Belima Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Har fått hjem familie som lenge har bodd i Østen. Så de to barna er ikke vandt til norske sauser som jeg lager. Hvit saus går greit, men brune sauser som er jevnet med mel eller maisenna faller ikke i smak. Er det noen som kan hjelpe en gammel husmor med forslag til sauser som passer til svine og oksekjøtt som ikke er de typiske norske. Er glad i å lage mat og grei på kjøkkenet, men lager ikke så mye utenlandsk mat til meg selv. Er vel tradisjonell i matveien, men vil gjerne lage noe nytt og spennende som alle vil spise.
Belima Skrevet 26. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2018 Ja kanskje sjysaus med litt sting i hadde vært lurt å prøve. Takk for tipset! Bernaise er sikkert også for "kremet" i forhold til det jeg er ute etter. De er ikke spesielt kresne, men personlig synes jeg bernaise er best til biff og laks/ørret. Noen andre som har forslag?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #5 Skrevet 26. januar 2018 Rødvinssaus er jo kjempegodt til svin og storfe. Om du vil ha det litt mer "Internasjonalt" kan du prøve deg på sursøt saut, hoisinsaus, sataysaus, osv. Anonymkode: 96c67...08a
Torelli Skrevet 26. januar 2018 #6 Skrevet 26. januar 2018 (endret) antar du lager selv? Endret 26. januar 2018 av Torelli
Belima Skrevet 26. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rødvinssaus er jo kjempegodt til svin og storfe. Om du vil ha det litt mer "Internasjonalt" kan du prøve deg på sursøt saut, hoisinsaus, sataysaus, osv. Anonymkode: 96c67...08a Takk, du er smart! Jeg har overhodet ikke tenkt på hoisin, satay eller andre av disse typiske woksausene. Selvfølgelig kan de også brukes selv om jeg ikke lager wok. Rødvinssaus til barn tror jeg at jeg dropper. Nå reddet du dagen min. 1
Broncoline Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 Bruk hvit saus som base, karri løk og eple. Kjør glatt, nydelig til svin og kylling 1
Belima Skrevet 2. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2018 7 timer siden, Broncoline skrev: Bruk hvit saus som base, karri løk og eple. Kjør glatt, nydelig til svin og kylling Høres godt ut. Koker du eplet? Er allergi mot rå epler i familien.
Broncoline Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 På 2.2.2018 den 20.31, Belima skrev: Høres godt ut. Koker du eplet? Er allergi mot rå epler i familien. Jepp👍 1
Gjest Cocosa Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Mange gode forslag her. Men passer det med hjemmelaget hvitløksdressing og/eller tzatziki til noe av det du lager, kan det være et alternativ
Belima Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2018 Blir også ofte en slags alt i en "gryte" som de får med hjem og bruker f eks ris eller bulgur ved siden av. Jeg lager alltid hjemmelaget tykk yoghurt som de også bruker og det er ofte tzatzik ved siden av middagen. Hvitløksdressing? er ikke sikker på om de bruker det. Har aldri tenkt på det og heller ikke spurt. Bruker hvitløksdressing selv, men det er til salater da.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 På 26.01.2018 den 9.10, Belima skrev: Takk, du er smart! Jeg har overhodet ikke tenkt på hoisin, satay eller andre av disse typiske woksausene. Selvfølgelig kan de også brukes selv om jeg ikke lager wok. Rødvinssaus til barn tror jeg at jeg dropper. Nå reddet du dagen min. Barna mine (6 og 9) liker kun rødvinssaus. Det er hjemmelaget rødvinssaus som blir kaldt for "brun saus" eller "god saus" av dem. Alt annet (unntatt soyasaus) takker de nei til. Anonymkode: e834f...f82 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå