Gå til innhold

Surdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny på dette med surdeigsbaking. Har nettopp laget en starter som står i kjøleskapet. Har lest mye på forskjellige blogger, men har ikke helt funnet ut; De fleste skriver at man skal mate surdeigen en gang i uka. Men kan man ta den ut av kjøleskapet før det, etter f.eks 3 dager, for å bruke noe av den?

Anonymkode: dc8cf...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Surdeigen må først bli ferdig før du kan bruke den.
Hva står det i oppskriften du har brukt? Det er så mange forskjellige måter å lage surdeig på. Kan du vise meg oppskriften?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

En surdeig kan ikke bare brukes vilkårlig. For det første må den modnes ordentlig. Dette tar litt tid. Hvor lang tid det tar kan variere fra sted til sted. Deretter må den brukes på rett tidspunkt etter at den er matet. Man kan ikke bare ta den rett ut fra kjøleskapet å bake brød. Dersom du baker mye brød trenger den ikke engang å stå i kjøleskap, men kan stå på kjøkkenbenken. Da mates den hver dag og du kan bruke av den sikkert et par ganger i uken. Men for å svare mer presist på det jeg tror du spør om: Har du akkurat laget den kan den ikke brukes etter kun tre dager.

Endret av Overrasket
Skrevet

Har lest mange måter å gjøre det på ja. Fant en ganske lettvint på barebrabarnemat.no. Jeg har hatt den på benken i tre dager, brukt litt av en, og satt den i kjøleskapet. Så den er ferdig. Og om stell og pleie av starteren, har hun skrevet at den bør mates en gang i uka. Prøvde å skrive inn spørsmål til innlegget der, men det kom ikke opp.. 

Anonymkode: dc8cf...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...