Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat vert hos gynekolog og tatt innvendig ultralyd for å sjekke at alt ser bra ut. Da såg gynekologen på eggstokkene mine. Venstre var helt fin, men høyre hadde noen små hulrom som hun forklarte som follikler. Hun tellte seg fram til 8 eller 9 follikler (noe i nærheten, jeg husker ikke helt eksakt). 

Hva er en follikel? Har det noe med att eg kanskje snart får eggløsning? Er det liksom eggene?  

Jeg har fått helt hjerneteppe og husker ikke hva hun sa til meg. Hun nevnte pco for meg og sa at jeg ikke har det men for mange follikler kan tyde på pco. 

Noen som ønsker og forklare meg? 

Anonymkode: c9616...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det er bra med mange follikler? Eller? Er litt frustrert over at jeg ikke forstår dette.  

Hun sa ingenting om mine ikke var modne eller ikke. Hun sa bare lykke til, fortsett å prøv. Kom tilbake om et år om du ikke er gravid, selv om det snart har gått et år siden første pp. Startet i april. Nå må jeg vente til januar 2019 før jeg får hjelp om jeg ikke blir gravid før..beklager negativitet, skal prøve å holde motet oppe :-) 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bra med mange follikler? Eller? Er litt frustrert over at jeg ikke forstår dette.  

Hun sa ingenting om mine ikke var modne eller ikke. Hun sa bare lykke til, fortsett å prøv. Kom tilbake om et år om du ikke er gravid, selv om det snart har gått et år siden første pp. Startet i april. Nå må jeg vente til januar 2019 før jeg får hjelp om jeg ikke blir gravid før..beklager negativitet, skal prøve å holde motet oppe :-) 

Om du har prøvd siden april og om du ikke blir gravid innen april i år så ville jeg fått henvisning til en annen gynekolog eventuelt kontaktet en privat 😊 Jeg hadde vertfall ikke orket å vente helt til januar igjen 😳

Lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Moomin skrev:

Om du har prøvd siden april og om du ikke blir gravid innen april i år så ville jeg fått henvisning til en annen gynekolog eventuelt kontaktet en privat 😊 Jeg hadde vertfall ikke orket å vente helt til januar igjen 😳

Lykke til ❤️

Takk ❤️ Akkurat det jeg og tenker. Går liksom bare å venter på april hver gang mensen kommer, haha. Vet liksom ikke hvordan jeg skal tolke beskjeden om å vente "enda" et år. Det er jo på en måte positivt da hun har tro på vi kan få det til uten hjelp, men om det ikke går så må jeg liksom vente et år til. Så jeg får vente å se i april. Er jeg gravid så jubler jeg og er jeg ikke så kontakter jeg legen på nytt 💪 

Skrevet

Jeg ville begynt utredning etter et år  med prøving hvis du ikke er blitt gravid innen da. Jeg venta i nesten to fordi vi tenkte at vi hadde vært veldig stressa i prøveperioden og ikke hadde hatt sex hver pp. Det var mye som ikke stemte her i gården, blant annet hadde jeg ikke EL, for å nevne noe.

• Liker 1
Skrevet

Vi har prøvd aktivt hver periode. Alltid hatt sex før og under det vi tror er eggløsning og etter 😂 så det er ikke pga mangel på sex jeg ikke er blitt gravid for å si det sånn. Men jeg blir mer og mer sikker på å ta kontakt med lege igjen i April om det ikke er skjedd noe før den tid. 

Skrevet

Follikler er eggposer. Altså egg som ikke er modne enda. Når man har flere follikler så tyder det på mange umodne eggposer, altså manglende eggløsning eller at man nesten modner mange egg pr syklus. Hvordan er syklusene dine?

Det er som gyn. sa. Mange follikler tyder på pco. Og det er forskjell på pco og pcos. Med pcos så har man flere andre symptomer også, da har man syndromet. Bare pco går stort sett på eggstokkene, men problemet med å bli gravid kan være der også.

Anonymkode: 2477d...4ac

• Liker 1
Skrevet

Syklusene mine er så godt som ikke tilstede. Brun utflod over mange uker med lette blødninger i ny og ne. 

Det vil si at jeg trenger ikke forvente noe eggløsning denne mnd? :-( 

Hun sa jeg ikke hadde noe symptom på pcos, men får jeg flere follikler enn nå så har jeg pco. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Forlikker er jo ikke positivt. Jeg var nettopp hos gyn for en generell sjekk da jeg har pcos. Fikk beskjed om at jeg har forlikker, vet ikke om det er det samme som cyster?(hat det tidligere). Jeg og sambo har regelmessig samleie og har hat ubeskyttet sex siden 2012, aldri blitt gravid. 

Anonymkode: 64203...59f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forlikker er jo ikke positivt. Jeg var nettopp hos gyn for en generell sjekk da jeg har pcos. Fikk beskjed om at jeg har forlikker, vet ikke om det er det samme som cyster?(hat det tidligere). Jeg og sambo har regelmessig samleie og har hat ubeskyttet sex siden 2012, aldri blitt gravid. 

Anonymkode: 64203...59f

Det er normalt å ha folikler. Det er der eggene ligger, eggposer kan de kalles på norsk. I løpet av en syklus er det en av foliklene som blir dominant/ledende og vokser til perfekt størrelse og når det er klart brister folikkelen og slipper et egg. Ved pcos har du for mange folikkler, de er små og ingen blir modnet klar for eggløsning. Du kan lese mer om det her: 

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/sykdom/polycystisk-ovariesyndrom

Fint at du har tatt kontakt med gynekolog, da kan du får hjelp til å bli gravid. 

Anonymkode: fc065...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...