Gå til innhold

Avhengig av cola

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir folk avhengig av cola? Er de faktisk avhengig akkurat som en heroinmisbruker må ha heroin eller er det mer det at de bare føler en lyst bare? Jeg drakk 1,5 liter cola hver eneste dag i 10 år og sluttet på dagen og det var ikke noe problem. Gikk ett helt år uten å drikke noe før jeg startet og drikke igjen, men da holdt jeg meg vanligvis til 0,5 liter og drakk ikke hver dag. Det er 5 år siden og jeg kan kan drikke det hver dag og jeg kan ta en dag eller en måneds pause uten at det er noe problem. Føler kanskje bare at jeg har lyst på det for synes det er godt, men hvorfor var jeg ikke avhengig? Jeg må ikke ha cola og klarer meg fint uten. Har selv et familiemedlem som var coca-coliker i 30 år og nå kan hun aldri drikke cola (eller pepsi) mer ellers blir hun avhengig igjen kun av et glass, men jeg forstår ikke det.

Coca-Cola sier jo selv at det er så lite koffein i colaen at det ikke går an å bli avhengig, men av likevel så er det folk som påstår at de er avhengig. Har jo hørt om de som som må drikke flere kasser med cola hver dag. Kanskje man da får i seg nok koffein til å bli avhengig, men hvorfor starter man å drikke 10+ liter med cola? Jeg har 1,5 liter omtrent hele dagen og da drikker jeg ofte.

Anonymkode: 8b761...158

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var det tidligere. Jeg ble så tørr i munnen da jeg røykte, og det funket med cola. Nå har jeg ikke drukket det på mange år. Vet ikke om jeg liker det engang. 

Anonymkode: 63af4...42f

Skrevet

Det er ca 15 mg koffein pr dl cola. Til sammenligning er det ca 50-60 mg koffein pr dl traktekaffe. Om man høljer nok cola, kan man få i seg nok til at man kan bli koffeinavhengig. 

I tillegg er det gjerne snakk om mer psykisk avhengig enn rent fysisk. Altså at man er så vant til kullsyren, smaken, alt ved det, at alt føles feil om man ikke får det. 

Anonymkode: 6c9aa...129

Skrevet

For meg var det smaken og kullsyren. Det ble en vane å ta seg et glass når jeg ble fysen på noe. Sikkert samme som de som går i godteriskuffen. Drakk masse cola zero, aldri vann. Eller, på trening, jobb eller på besøk drakk jeg vann. Nå etter nyttår har jeg ikke drukket en ml engang. Jeg bare bestemte meg, nok er nok, nå drikker jeg vann og Farris.

Anonymkode: 6ff32...318

Skrevet

Psykologisk avhengighet i større grad enn når det gjelder visse rusmidlers fysiske avhengighet. 

Anonymkode: 27474...a20

Skrevet

Har ek venninne som var avhengig. Hun sa at når det kom til pubtket hvor hun gikk hele dagen på jobb og bare gledet seg til hun kunne komme hjem og drikke cola, evt. måtte ut på evsisnstasjon forde hun ikke hadde det. Da innså hun at det hadde gått for langt. Hun ble helt totalt avhengig og tenkte kun på neste gang hun kunne få drikke cola :hakeslepp: Men hun klarte å slutte og nå synes hun ikke det smaker noe særlig :nordvesta:

Anonymkode: 18212...895

Skrevet

Jeg må passe meg når jeg drikker det, for jeg merker at jeg stadig vil ha mer.

Anonymkode: 5a21e...54f

Skrevet (endret)

Jeg er avhengig av Pepsi Max. Det er noe av det samme. Bare må ha det hele tiden, hver dag. Og jeg liker det så godt at det har jeg tenkt å fortsette med. Noen laster må man få ha, man MÅ ikke nødvendigvi8s slutte med alt som er godt og behagelig her i livet.

Jeg drikker svært sjelden alkohol, kanskje et par ganger i året. Jeg sluttet å røyke for 7 år siden. Jeg bruker ikke penger på tull og dill. Reiser ikke noe sted på sommeren, penger sparer jeg. Så den brusen jeg "sløser" penger på, den unner jeg meg.

Endret av Million
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Jeg er avhengig av Pepsi Max. Det er noe av det samme. Bare må ha det hele tiden, hver dag. Og jeg liker det så godt at det har jeg tenkt å fortsette med. Noen laster må man få ha, man MÅ ikke nødvendigvi8s slutte med alt som er godt og behagelig her i livet.

Jeg drikker svært sjelden alkohol, kanskje et par ganger i året. Jeg sluttet å røyke for 7 år siden. Jeg bruker ikke penger på tull og dill. Reiser ikke noe sted på sommeren, penger sparer jeg. Så den brusen jeg "sløser" penger på, den unner jeg meg.

Slik er det for meg også, cola zero her. Har null planer om å slutte, for det er ikke den største utgiften man kan ha. Jeg drikker nesten en flaske om dagen, ofte mindre. Drikker ikke noe annet. Hadde det vært snakk om 4-5 flasker om dagen, da begynner det å bli en utgift. Men én flaske er ikke noe jeg tenker stort over. Sløser ikke bort penger på noe annet. Verken klær, sminke, sko, pynt til hjemmet eller reiser. 

Anonymkode: 51cbc...e78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...