Gå til innhold

Kan bilforhandleren endre prisen etter signering av kontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å kjøpe oss bruktbil. Prisen vi har avtalt er 45000 inkludert årsavgift og omregistreringsavgift.

Vi har skrevet kontrakt og beløpet på 45000 er skrevet her.

De ringte idag fra bruktbilforhandleren og sa at vi må betale 5000,- ekstra, da dette vil dekke noen greier de må fikse opp på bilen før de får den EU-godkjent. :roll:

Har de lov til å gjøre dette? Vet ikke hva jeg skal si til dem jeg. Vi skal alltids klare å skrape sammen 5000,- mer, men det var jo ikke det som var avtalen da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de har rett til det med mindre det står spesifisert noe i avtalen om slike ekstrakostnader. De burde regnet inn dette før de ga dere den prisen dere har fått.

Skrevet

Ja det er jo det jeg også tenker.

Alt annet er spesifisert.

Skrevet

Hvis det er avtalt at bilen skal være EU-godkjent ved overtakelse er det selgerens plikt å sørge for at den er det. Hvis bilen ikke skal være EU-godkjent ved overtakelse bør en profesjonell selger ha sørget for å dette spesifisert i kontrakten. Er bilen solgt "som besiktiget" er det litt verre. Da kan dere imidlertid kreve å få overta bilen i den stand den er og evt. utbedre feil og mangler selv.

Skrevet

Vi har ikke noe skriftlig. Men da jeg spurte om når den skal EU-testes neste gang sa selgeren noe sånt som dette:

"Vi skal ta oss av EU-testinga, bare slapp av det er vårt problem - ikke deres"

Han var vel ikke særlig dreven selger da sikkert. Han fortalte meg at han også hadde fått refs av sjefen for å selge bilen så billig til oss :roll::sjarmor:

Skrevet

Jeg antar at dere kjøper bilen hos et firma og hvis det du skriver her er tilfelle, kan dette være en måte å forsøke å hente inn igjen "det tapte" på.

De kan selvfølgelig ikke kreve dere for de 5.000, så bare forklar rolig at det ikke kommer på tale å betale og at dere forventer at bilen leveres som avtalt.

Skrevet

Ja vi skal kjøpe bilen hos et firma som selger både brukte og nye biler.

Du har nok rett i at de forsøker å rette opp feilen han har gjort.

Må forsøke å gjøre som du sier i morgen. Uff håper det går bra, jeg vil helst unngå å skape en konflikt da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må forsøke å gjøre som du sier i morgen. Uff håper det går bra, jeg vil helst unngå å skape en konflikt da.

Enkelte ganger må man bare være litt hard i trynet og konfrontere slike problemer. Ellers vil alltid sånne "sleipinger" prøve å utnytte deg. Her handler det ikke om å være snill og ikke skape konflikter, men å gjennomføre en avtale på en rettferdig måte. Har dere avtalt at bilen skal selges til den prisen, har selgeren ikke lov til å justere den opp ( i så fall skal det stå tydelig spesifisert i avtalen). Rett skal være rett...ellers hadde det ikke vært noe vits i å ha avtaler/kontrakter i det hele tatt hvis folk bare kunne bryte den.

Skrevet

Ja jeg vet du har rett, er vanligvis så tøff angående sånne ting. Men denne gangen er jeg skikkelig pingle.

Skal møte selgeren i morgen, da skal jeg skikkelig stå på krava. Måtte bare være sikker på at jeg hadde rett først.

Har snakket med Forbrukerrådet nå og de bekreftet at jeg har saken på min side.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi holder på å kjøpe oss bruktbil. Prisen vi har avtalt er 45000 inkludert årsavgift og omregistreringsavgift.

Vi har skrevet kontrakt og beløpet på 45000 er skrevet her.

De ringte idag fra bruktbilforhandleren og sa at vi må betale 5000,- ekstra, da dette vil dekke noen greier de må fikse opp på bilen før de får den EU-godkjent. :roll:

Har de lov til å gjøre dette? Vet ikke hva jeg skal si til dem jeg. Vi skal alltids klare å skrape sammen 5000,- mer, men det var jo ikke det som var avtalen da.

He he, lo å prøve seg,men dette betaler du ike. Har du vert på naf-test? i tilfelle ikke, så gjør det.

Skrevet
Hvordan gikk det?

Bilen var fortsatt ikke klar :roll:

De sa vi får hente den i morgen.... får nå se på det. Skal rapportere inn når jeg har vært der ;)

Skrevet

Ja da har vi vært hos forhandleren for å hente bilen. Han krever fortsatt de 5000,- ekstra, noe vi nekter å gå med på da en avtale er en avtale.

Selgeren står på bakbeina, så vi skal snakke med sjefen hans på mandag.

Vet ikke hva vi skal gjøre jeg...håper vi får gjennomslag via sjefen hans.

Skrevet

Jeg kjøpte bil for mange år siden og avtale "pris klar for vei" - da jeg kom for å hente bilen var veiavgiften lagt til og jeg nektet å betale. Selgeren prøvde å argumentere for at jeg skulle betale, men en bil uten betalt veiavgift er ikke "klar for vei", noe jeg også påpekte - og han ga seg!

Skrevet

Ja akkurat.

Var det vår avtale var også, "alle avgifter inkludert" .. yeah sure!

Håper det ordner seg for oss også da, bare vi får snakket med noen andre enn den dusteselgeren!

Skrevet

Lykke til! Ville forresten tatt en telefon til Forbrukerrådet før du møter på mandag, de har sikkert noen gode råd.

Håper det ordner seg!

Skrevet

Tusen takk :D

Ja må nok ringe dem igjen, har allerede fått bekreftet at vi har saken på vår side.

Men trenger nok noen tips angående hvordan vi bør gå frem :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelgi kan ikke en selger endre prisen etter at en avtale er signert. Da har du det jo sort på hvitt.

Gjest Til alle nordmenn
Skrevet

Mitt spørsmål til alle nordmenn blir da:

Hvorfor i all verden vil du unngå å skape en konflikt?

Skrevet

Fordi en av de fine tingene i den norske kulturen er at vi helst unngår konfliker, store som små! Lenge siden det var interne stridigheter med voldelige konflikter som resultat i dette landet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...