Sarah1991 Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Hei! Jeg studerer til helsefag på NKI, og jeg har da en del øvingsoppgaver jeg skal gjøre før jeg får levert inn innsendingsoppgaver. Jeg sitter nå litt fast, for jeg har fått et spørsmål som jeg ikke kan huske å ha lest i boka, og når jeg ser tilbake i boka så står det ikke noe om det heller, så jeg hadde håpet på om noen kunne svare meg på det. "Fortell kort hva hovedhensikten mellom helse- og sosiallovgivning er". Noen som vet? Føler meg dum som spør, saret er sikkert det mest logiske, men prøver....
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Mellom eller med? Anonymkode: fdeff...323
Sarah1991 Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mellom eller med? Anonymkode: fdeff...323 Ja, blir jo med da...
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 9 minutter siden, Sarah1991 skrev: Ja, blir jo med da... Tja, hvis man ser det i et samfunnsmessig perspektiv så er jo det å lovfeste noe en del av det å feks sikre at alle har de samme rettighetene og mulighetene. At det skal være en viss standard over det som tilbys, osv. Anonymkode: fdeff...323
boblevann Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 ''Helsehjelp, herunder bruk av legemidler og medisinsk utstyr, operative inngrep mv. medfører ved siden av å være nyttig, også farer av ulike slag. Ønsket om å begrense risikoen forbundet med å motta helsehjelp, har tradisjonelt ligget til grunn for helselovgivningen. Den har vært brukt for å pålegge ulike sikkerhetstiltak for å redusere risikoen og dermed forebygge faren for skader. De senere årene har lovgivningen også vært brukt til å fremme tre andre formål. For det første gjelder det prioritering og fordeling av helsetjenester. Dette kommer spesielt til syne ved reglene om rett til nødvendig helsehjelp. For det andre er lovgivningen brukt for å sikre pasientdeltagelse når det skal fattes beslutninger i forbindelse med at det gis helsehjelp. Og for det tredje er lovene benyttet til å etablere konfliktløsningssystemer for det tilfelle at uenighet og misnøye som er knyttet til helsehjelpen, ikke lar seg løse på annet vis. Ut fra dette er helsetjenestens og helsepersonellets, herunder sykepleiernes, virksomhet i stor grad blir regulert gjennom lover og forskrifter. Noen bestemmelser angår i større grad enn andre sykepleiernes daglige virksomhet. Reglene balanserer ulike verdier og hensyn som til dels kan stå i motsetning til hverandre, herunder også ved å bestemme hvilke som skal ha forrang. Reglene kan slik ses som uttrykk for å etablere en bestemt og/eller et minimum av samfunnsetikk''. - Molven, Olav (2016) ''Sykepleie og jus'' s. 26. Gyldendal Norsk Forlag AS. Dette kopierte jeg fra ene jussboka på sykepleiepensum Satt tilfeldigvis med den foran meg. Kanskje du ble litt klokere av det?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Begynn med "hva skal vi med lover og regler generelt?" og resonner derfra. Hvilke lover kjenner du til? Hva er hensikten med de lovene? Er det straff eller regulering? Anonymkode: 7bf06...c44 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå