straamann Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Dere som studerer eller har studert økonomi/adm, hvor mye tid bruker dere på forelesninger vs. selvstendig arbeid/gruppearbeid en gjennomsnittsuke? Har sett på timeplanene at de er ganske fullstappet, ofte dager fra 8 - 16. Hvis man skal gå på alle forelesninger, blir det jo ikke så mye tid til egen lesing dersom man skal ha et liv utenom studiet?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Har forelesninger 3 dager i uka, og da 8-2, 8-11, 11-5. Ellers leser jeg ca. 50 timer selvstendig i uka (det foreleserne anbefaler) Anonymkode: 8ac77...eaa
straamann Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har forelesninger 3 dager i uka, og da 8-2, 8-11, 11-5. Ellers leser jeg ca. 50 timer selvstendig i uka (det foreleserne anbefaler) Anonymkode: 8ac77...eaa 50 timer i uka selvstendig i tillegg til forelesning?! Er ikke det sykt mye? Det tilsvarer jo nesten 200 % stilling overført til arbeidstimer.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 50 timer er overhode ikke representativt. Helt ærlig, ville jeg delt på 3 eller 4. Anonymkode: 70662...6e6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 Timeplanene er ofte veldig feil forresten, ta kontakt med studiestedet om du vil vite hvordan forelesninger er lagt opp og timer/uke studentene bør bruke (står ofte under emnebeskrivelser etc også). På mitt studie står det 8-16 4 dager i uka, men det er som regel 9-12 o.l, er bare at rommene er booket hele dagen. Anonymkode: 87030...a52
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 2 timer siden, straamann skrev: 50 timer i uka selvstendig i tillegg til forelesning?! Er ikke det sykt mye? Det tilsvarer jo nesten 200 % stilling overført til arbeidstimer. Det er i alle fall det vi får forklart av foreleserne som vil være nødvendig for å få greie karakterer, og ja det er mye Jeg har 5 fag og da blir det ca. 10 timer med hver fag i uka (fordeles som regel utover to dager). Selvfølgelig er det en del som leser mindre, men statistisk sett så er 50 timer anbefalt og noe foreleserne oppmuntrer til Anonymkode: 8ac77...eaa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 Sitat ...så er 50 timer anbefalt og noe foreleserne oppmuntrer til Det kan være, men det er nok kun et fåtall som arbeider såpass mye på egenhånd, til nøds sammenlagt. I følge studentbarometeret (2016) oppgir bachelorstudenter på øk-ad å bruke i underkant av 17 timer på selvstudier. Det stemmer ganske godt overens med hva jeg selv har observert som student over flere år. Anonymkode: 70662...6e6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i alle fall det vi får forklart av foreleserne som vil være nødvendig for å få greie karakterer, og ja det er mye Jeg har 5 fag og da blir det ca. 10 timer med hver fag i uka (fordeles som regel utover to dager). Selvfølgelig er det en del som leser mindre, men statistisk sett så er 50 timer anbefalt og noe foreleserne oppmuntrer til Anonymkode: 8ac77...eaa Hva legges i greie karakterer da? Jeg studerer jus, og bruker langt i fra 50 timer + forelesninger på å studere i uka, og jeg har et snitt på B/C. Anonymkode: 8cf29...202
straamann Skrevet 24. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2018 Antall timer arbeidsinnsats vil selvsagt spille en god del inn på karakteren. Samtidig er det også avhengig av mange andre faktorer, blant annet studieteknikk, hvilket fag, nivået på studiestedet og talent/egnethet og mye mer. En annen ting er hva man definerer som "god" karakter. De fleste vil være fornøyd med et snitt mellom B og C. Skal man ha A i snitt, vil det ofte medføre betydelig økt innsats sammenlignet med et B-snitt. Det jeg siktet til, var sånn ca hvor mye en gjennomsnittstudent leser utenom forelesninger og obligatorisk undervisning/gruppearbeid. Og ikke minst om det stemmer at det er så tett med forelesninger som timeplanen tilsier. Av erfaring fra andre studier, og det som hittil har fremkomet i denne tråden, anser jeg det som slik at rom er booket, uten at det nødvendigvis medfører at alle timene vil bli brukt til undervisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå