Humlefot Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Hei, var hos legen i dag og hadde påvist streptokokker i urinen under forrige prøve. Hun sa veldig lite om det, kun at jeg må gå på en antibiotikakur etter fødsel. Noen andre som har erfaringer de vil dele rundt dette? :/ syns det hørtes skummelt ut...
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Det betyr at du har UVI, urinveisinfeksjon og må ta antibiotika mot dette når du er ferdig med graviditet. Ikke noe hokuspokus Urin har forresten ingenting med skjeden å gjøre (med mindre du har urinrøret inni skjeden, men regner likevel med at legen siktet til UVI og ikke skjedekatarr av noe slag). Anonymkode: 17b4f...61b 2
kaseni Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Jeg hadde dette forrige graviditet. Fikk antibiotika intravenøst under fødselen Det preget ikke graviditeten min, og ikke merket vi noe på babyen. Mange har det uten å vite det, og det er dersom man føder lenge før termin og det ikke er oppdaget det kan være en risiko for babyen. 1
Humlefot Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at du har UVI, urinveisinfeksjon og må ta antibiotika mot dette når du er ferdig med graviditet. Ikke noe hokuspokus Urin har forresten ingenting med skjeden å gjøre (med mindre du har urinrøret inni skjeden, men regner likevel med at legen siktet til UVI og ikke skjedekatarr av noe slag). Anonymkode: 17b4f...61b Uvi er noe jeg har problemer med hver gang jeg er gravid, har allerede gått på antibiotika for dette 2 ganger under dette svanerskapet. (27+5) men da har det aldri blitt fremstilt som streptokokker? Eller at man må vente til etter fødsel med kur?
Humlefot Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, kaseni skrev: Jeg hadde dette forrige graviditet. Fikk antibiotika intravenøst under fødselen Det preget ikke graviditeten min, og ikke merket vi noe på babyen. Mange har det uten å vite det, og det er dersom man føder lenge før termin og det ikke er oppdaget det kan være en risiko for babyen. Takk for svar! jeg skal ta Ks, er det derfor det ikke er nødvendig før etter fødsel for min del Evt? Testet de babyen din for dette etter fødsel?
kaseni Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, Humlefot skrev: Takk for svar! jeg skal ta Ks, er det derfor det ikke er nødvendig før etter fødsel for min del Evt? Testet de babyen din for dette etter fødsel? Sånn som jeg har forstått det kan babyen bli smittet på vei ut av skjeden, og det er derfor jeg fikk det under fødselen De testet ikke babyen, men de har vel ting de ser etter for å se om babyen er smittet (de sjekket ofte om han hadde feber).
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 4 minutter siden, Humlefot skrev: Uvi er noe jeg har problemer med hver gang jeg er gravid, har allerede gått på antibiotika for dette 2 ganger under dette svanerskapet. (27+5) men da har det aldri blitt fremstilt som streptokokker? Eller at man må vente til etter fødsel med kur? Man kan få påvist UVI ved en stix, og der ser man ikke hvilken baktetie det er, men om det er leukocytter og nitritt i urinen blant annet. Så kan man ta noe som heter bactus der man sjekker hvilken bakterie det er som forårsaker urinveisinfeksjon. Dette er lurt dersom det er mistanke om en atypisk bakterie som forårsaker infeksjonen slik at man kanskje må ha en annen antobiotika enn det man vanligvis bruker mot UVI (altså selexid) Anonymkode: 54087...730
Humlefot Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få påvist UVI ved en stix, og der ser man ikke hvilken baktetie det er, men om det er leukocytter og nitritt i urinen blant annet. Så kan man ta noe som heter bactus der man sjekker hvilken bakterie det er som forårsaker urinveisinfeksjon. Dette er lurt dersom det er mistanke om en atypisk bakterie som forårsaker infeksjonen slik at man kanskje må ha en annen antobiotika enn det man vanligvis bruker mot UVI (altså selexid) Anonymkode: 54087...730 Aha! 🤔 da forstår jeg litt mer tror jeg.
Humlefot Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2018 35 minutter siden, kaseni skrev: Sånn som jeg har forstått det kan babyen bli smittet på vei ut av skjeden, og det er derfor jeg fikk det under fødselen De testet ikke babyen, men de har vel ting de ser etter for å se om babyen er smittet (de sjekket ofte om han hadde feber). Ok. takk igjen 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 Jeg har fått beskjed om det samme, og har ikke fått antibiotikakur under svangerskapet kun fått høre at jeg skal få det under fødsel (helst fra vannet går, tror jeg) Dette så babyen ikke skal bli smittet. Anonymkode: ab1da...13d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 Hvis det er funnet Gruppe B streptokokker i ( GBS) urinen, betyr dette rikelig vekst, og bør behandles med antibiotika nå. Også under fødsel. Hør med lege. Lykke til. Anonymkode: b88cf...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 Det er ikke nødvendig å behandle det nå, du ender opp med tilbakefall etter endt kur. De vil gi deg antibiotika under fødsel og du må kontakte fødeavdelingen dersom vannet går for å få antibotika. Ikke vent til du får rier! Det er bra at du fant ut av det nå og kan hindre at babyen blir smittet Anonymkode: 7fe05...84e 1
Humlefot Skrevet 25. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 25. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig å behandle det nå, du ender opp med tilbakefall etter endt kur. De vil gi deg antibiotika under fødsel og du må kontakte fødeavdelingen dersom vannet går for å få antibotika. Ikke vent til du får rier! Det er bra at du fant ut av det nå og kan hindre at babyen blir smittet Anonymkode: 7fe05...84e Takk for beroligende svar.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #14 Skrevet 25. januar 2018 Som jeg skrev over. Er det funn i urin, betyr dette rikelig vekst, enn om det «kun» er i skjeden. Derfor bør du få en kur nå. På nytt helsekort for gravide ( fom 2016, tror jeg) skal alle gravide sjekkes for gbs i urinen. Hør med legen din. Anonymkode: b88cf...9b6
Humlefot Skrevet 25. januar 2018 Forfatter #15 Skrevet 25. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev over. Er det funn i urin, betyr dette rikelig vekst, enn om det «kun» er i skjeden. Derfor bør du få en kur nå. På nytt helsekort for gravide ( fom 2016, tror jeg) skal alle gravide sjekkes for gbs i urinen. Hør med legen din. Anonymkode: b88cf...9b6 Jeg gjorde det, hun sa at jeg kun skulle gå på antibiotika osv etter fødsel. Ikke i svangerskapet 🤔
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #16 Skrevet 25. januar 2018 Husker jeg livredd for GBS i svangerskapet, da jeg hadde lest om en som mistet barnet sitt etter fødselen pga dette. Så bra at alle skal sjekkes for dette nå. Anonymkode: 7ea9b...2f2
palamina Skrevet 25. januar 2018 #17 Skrevet 25. januar 2018 (endret) Det er ikke uvanlig at kvinner har streptokokker i skjeden permanent, men er symptomfrie. Derfor har veldig mange land rutinemessig testing av gravide med tilhørende behandling. Men ikke Norge, og det er direkte farlig for barnet. Min nyfødte havnet i kuvøse med lungebetennelse på grunn av mangelen på kunnskap her. Hun ble reddet av at jeg hadde lest på nettet og maste meg til antibiotika et døgn etter vannavgang, men da var hun allerede syk. Kunne vært unngått med en enkel test. Det er antall timer etter vannavgang som er vesentlig alle må antibiotika innen 24 timer. Men siden du vet at du har streptokokker allerede vil du få medisin med en gang vannet går, det er bra! Ser at det nå kanskje er endret til umiddelbar behandling,det er vel enda bedre. Endret 25. januar 2018 av palamina
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #18 Skrevet 26. januar 2018 Jeg har heller ikke fått tilbud om umiddelbar behandling, har fått beskjed om st jeg får antibiotika under fødselen... Anonymkode: ab1da...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå