å betale ned lånet. Renten på forbrukslån varierer betydelig og settes ofte individuelt ut fra risiko i lånet. Typisk må man regne med ca 15% i året. Ref. eksempel 1, hvis du nedbetaler lånet på 3-4 måneder, snakker man ikke om en mangedobling, men et påslag på ca 5-6% etter gebyrer. Det er ikke absolutt gitt at det alltid skal frarådes, men det er helt uakseptabelt å ta forbrukslån til å kjøpe luksusgoder eller til forbruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå