Gå til innhold

To hannkatter i samme hus (kranglig og tissing inne)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger nå litt hjelp av dere som har god kunnskap til katter.

Litt bakgrunns info: Vi har to hannkatter. Første katten fikk vi for snart 9år siden og katt nr to fikk vi for litt over 1,5år siden. Minstepusen dukket plutselig opp på døren vår sommeren 2016, vi tok vare på han og han bare ble hos oss. Dyrlegen fastslo at han var ca 7 mnd når han dukket opp hos oss, han var veldig tynn og ganske redd for mennesker i starten. Jeg (og Dyrebeskyttelsen) prøvde lenge å finne ut om han hadde noen eier, men fant ingen, så de mente han var hjemløs. Vi hadde derfor lyst til å beholde han, synes så synd på han. Han var super redd for å være inne i et hus og klarte bare et par minutter om dagen i starten. Tok kanskje 3 mnd før han turte å være ordentlig inne.  Vi kastrerte han med en gang og det gikk greit mellom våre to hannkatter i starten.

Etter hvert som han ble større ble det en del krangling mellom pusene og vi kjøpte derfor Feliway som vi plasserte rundt om i huset. Det så ut til å hjelpe litte grann. På sommeren hadde vi ikke noe bruk for det, da var de mest ute og de fightet ikke så mye. Nå i vinter ble det mye verre igjen, tenker at det kanskje kan ha noe med at denne minste katten nå har blitt ganske stor i størrelse (faktisk litte grann større enn eldstepusen). Minstepusen flyr på vår eldste pus støtt og stadig og det blir mye hissige lyder og fighter. Kjøpte derfor Feliway igjen, plasserte denne i tre forskjellige rom. Det virker som de tolererer hverandre, men jeg er litt redd når de er alene hjemme, redd for om den ene kan klare å skade den andre skikkelig når vi ikke er der. Det virker absolutt som om det er minstepusen som er verst, det er han som setter det i gang hver gang. Han går mot eldstepusen og lager hylelyder og skyter rygg, eldstepusen enten bare ignorerer han eller freser tilbake. Noen ganger ender det i at den ene "dasker" til den andre, eller at de hopper på hverandre eller at den ene bare går vekk. I det siste har jeg sett minstepusen gå mot eldstepusen og da har eldstepusen bare rygget bakover stakkar. Får litt vondt av han.

Det som fikk det til å toppe seg nå er at minstepusen denne uken begynte å tisse inne :( Først oppdaget jeg at han hadde tisset på noen av klærne mine som lå på gulvet, og i dag oppdaget jeg at han stod og tisset på en matte vi har inne på badet som eldstepusen liker å ligge på for å bli gredd.

Hva gjør vi nå? Noen her som har noen gode råd til oss? Er så glad i disse pusene. <3

Anonymkode: 61129...753

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omplasser minstepusen. Den trives ikke med en annen katt og dermed får den den oppførselen du beskriver. Grunnen til at jeg sier at du skal omplassere den minste er fordi de gjerne tilpasser seg nytt gjem bedre enn gamle katter. Evt så må dere ha dem på hvert sitt rom, å det sier seg selv at det ikke vil gå i lengden. 

Anonymkode: fd885...446

Skrevet

Er de kastrerte?

Når pus tisser utenfor kasse eller inne så kan de være syke.
Dyrlegen next.

Ellers kan det være at minstepus må bli omplassert. De trives rett og slett ikke sammen.

Skrevet

TS her. Takk for svar dere to. Begge er kastrerte, ja. Tar gjerne minstepusen rett til dyrlegen for å finne ut av om det er noe galt med han, men tviler på at det er det. Han spiser masse og er veldig aktiv, virker til å være i god form. Dette minner mer om sjalusi eller som dere skriver; mistrivsel. Off, dette er ikke lett. Samtidig vet jeg at eldstepusen min ikke trives heller, det kan han jo ikke gjøre når han har en annen katt i hus som stadig flyr på han og irriterer han.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for svar dere to. Begge er kastrerte, ja. Tar gjerne minstepusen rett til dyrlegen for å finne ut av om det er noe galt med han, men tviler på at det er det. Han spiser masse og er veldig aktiv, virker til å være i god form. Dette minner mer om sjalusi eller som dere skriver; mistrivsel. Off, dette er ikke lett. Samtidig vet jeg at eldstepusen min ikke trives heller, det kan han jo ikke gjøre når han har en annen katt i hus som stadig flyr på han og irriterer han.

Ja jeg anbefaler at du tar han til dyrlege. Gjerne begge to, da dyr kan reagere om den andre er syk også. 

Det er virkelig ikke lett, men dette er desverre en av de tingene vi er ansvarlige for når vi tar til oss dyr 😕

Anonymkode: fd885...446

Skrevet

Vel, jeg tror det er en form for markering på den som tisser på det som lukter sterkt av eier. Og det igjen indikerer at harmonien er fraværende og at kattene ikke trives. Det kan gå over, men jeg ville vel gitt hver av dem forskjellige soner hvor de kan være i fred for hverandre. 

Du finner mye info her, han er vel den som kan mest om katter i Norge. Og Jackson Galaxy kan også ufattelig mye om katter, og har mange råd

• Liker 1
Skrevet

Regner med at de er en del ute? Med tanke på å få utløp for energi. For meg så fungerte det bra å gå tur med dem sammen (uten sele), når de var utendørs kunne de leke sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...