Gå til innhold

Lukter konstant svette under armene, selv rett etter jeg har dusjet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente i slutten av tenårene som lukter helt ekstremt mye under armene. Selv rett etter jeg har dusjet... Jeg bruker deodorant, dusjer 1-2 ganger daglig...

Men det var ALDRI sånt før! Tvert i mot måtte jeg ikke dusje etter fysisk aktivitet, jeg dusjet bare sånn 3 dager i uka når jeg også vasket håret. Svettelukten begynte å skje for en god del måneder siden, men husker ikke når. Kanskje verdt å nevne at jeg begynte på Concerta (adhd medisin) for 6 mnd og isotretinoin for 4 måneder siden... Jeg er også på nedre område av normalvektig, siden jeg mener å ha hørt at overvektige svetter mer...

Anonymkode: 6e5ee...442

Skrevet

Spør en lege😊

• Liker 2
Skrevet

Alltid forhør det med lege (evt. mor og far)

Men husker selv når jeg kom i tenårene at jeg begynte å svette, fæle rundinger under aemene uten å ha gjort noe annet enn å se tv :fnise: var ganske fælt, men ting stabiliserte seg etter vert :) 

Anonymkode: 5e4c1...2f1

• Liker 1
Gjest blåbærpike
Skrevet

Lar du såpen virke på huden? Mange som opplever svettelukt etter dusjing gjør det fordi de dusjer av såpen med en gang. Den trenger et par minutter på å få bort bakteriene som gjør at svetten begynner å lukte. Er det bare lukt som er problemet eller er det mye fuktighet også?

Du burde også sjekke pakningsvedlegg til medisinene du tar, for å se om det står noe om svette der. Om du ikke har de finner du de på felleskatalogen.no. 

Skrevet

Jeg tror nok dette har sammenheng med medisin din,gjør regning med at du barberer deg under armer, bruk en god deo så tenker jeg at du har gjort det du kan.

Skrevet

Prøv denne eller Stop 24 fra apoteket. Helt uten parfyme og misfarging/gulskjær.

20180124_150343.jpg

Skrevet

Jeg har hørt at det kan hjelpe å skrubbe huden under armene (forsiktig!) med en skrubbehanske e.l. for å åpne porer som svetten kan ha satt seg i. Jeg sliter med det samme selv, føler jeg lukter svette 10 min etter jeg har dusja, men har innsett at jeg bare forveksler lukten av deodorant med lukten av svette pga. lignende assosiasjoner. Kan det være noe av det samme for deg?

Anonymkode: fbebf...d9e

• Liker 1
Skrevet

Stresser/bekymrer du deg for noe?

Anonymkode: 25ffd...886

Skrevet

isotretinoin har iallefall økt svette som en bivirkning. 

Skrevet

Jeg har hatt dette problemet i rumpa i mange år, og jeg er en veldig renslig jente.......eneste som funker er aluminumklorid(da slutter det å lukte svette, så jeg vet at det er et svetteproblem og ikke at jeg lekker..), men jeg tenker at det må være en spesifikk årsak til problemet. Jeg svetter nesten ikke på resten av kroppen, og armhulene lukter aldri.

Anonymkode: 4b2e6...f40

Skrevet

Om det lukter rett etter dusj så har du rett og slett ikke fått vasket bort bakteriene i armhulen. Det holder ikke bare å bruke såpe og skylle det vekk igjen, du må la såpen virke og i tillegg skrubbe under armene om du sliter med mye lukt. Lukt deg under armene mens du står i dusjen etter vask, om det fremdeles lukter vondt av armhulen så må du vaske en gang til.

Endret svettelukt kan godt komme av medisiner og slikt, det samme skjedde med meg, men om jeg passer på å vaske skikkelig holdes det i sjakk. 

Anonymkode: 9dc02...3d6

• Liker 1
Skrevet

Spør på apoteket, de har ofte god peiling :)

• Liker 1
Skrevet

Er du mye nervøs? 

Husker selv i tenårene at jeg fort luktet og det satt seg skikkelig i klærne. Kan det være at de ikke er helt rene? Ellers gikk det over forresten, så kan jo håpe det bare er tenårene 😊

Anonymkode: 439d2...6c8

Skrevet

Jeg har lact stoffskifte, og bruker Levaxin. En lengre periode var jeg overmedisinert uten å skjønne det, og en av bivirkningene er økt svettemengde.

Men jeg svettet bare mer under armene, og det luktet «medisin».

Min løsning da(før jeg nedjusterte dosen og det gikk bort) var at jeg unngikk bomull tett inntil kroppen. Jeg hadde med med ekstra tskjorte hver dag på jobb, og vasket meg på jobb(stod bøyd over vasken og brukte såpe, vanlig lklut irriterte huden for mye) - og brukte parfymefri deodorant som jeg også hadde med. Ikke sånne krystalldeodoranter, men type Neutral.

Du får ikke gjort så mye med bivirkninger fra medisinene, men du kan passe på å vaske bare underarmene så du ikke ødelegger hudbarrieren ellers.

Jeg var og nøye med å barbere under armene(ikke så ofte at man blir sår, men ofte nok til at det ikke vokser særlig synig ut) - hår holder ekstra på lukt synes jeg. Nå merker jeg det jo ikke, men da var det forskjell.

SÅ klarte jeg også å få sopp under armene pga svettingen(ifbm at jeg trente ofte, og da var jeg fuktig litt for hyppig) - og da fikk jeg tips av legen om en middel man vasket seg med.

Det du også kan gjøre er å legge truseinnlegg under armene i trangere plagg, som gjør at svetten absorberes bedre enn et plagg som fort lukter når svetten blir «gammel»(for deg er jo dette ganske raskt ila dagen).

Jeg unngår helt syntetiske stoffer inntil underarmene nå etter dette, det gir verst lukt - i tillegg til bomull som er trang synes jeg. Men det hjalp altså å ha flere basic tskjorter i sort som jeg byttet flere ganger ila dagen til ny - og vasket etter hver bruk. 

Anonymkode: c3adf...793

• Liker 1
Skrevet

Og forresten: IKKE skrubb hardt eller barber for ofte. Min søster gjorde det, og endte opp med store utslett hvor legen måtte gi barberingsforbud i 3 måneder. 

Anonymkode: c3adf...793

Annonse
Skrevet

Bruk vaskeklut med masse såpe og vask godt under armene flere ganger. Tørk deg helt tørr før du bruker deo, bruk antiperspirant.  De fra apoteket er veldig bra. Det kan være at hvis du bruker t-skjorte så kan det hende du ikke får de helt rene og at det lukter i stoffet så fort du svetter litt.  Da kjøper du nye. 

Anonymkode: 1245c...696

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk vaskeklut med masse såpe og vask godt under armene flere ganger. Tørk deg helt tørr før du bruker deo, bruk antiperspirant.  De fra apoteket er veldig bra. Det kan være at hvis du bruker t-skjorte så kan det hende du ikke får de helt rene og at det lukter i stoffet så fort du svetter litt.  Da kjøper du nye. 

Anonymkode: 1245c...696

Hvorfor kjøpe nye? Hiv en liten svett eddik oppå vaskepulveret så det begynner bruser så forsvinner all lukt. Tar til og bort lukt etter kattetiss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...