Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er lurest å studere? Med tanke på jobbmuligheter. Sosialt arbeid(sosionom) eller økonomi og administrasjon?

Anonymkode: f7f0e...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosionom

Anonymkode: 6b1ee...55c

Skrevet

Hvorfor vil du bli sosionom?

Anonymkode: d6390...2db

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noen spesielle ønsker om å bli verken det ene eller det andre. Men jeg vil feks heller bli sosionom enn sykepleier eller lærer. Helst ville jeg hatt jobbet med noe administrativt, men redd jeg ikke vil få jobb. Økonomi og administrasjon finnes jo overalt, virker så det utdannes et overskudd. 

Vanskelig når man ikke vet hva man vil, men er lut lei butikkjobbing. 

• Liker 1
Skrevet

Ville valgt sosialt arbeid (sosionom)

Anonymkode: de085...70b

Skrevet
På 24.1.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Det er vel mange grunner til at folk ønsker å bli sosionom? Selv om du ikke kunne tenke deg å jobbe med mennesker i vanskelige situasjoner så betyr ikke det at det er et rart yrkesvalg. Det er også veldig bredt, alt fra barnevern til NAV til rus og terapi :) 

Anonymkode: 66098...c36

• Liker 1
Skrevet

Ville valgt sosionom tror jeg. Da har du utrolig mange yrkesvalg :) 

Anonymkode: 0cd1b...edf

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tenkt på hva slags type arbeid du trives med. Sosionomer har ofte veldig psykisk tunge jobber. Man jobber ofte med mennesker i sårbare situasjoner, og blir nedtynget av andres dritt. 

Jeg personlig ville aldri i livet tatt den type jobb, men mye heller gått for økonomi. 

Anonymkode: 3482f...b6e

Skrevet

Den statistiske sannsynligheten for å få jobb innen et yrke, og særlig spådommer frem i tid, sier lite om sannsynligheten for DINE jobbmuligheter. Så å svare på hva som er lurest, blir ren spekulasjon i dette tilfeller. Det er hverkan mangel på eller stort overskudd av hverken økonomer eller sosionomer. Dessuten kan begge yrkene utøves på svært mange måter.

Skrevet

Jeg studerer sosialt arbeid, og syns det er spennende. For min del kunne jeg ikke tenkt meg noe annet. Lærer og sykepleier er heller ikke noe for meg. Du kan jo evt ta sosialt arbeid, for så å spesialisere deg på et felt som virker mer interessant.

Anonymkode: 7211c...021

• Liker 2
Skrevet

Helst ville jeg hatt jobbet med noe administrativt, men redd jeg ikke vil få jobb. Økonomi og administrasjon finnes jo overalt, virker så det utdannes et overskudd. 

Vanskelig når man ikke vet hva man vil, men er lut lei butikkjobbing. 

Bachelor i arkiv da? Oslo og Trondheim har.

Anonymkode: 3c678...c5d

Skrevet
På ‎26‎.‎01‎.‎2018 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt på hva slags type arbeid du trives med. Sosionomer har ofte veldig psykisk tunge jobber. Man jobber ofte med mennesker i sårbare situasjoner, og blir nedtynget av andres dritt. 

Jeg personlig ville aldri i livet tatt den type jobb, men mye heller gått for økonomi. 

Anonymkode: 3482f...b6e

Signerer denne (unntatt siste setning). Jeg ER sosionom og vært det i over 20 år nå.  HELT korrekt, sosionomer har ofte svært krevende jobber. Jeg har jobbet barnevern, NAV, fengsel, ppt, skole, psykiatri etc. Jeg har vært MYE sykemeldt og har omsider (i en alder av over 40) innsett at jeg er nødt til å endre kurs.

Da jeg sto på valg  for mange år siden, sto jeg mellom sosionom, psykolog og veterinær. Hadde karakterer til begge sistnevnte og angrer på at jeg faktisk ikke valgte veterinær. Hadde spart hodet (og psyken min) for nokså mye, og kroppen fra å bli utbrent gang på gang. Det ER krevende å være sosionom, og på mange måter også givende. Men vit at du går inn for det med hjertet og at du har psyke til å takle det.

Anonymkode: 50f88...41b

Skrevet

Vel ja, hva trives jeg med? Jeg liker å holde orden, er effektiv og får mye gjort på kort tid. Perfeksjonist. Blir sliten av mye kundekontakt og av mange personer som krever mye av meg samtidig. Trives med ansvar og kontroll. To-do lister som blir ferdig avkrysset iløpet av en arbeidsdag tilfredstiller meg (😂) 

Skal ta å sjekke ut arkiv, takk for svar alle :)

• Liker 1
Skrevet

Du er mer administrativ enn sosionomsk.....høres det ut som. Hilsen og lykke til fra sosionomen

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mer administrativ enn sosionomsk.....høres det ut som. Hilsen og lykke til fra sosionomen

Takk for det :) Det er jeg faktisk helt enig i. Uff, jeg vet jo egentlig dette. Har hørt at det er vanskelig å få jobb med en bachelor i økonomi og administrasjon. Er det som stopper meg. 

Skrevet

Jeg har studert organisasjon og ledelse og  er drosje sjåfør for øyeblikket, skal begynne sosialt arbeid i år. Jeg tror administrasjon er ikke så relevant i Norge.  

• 1 måned senere...
Skrevet
På 29.1.2018 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Takk for det :) Det er jeg faktisk helt enig i. Uff, jeg vet jo egentlig dette. Har hørt at det er vanskelig å få jobb med en bachelor i økonomi og administrasjon. Er det som stopper meg. 

Samme.

Øk Adm passet meg midt i blinken, men har hørt det kan være vanskelig å få jobb. Men det gjelder jo de fleste studieretninger for tiden. Hardt arbeidsmarked.

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt sosionom. 

Hilsen en som har bachelor i økonomi og administrasjon, men som ikke får jobb.. Jobber nå i et urelevant vikariat med en årslønn som er LAVERE enn butikklønn. Dvs 250 000. Har mange års erfaring i butikk og skulle heller jobbet der, men får ikke jobb i butikk lengre siden jeg nå er overkvalifisert. Angrer på utdanningen, ser på den som bortkastet og skulle heller tatt et profesjonsrettet yrke. 

Anonymkode: 53dd2...28c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 9.3.2018 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Ville valgt sosionom. 

Hilsen en som har bachelor i økonomi og administrasjon, men som ikke får jobb.. Jobber nå i et urelevant vikariat med en årslønn som er LAVERE enn butikklønn. Dvs 250 000. Har mange års erfaring i butikk og skulle heller jobbet der, men får ikke jobb i butikk lengre siden jeg nå er overkvalifisert. Angrer på utdanningen, ser på den som bortkastet og skulle heller tatt et profesjonsrettet yrke. 

Anonymkode: 53dd2...28c

Det er akuratt dette som får meg til å tvile på øk/ad bachelor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom, arbeidsledig for tiden og møtte en annen ledig sosionom på jobbklubb via NAV.

Møtte også ledige lærere og sykepleiere...:link:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...