Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er responsen på dere som har søkt nye jobber mens dere har vært sykemeldt? Ikke sykemeldt pga. skade/sykdom, men i den grad at man blir deprimert pga. få/ingen utfordringer i nåværende jobb. Bør jeg eventuelt vente til jeg ikke er sykemeldt lenger? 

Anonymkode: 8b04c...9d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendig å oppgi at du er sykemeldt i CV eller søknad. Det er heller ikke lov å spørre om sykdom og helseplager på jobbintervju. Det er derfor ikke noen grunn til å vente med å søke på jobber. 

Hvis du vil kickstarte jobbsøket med å lage en skikkelig god CV har jeg laget en CV-guide som du finner her: www.veientil.no/cv-guide

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er jeg klar over. Likevel vil jo en eventuell fremtidig arbeidsgiver høre med referanser, og da vil vel det komme frem? 

Anonymkode: 8b04c...9d5

Skrevet

Det der er vel i utgangspunktet ikke grunn til sykemeldelse. Det er skulk. Det vil nok den arbeidsgiveren finne ut når han søker referanser, eller får deg i jobb og du skulker der også.

Anonymkode: 8f43c...a40

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om "helseopplysninger" i hele ansettelsesprosessen, inkludert ved referansesjekk.

De kan kun spørre om dette dersom det er nødvendig for å vurdere om du kan utføre stillingens oppgaver, hvis du skal ha jobber som krever spesielt god helse. Så med mindre du skal søke jobb som guide for fjellklatrere eller noe annet som krever spesielt god fysikk og helse, skal dette gå bra.

Skrevet

...og forresten. Dersom de skal innhente helseopplysninger har de kun lov til å dette direkte med deg.

Skrevet

Ikke noe problem å bytte jobb mens du er sykemeldt - men ikke bruk gammel sjef som referanse. 

Skrevet
6 timer siden, Karriererådgiveren skrev:

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om "helseopplysninger" i hele ansettelsesprosessen, inkludert ved referansesjekk.

De kan kun spørre om dette dersom det er nødvendig for å vurdere om du kan utføre stillingens oppgaver, hvis du skal ha jobber som krever spesielt god helse. Så med mindre du skal søke jobb som guide for fjellklatrere eller noe annet som krever spesielt god fysikk og helse, skal dette gå bra.

Men de har lov å spørre hvor mye arbeidstaker har vært fraværende i sin tidligere stilling. Det sier egentlig ganske mye. 

Anonymkode: 04a09...c84

Skrevet

De kan spørre om fravær, men arbeidsgiver har ikke lov til å gi opplysninger om årsaken til sykefraværet.

Mitt råd er helt klart å søke på jobber du er interessert i, uavhengig om du er sykemeldt eller ikke. Det kan jo hende du går glipp av drømmejobben ved å la være å søke til du er tilbake i arbeid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...