Gå til innhold

Venter barn nr. 4 - hvorfor så mange negative reaksjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren venter barn nr. 4 til våren, et både ønsket og planlagt barn som er tenkt å være vårt siste. Vi er begge høyt utdannet med god økonomi og fleksible jobber, og har lagt mye til rette for å kunne gi barna våre en best mulig oppvekst. Det som imidlertid både overrasker og sårer meg, er andres overveiende negative reaksjoner på familieforøkelsen. Da vi ventet barn nr. 3 var det ingen som reagerte, men nå får jeg plutselig spørsmål om vi er religiøse, hva vi skal med alle disse barna, om vi har seriøse fritidsproblemer og lignende tåpelige spørsmål. Jeg oppdaget også at til og med sjefen min på jobb fleiper om folk som får flere enn tre barn bak min rygg. Jeg anser meg ikke som særlig nærtakende, men merker jeg blir provosert over slike uttalelser. 

Til andre som også har flere barn en "maxgrensa" på tre; har dere fått lignende reaksjoner på deres valg og hvordan håndterer dere slike konfrontasjoner? 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syntes jeg høres veldig rart ut, og jeg vil gjerne få legge til at jeg er misunnelig på dere som (snart) har 4 barn :) 

Anonymkode: 5821b...9b5

• Liker 5
Skrevet

Dere takler det vel ikke tre barn så bra som dere selv tror, så folk regner med at det blir mer krise med fire.

Anonymkode: cac7c...edc

• Liker 18
Gjest Skogrose
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere takler det vel ikke tre barn så bra som dere selv tror, så folk regner med at det blir mer krise med fire.

For en forferdelig stygg uttalelse.

Skrevet (endret)

Jeg fikk høre så utrolig mange varianter av "Ja, nå er det vel stopp", "dere skal nok ikke ha flere", "så dette blir familiens baby" osv I barseltiden med min siste (nr 3) så jeg tror deg gjerne på de reaksjonene.

Hvorfor vet jeg ikke, men det vel fordi det bryter normen. To barn er den nye normen, tre barn var vel den perfekte normen på 80-90 tallet. Jeg føler alle jeg gikk på skole med født tidlig åttitall hadde to søsken. 

Du får forsøke å ha det gøy med dem. La deg underholde av reaksjonene heller enn irritere av kommentarene. 

- Er dere religiøse? 

- Ja, vi har startet en egen sekt. Vil du bli medlem? 

- Har dere fritidsproblemer? 

- Nei, vi sper på pensjonen med en sweatshop med barnearbeidere I kjelleren. 

- Var ikke tre nok?! 

- Nei, vi gir oss ikke før vi får tre...på en gang. 

Endret av Zoey
  • Liker 42
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hva er det for et svar? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker kanskje at de syntes det er mye pga den verden vi faktisk lever i, som ikke akkurat går superbra om dagen. Jeg har selv ett barn, men uansett hvor mye man har på stell eller ikke, så lever vi i en verden som er ganske kaotisk og ustabil. For min del har jeg kommet frem til at å sette flere barn inn i den verden som den er per idag, er uaktuelt. Dessuten er verden overbefolket som den er. Og det er massevis av unger uten foreldre. 4 unger er mye i et av verdens rikeste land, hvor ungene dine kommer til å forurense verden mer enn alle innbyggerne i ett land i f eks Afrika, satt på spissen. 

Når det er sagt så er det jo deres valg og dere må jo bare stå for det og ikke bry dere om hva andre sier. Vi får alle negative kommentarer i ny og ne, uansett hva det skulle være. Jeg får jo kritikk for at jeg «lar barnet være alenebarn» for det er visst ikke greit det heller :-)

Anonymkode: 50c66...8ce

• Liker 17
Skrevet

Folk som bare vil ha ett barn blir kritisert også. Til og med de som velger å ikke få barn blir møtt med kritikk. Selv har jeg to og kommer ikke til å få flere, men kunne gjerne hatt en liten flokk. Når det er sagt var jeg veldig fornøyd med bare ett barn også. Men fikk til stadighet spøsmål om vi ikke skulle ha et barn til. At det var trist å ikke ha søsken. Folk er bare fulle av fordommer. Og misunnelse. Bare å si hva dere mener om det og være stolt av valgene deres. Moro med fire barn!

Anonymkode: 28866...404

• Liker 10
Gjest chisandra
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke deilig, etter en kanskje litt ræva dag, å kunne gå inn på kvinneguiden å finne et innlegg man kan huke av på anonymkappen - og øse ut av seg litt dritt til noen?

Skrevet (endret)

Folk bare er sånn. Alt som er litt utenom standard får kommentarer. Med flere barn enn gjennomsnittet må dere bare venne dere til at det blir kommentert.

Men om dere får mange nok gir de fleste heldigvis opp til slutt og det blir færre kommentarer.

Endret av asterix
  • Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
49 minutter siden, Eplegranat skrev:

Jeg og samboeren venter barn nr. 4 til våren

Vi trenger flere barn i Norge per dags dato har vi ikke en bærekraftig befolkningsvekst. Jo flere jo bedre.

Jeg har lyst på 3 eller over selv.

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, Zoey skrev:

Du får forsøke å ha det gøy med dem. La deg underholde av reaksjonene heller enn irritere av kommentarene. 

- Er dere religiøse? 

- Ja, vi har startet en egen sekt. Vil du bli medlem? 

- Har dere fritidsproblemer? 

- Nei, vi sper på pensjonen med en sweatshop med barnearbeidere I kjelleren. 

- Var ikke tre nok?! 

- Nei, vi gir oss ikke før vi får tre...på en gang. 

Haha - denne varianten av reaksjon hadde jeg gått for viss jeg var, TS 😂 

Skrevet

Fordi folk bryr seg så j***** med en gang man er litt utefor normalen.

Null barn: hva er galt med deg, a?

Ett barn: Skal ikke barnet få en søster eller bror snart??

To, tre barn: Helt greit og innafor

Fire ++ barn:  Nei nå er det vel nok. Er dere med i en religiøs sekt, eller har dere ikke grenser??

Anonymkode: 58f87...93f

• Liker 6
Skrevet

De tenker nok at de gidder ikke å invitere dere til middag noe mer at dere blir nå 6 folk å fôre og 4 av de er barn.  

Anonymkode: ff375...39f

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer Så heldig dere er som venter barn nr 4:) Håper dere får en flott barsel tid!

Hilsen en mor med 2 barn som ikke kan få flere pga skader men ville ha fler!

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, hocane skrev:

Vi trenger flere barn i Norge per dags dato har vi ikke en bærekraftig befolkningsvekst. Jo flere jo bedre.

Jeg har lyst på 3 eller over selv.

Nei, vi trenger ikke flere barn noe sted på kloden pr. nå.

Anonymkode: 86a15...c65

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi trenger ikke flere barn noe sted på kloden pr. nå.

Anonymkode: 86a15...c65

Så du vil at nordmenn skal dø ut? For det er nettopp det som skjer akkurat nå. Om 100 år er det ikke mange igjen av oss.

• Liker 6
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker kanskje at de syntes det er mye pga den verden vi faktisk lever i, som ikke akkurat går superbra om dagen. Jeg har selv ett barn, men uansett hvor mye man har på stell eller ikke, så lever vi i en verden som er ganske kaotisk og ustabil. For min del har jeg kommet frem til at å sette flere barn inn i den verden som den er per idag, er uaktuelt. Dessuten er verden overbefolket som den er. Og det er massevis av unger uten foreldre. 4 unger er mye i et av verdens rikeste land, hvor ungene dine kommer til å forurense verden mer enn alle innbyggerne i ett land i f eks Afrika, satt på spissen. 

Når det er sagt så er det jo deres valg og dere må jo bare stå for det og ikke bry dere om hva andre sier. Vi får alle negative kommentarer i ny og ne, uansett hva det skulle være. Jeg får jo kritikk for at jeg «lar barnet være alenebarn» for det er visst ikke greit det heller :-)

Anonymkode: 50c66...8ce

Jaha.

De fleste som drar den type konklusjoner virker å ha meget forenklede syn på verden og klimautfordringene, og jeg lukter mer angst og frykt enn jeg lukter sterke interessert og innsikt i internasjonal politikk og inngående klima- og miljøkunnskap.

Og ikke minst total uvitenhet om adopsjonsprosesser.

Hilsen statsviter(med barn!) som jobber med klima og miljø :P 

Anonymkode: 40ac1...911

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...