AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg er nå student på høgskolen, og er ferdig med 1.året til sommeren. Jeg har også hatt sommerjobb de siste årene, så det har ikke vært noe problem tidligere. Men jeg bekymrer meg litt nå, hva om jeg ikke får sommerjobb til sommeren. Jeg har jo leilighet og utgifter som alle andre, har man mulighet for å få dekket livsopphold for en kort periode før lånekassen kommer inn igjen i August eventuelt? Noen som har vært borti det før? Det er mest sannsynlig ikke reelt, siden jeg sikkert får sommerjobb et eller annet sted, men veldig greit å vite om jeg må leve på kredittkort en hel sommer. Litt sånn "what if" spørsmål. Takk for svar! Anonymkode: e4c58...175
Duckie Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Nei, studenter får normalt ikke støtte av NAV. 12
Gjest puttee Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Nå er det bare i juli at man ikke får studiestøtte, så det burde gå fint for de aller fleste
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 16 minutter siden, puttee skrev: Nå er det bare i juli at man ikke får studiestøtte, så det burde gå fint for de aller fleste Får bare 5000 kr i juni også da, mot 8000 til vanlig. Mange har jo 5000 bare i husleie Nei, studenter får som regel ingenting av NAV, ts. Man får jo litt stipend i juni da, og så kommer jo storstipendet ofte 3-4-5 august eller noe sånt Anonymkode: 2a994...5f3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 Altså, det er én som spør, også drar du alle under en kam? Dette er første gangen jeg har hørt noen spørre om studenter får penger av NAV om sommeren, og jeg ER student. Anonymkode: 2738b...a24 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 Ja, studentene som har så god råd må virkelig få spart opp kjapt! For en tullete tankegang. Det er vel ytterst få studenter som ønsker å leve på NAV på sommeren, men hvorfor skal en arbeidsledig som ikke får seg jobb få støtte fra NAV, mens en student som ikke får seg jobb burde skjerpe seg? Det er faktisk ikke slik at det flyter rundt med sommerjobber som studentene kan få og få utbetalt nok til å få det til å gå opp. Anonymkode: 7a121...1c4 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Nei, det forventes at studenter tar arbeid eller sparer av storstipende. Evt. klarer seg på annen måte, deltidsjobb, sparepenger etc. Anonymkode: 9ae28...091 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, studentene som har så god råd må virkelig få spart opp kjapt! For en tullete tankegang. Det er vel ytterst få studenter som ønsker å leve på NAV på sommeren, men hvorfor skal en arbeidsledig som ikke får seg jobb få støtte fra NAV, mens en student som ikke får seg jobb burde skjerpe seg? Det er faktisk ikke slik at det flyter rundt med sommerjobber som studentene kan få og få utbetalt nok til å få det til å gå opp. Anonymkode: 7a121...1c4 Du ser forskjell på arbeidsledig og student håper jeg?! 🙈 Anonymkode: 0c978...32f 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 Nå SPURTE jeg, det er ikke noe jeg planlegger. Som jeg skrev har jeg alltid hatt sommerjobb tidligere. Jeg flyttet ut rett etter jeg var 18 og har aldri fått en krone fra NAV. Vi bor i en dyr by, meg og forloveden er begge studenter, og vi får 8000 hver. 8000 i husleie, 1000+ i strøm, og andre utgifter, transport + mat, så er det ikke så mye igjen hver måned dessverre. Skolebøker og annet er det jo også selvfølgelig Ufortsette utgifter kommer alltid, som PC som streiker osv. er ikke bare å legge seg opp 15-20 000 å leve av i sommer selv om vi får halvt stipend i Juni. Auguststipendet kommer sent i august siden lånekassen må få bekreftelse på at vi har møtt opp til skolestart først. Håper en eller begge av oss får sommerjobb slik som tidligere Livet er ikke alltid så sort og hvitt som enkelte får det til å virke som. Anonymkode: e4c58...175 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 Enig. Er student, men ferdig til sommeren. Blir gående i juli uten lønn. Får første lønn i august. Går helt fint det siden jeg har satt av penger. Det har jeg forresten også gjort hvert år tidligere fordi jeg har visst det. Anonymkode: 20a27...4cb
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #12 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå SPURTE jeg, det er ikke noe jeg planlegger. Som jeg skrev har jeg alltid hatt sommerjobb tidligere. Jeg flyttet ut rett etter jeg var 18 og har aldri fått en krone fra NAV. Vi bor i en dyr by, meg og forloveden er begge studenter, og vi får 8000 hver. 8000 i husleie, 1000+ i strøm, og andre utgifter, transport + mat, så er det ikke så mye igjen hver måned dessverre. Skolebøker og annet er det jo også selvfølgelig Ufortsette utgifter kommer alltid, som PC som streiker osv. er ikke bare å legge seg opp 15-20 000 å leve av i sommer selv om vi får halvt stipend i Juni. Auguststipendet kommer sent i august siden lånekassen må få bekreftelse på at vi har møtt opp til skolestart først. Håper en eller begge av oss får sommerjobb slik som tidligere Livet er ikke alltid så sort og hvitt som enkelte får det til å virke som. Anonymkode: e4c58...175 Hvorfor ikke jobbe ved siden av studiene? Dere har lav husleie siden dere er to som deler den. Anonymkode: 20a27...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #13 Skrevet 24. januar 2018 Du vil ikke få noe, uansett tar slike ting tid så du vil ha fått lånet ditt innen den tid. Kutt ned på utgifter og spar begge to nå frem til sommeren, i tilfelle du ikke finner en jobb. Anonymkode: 526f4...ecf
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #14 Skrevet 24. januar 2018 Får dere ikke jobb og ikke har noe å låne av så kan det nå se ut til at dere må ta det på kreditt og tilbakebetale i august når stor stipendet kommer. Anonymkode: 9ae28...091 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #15 Skrevet 24. januar 2018 Blir så lei av de som sier "få deg en deltidsjobb", "få deg sommerjobb". Har dere sett hvor få slike det er eller? Er nesten umulig å få seg deltidsjobb eller sommerjobb for vanlige studenter uten kontakter nå. Jeg har søkt på sommerjobber siden november, og fortsatt ikke greid å fått noe i mitt fylke. TS du har ikke foreldre du kan spørre? Mamma og pappa må låne meg penger til leie i juli, som de får igjen i august. Anonymkode: 2d1ed...c13
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #16 Skrevet 24. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå vet jo studentene NÅ, et halvt år i forkant, at det kommer en måned uten lønn, så hvorfor i alle dager kan da ikke studentene spare litt hver måned fremover, så de har i juli å leve av??? De snakker istedet om å leve på NAV!? "La samfunnet og andre betale for meg, fordi jeg er en dårlig planlegger"? Anonymkode: d15dd...644 Det er så absurd dette. Hvorfor reagere så sterkt på at folk benytter seg av velferdsgoder når de ikke har penger, når politikkere bruker velferdsgoder på dyre middager og arrangementer for seg selv? Anonymkode: 1bc21...f2a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå