AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Hvordan ser dere på kronisk syke som har blitt ufør? Selv ble det sånn i 2016, fikk en diagnose som var psykisk og måtte kaste håndkleet. Har siden skolegang gjort alt for å tjene penger og klare meg selv, med god hjelp fra mor. Har jobbet såpass mye med vanskeligheter, blitt sagt opp flere ganger på grunn av sykdom; men nå er det jo gjerne slik at de med alvorlig psykisk sykdom ikke skjønner selv de er syke, sånn var det med meg. Er forsåvidt frisk ellers, men blir nesten syk av å gå hjemme. Hverdagen er så kjedelig og grå. Har noen tips til hva man kan fylle dagene med? Må også si at nav ikke er et sted man blir rik, så bør være noe som ikke koster penger. Anonymkode: 97cd8...876
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Vel, det jeg gjør på er å å gå tur hver dag, legger puslespill, strikker litt, leser oppskrifter og lager meg god mat, tegner/maler litt, leser bøker, hører på podcasts, går på/får besøk nå og da. Viktig for meg er å ha struktur på dagene så mine aktiviteter kommer naturlig, så det ikke blir sofa og netflix dager liksom, for det er viktig å ha en så bra dag som mulig Anonymkode: 4a972...c20 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #3 Skrevet 25. januar 2018 En situasjon der man gjerne ikke blir forstått med mindre man er i situasjonen selv. MMO spill er som regel en god måte å møte mennesker som er mye hjemme og selv har vanskeligheter med å tilpasse seg et normalt liv. Anonymkode: aff45...300
Menchit Skrevet 25. januar 2018 #4 Skrevet 25. januar 2018 Hva med å lære deg noe nytt? Det er veldig mye gode ressurser på nett. Sjekk ut Edex. Der kan du ta både korte kurs og hele studier. Er du smart så velg noe du kan tjene penger på senere. Programmering for eksempel
Lill3My Skrevet 25. januar 2018 #5 Skrevet 25. januar 2018 Hva med frivillig arbeid som feks støttekontakt? =) altså at du en gang i uka tar med deg en som trenger det på noe. Slikt organiseres via kommunen. Alternativt melde seg inn i Røde kors eller Amnesty eller liknende organisasjon og bidra med det du kan òg orker. Det gir iallfall følelsen av å gjøre noe litt nyttig =) Ellers kan du kanskje ta noen kurs? Kokkekurs, yoga, trening? Evt finne diverse på you tube og eksperimentere med diverse oppskrifter. Gå tur eller begynne å trene, finne en aktivitet som får deg ut av huset. Les bøker! =)
Wenda Skrevet 25. januar 2018 #6 Skrevet 25. januar 2018 Ha rutiner i hverdagen. Jeg legger meg og står opp til sånn ca samme tid hver dag. Noen dager ligger jeg lenge i sengen pga smerter siden jeg har en fysisk sykdom, men har likevel vekkerklokken på til samme tid og bruker tiden i senga til å høre på radio, løse kryssord osv Jeg prøver å holde meg i aktivitet i ca 30 minutter hver dag på en eller annen måte. Det kan være alt fra yoga, svømming, hjemmetrening eller bare en gåtur. Her i byen har man også et gratis tilbud som heter Frisk Liv eller noe sånt som er et lavterskeltilbud for folk med forskjellige plager Ellers gjelder det jo å finne noe man har lyst til. Jeg har dyr som passer til min livssituasjon, jeg liker å hekle/strikke, game, lage mat, se serier mm
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #7 Skrevet 25. januar 2018 Jeg er ufør, har lagt opp en del rutiner og en av de er at jeg drar på butikken og handler hver dag. Det er fordi jeg har sterk sosial angst, og hvis jeg må ut og handle noe, så hjelper der meg å komme ut døren. Treffer ofte kjente og bekjente, får frisk luft og en gåtur. Anonymkode: d1744...174
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå