Gå til innhold

Kalkmaling på peisvegg

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi har en murvegg bak peisen som jeg vurderer å male med kalkmaling. Har dere tips til farge? Vi har Jotun Oslo i stua, og noe Hvit Lin. Lister er Klassisk Hvit. Mye grått, teak etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsikret deg om at du faktisk kan bruke kalkmaling? Jeg spør forbi vi skal male muren som omfavner pipa, der må vi male med en spesiell type maling. Husker ikke nøyaktig begrep, var noe med pustende maling. Uansett er det sikkert greit å forsikre deg om at du kan bruke kalkmaling først :) 

Anonymkode: 6b04f...ca8

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsikret deg om at du faktisk kan bruke kalkmaling? Jeg spør forbi vi skal male muren som omfavner pipa, der må vi male med en spesiell type maling. Husker ikke nøyaktig begrep, var noe med pustende maling. Uansett er det sikkert greit å forsikre deg om at du kan bruke kalkmaling først :) 

Anonymkode: 6b04f...ca8

Hm.. Hvordan forsikrer man seg om det? Stod på Jotun sine sider at man kunne bruke det på peismur.

Skrevet

Jeg brukte fargen som heter skifergrå, det ble veldig fint. Tror fargekartene ligger på Jotun sin side. Jeg har klassisk hvit som på lister og vegger. Og to vegger med st. Pauls blue.

Anonymkode: 87d94...009

Skrevet
På 24. januar 2018 den 13.34, Geirfuglen skrev:

Vi har en murvegg bak peisen som jeg vurderer å male med kalkmaling. Har dere tips til farge? Vi har Jotun Oslo i stua, og noe Hvit Lin. Lister er Klassisk Hvit. Mye grått, teak etc.

Oslo er en farge som tar mye plass, så sånn sett ville jeg valgt en rolig farge på muren, og holdt meg til samme fargepalett. Nå vet jeg ingenting om romløsning og størrelse, men jeg ville ikke blandet inn for mye elementer hvis dere allerede har hvit lin også. Enten ville jeg faktisk gått for klassisk hvit eller hvit lin, eller så ville jeg valgt en lysere eller mørkere tone av Oslo. Den som heter Balanse er jo veldig veldig fin!

Det er så vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvordan det ser ut, hvor stor muren er, etc :)

Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 26.1.2018 den 23.08, 2shy skrev:

Oslo er en farge som tar mye plass, så sånn sett ville jeg valgt en rolig farge på muren, og holdt meg til samme fargepalett. Nå vet jeg ingenting om romløsning og størrelse, men jeg ville ikke blandet inn for mye elementer hvis dere allerede har hvit lin også. Enten ville jeg faktisk gått for klassisk hvit eller hvit lin, eller så ville jeg valgt en lysere eller mørkere tone av Oslo. Den som heter Balanse er jo veldig veldig fin!

Det er så vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hvordan det ser ut, hvor stor muren er, etc :)

Takk! :) Jeg tenker generelt en nøytral farge som passer til en peisvegg. En gråfarge blir fint, men tenker at det må være i en tone som passer med det andre. Det er stort sett bare bak peisen liksom. :)

Det er absolutt ikke likt hos oss som på bildet, men det var for å illustrere at det kun gjelder veggen akkurat bak peisen sånn som her, og peisen vår er hvit. 

3098CB2F-B247-4F23-A913-C2DBB3D3FBE6.jpeg

Skrevet
17 timer siden, Geirfuglen skrev:

Takk! :) Jeg tenker generelt en nøytral farge som passer til en peisvegg. En gråfarge blir fint, men tenker at det må være i en tone som passer med det andre. Det er stort sett bare bak peisen liksom. :)

Det er absolutt ikke likt hos oss som på bildet, men det var for å illustrere at det kun gjelder veggen akkurat bak peisen sånn som her, og peisen vår er hvit. 

3098CB2F-B247-4F23-A913-C2DBB3D3FBE6.jpeg

Jeg tenkte mer i forhold til at jeg ikke vet hvordan romløsningen hos dere ser ut. Vinduer, hvor det er malt hva osv. Kanskje tåler muren en annen fargenyanse (f.eks balanse), eller så bør du kanskje holde deg til den eksisterende paletten. Jeg tenker at det å male muren er en veldig rask og enkel jobb, så man kan prøve og feile litt uten at det blir for mye styr. 

Personlig syns jeg ikke Oslo passer så godt til gråtoner, men det er mulig det bare er min preferanse. Du kan prøve Kalkgrå, for den er mer greige, og den tror jeg kunne passet fint. Kalkgrå er veldig fint til klassisk hvit også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...