Gå til innhold

Private reklamer i en skolesekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som mener at der er ikke greit at skolen sender private reklamer i postmapper (karate, svømmeskole, danseskole)?

Hvis de må/vil informere om tilbud i området, kan de alltid sende en epost eller sms, men ikke via barn.

Kommer til å sende en epost om dette til læreren uansett, men lurer på hva andre foreldre tenker på det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på reklame for produkter og ren kommersiell reklame, enn reklame for fritidsaktiviteter barna kan bli med på.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er omvendt. Vil heller ha ranselpost om aktiviteter enn at de skal sende masse eposter til meg og smser. Ranselpost forsvinner ikke i søppelkasser eller spamfilter, og jeg er ganske lei reklamemas på sms. 

Syns det er greit å vite hva som skjer i nærheten som barn kan delta på. Syns det er dumt om man aldri får vite noe, men må aktivt oppsøke aktiviteter, ringe og styre selv. Ranselpost har funket fint i alle år, så ser ike problemet med det. Men man trenger selvsagt ikke 5ranselpost hver dag om forskjellige ting. Det holder med en pr ting i semesteret... Og man trenger heller ikke få for ting som er langt unna, eller som er mer reklame. Her ville en lokal kafe sende ut reklame, og det blir feil. Må være ren aktivitet, kulturskole, idrettslag etc, ikke butikker og sånt. 

Anonymkode: f0d0d...490

• Liker 4
Skrevet

Vil mye heller ha ranselpost enn mas på mail og sms. Ungene vet at de ikke kan delta på alt, selv om de får invitasjoner til sport og kultur i ranselposten.

Anonymkode: ca3aa...be5

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er fint at skolen jobber sammen med lokalmiljøet for å holde barn og ungdom i aktivitet. Sånn type ranselpost er helt greit. Annen type reklame har jeg ikke sansen for.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil mye heller ha ranselpost enn mas på mail og sms. Ungene vet at de ikke kan delta på alt, selv om de får invitasjoner til sport og kultur i ranselposten.

Anonymkode: ca3aa...be5

Enig i denne. For meg som mor er det praktisk å få informasjon servert, og barna får forklart at de ikke kan være med på aly som er gøy- de må velge. 

Rene kjøpereklamer mener jeg ikke hører hjemme i en ranselpost, kanskje med unntak for skolemelk og slikt.

Anonymkode: 8e63e...52a

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er omvendt. Vil heller ha ranselpost om aktiviteter enn at de skal sende masse eposter til meg og smser. Ranselpost forsvinner ikke i søppelkasser eller spamfilter, og jeg er ganske lei reklamemas på sms. 

Syns det er greit å vite hva som skjer i nærheten som barn kan delta på. Syns det er dumt om man aldri får vite noe, men må aktivt oppsøke aktiviteter, ringe og styre selv. Ranselpost har funket fint i alle år, så ser ike problemet med det. Men man trenger selvsagt ikke 5ranselpost hver dag om forskjellige ting. Det holder med en pr ting i semesteret... Og man trenger heller ikke få for ting som er langt unna, eller som er mer reklame. Her ville en lokal kafe sende ut reklame, og det blir feil. Må være ren aktivitet, kulturskole, idrettslag etc, ikke butikker og sånt. 

Anonymkode: f0d0d...490

Hva da når den lokale cafeen faktisk har kulturtilbud til barn?

(Danseskole, gitar kurs o.l)

Skrevet

Jeg misliker ranselreklame. Vi har også fått reklame for f.eks. teaterstykker. Det koster ganske mye penger for barn og voksne å gå på teater, og vi liker selv å bestemme hvilke forestillinger vi skal prioritere, og ikke få skuffede barn hver gang en lapp med info om noe annet ligger i skolesekken.

Anonymkode: 43e33...113

Skrevet

Ranselpost er fint når det er informasjon fra lokalt idrettslag, skolekorps, kor og orkester. Litt mindre begeistret for skolefrukt og skolemelk, som er kommersielle aktører (om enn sikkert subsidiert altså, men dog). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er fint. Da min første begynnte på skolen, hadde jeg 0 peiling på hva slags idretter og aktiviteter som faktisk fantes i nærområdet, bortsett fra fotballbanen. Så jeg syntes det var kjempe fint med ranselpost som opplyste om når og hvor det var treninger.

Barna vet uansett at de ikke kan være med på alt, men vil de slutte på noe, er det greit å vite hva annent de kan prøve.

Er MYE mer irritert på alle mailene og maset om skolefrukt og skolemelk....

Anonymkode: 8b0f2...24c

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint. Da min første begynnte på skolen, hadde jeg 0 peiling på hva slags idretter og aktiviteter som faktisk fantes i nærområdet, bortsett fra fotballbanen. Så jeg syntes det var kjempe fint med ranselpost som opplyste om når og hvor det var treninger.

Barna vet uansett at de ikke kan være med på alt, men vil de slutte på noe, er det greit å vite hva annent de kan prøve.

Er MYE mer irritert på alle mailene og maset om skolefrukt og skolemelk....

Anonymkode: 8b0f2...24c

Enig. Greit å få informasjon om sånne ting i skolesekken. Barnet mitt vet at hun ikke kan delta på alt, og hun får ikke slutte med noe for å begynne på noe nytt. Først må hun fullføre det hun har begynt på. 

Maset om skolefrukt og skolemelk i sekken, kan jeg klare meg fint uten. Det er billigere og mer lettvint for meg å sende med frukt og en liten smoothie flaske fra kiwi med melk oppi i sekken. 

Skrevet

Da ser det ut at der er bare meg :P

Min datter tar skolen veldig alvorlig (1.klassingen), go mener at alt som kommetr i postmappa er viktig og "must have". Vi snakket mye om dette, at vi har en annen svømmeskole og vil ikke bytte nå, men hun mener at jeg sier ikke sant og at hele klassen hennes skal på svømmeskole, men ikke hun. Snart får hun vite at ikke alle, men akkurat nå har vi det vanskelig. Jeg vet at jeg må lære barnet mitt hva reklame betyr og at det var frivillig og i tilleg hun behøver ikke å gjøre alt, men uansett. 

Info om aktiviteter som skolen organiserer i skole/AKS timer (kor, korps, sjakk kurs osv) vil jeg gjerne ha i sekken, men ikke fra de private. 

Skrevet

Jeg synes det er greit når det handler om fritidsaktiviteter. Her kommer slikt på mail med unntak av f.eks. brosjyrer om kommunens tilbud i skoleferiene og slikt. 

Skrevet

Jeg syns det er bra, jeg. I første klasse må man jo forklare for barnet at dette bare er et tilbud til informasjon, men akkurat i første klasse er det jo man har behov for å vite om slike muligheter også. Vi har aldri mottatt noe vi har reagert på at ikke burde være der, og det var bare første gangen datteren min maste om å bli meldt på en musikkskole hun egentlig ikke ønsket gå på. Får dere veldig mye av det, kan dere jo klage, men her er det heller motsatt, klassekontakten blir bedt om å opplyse om alt mulig av frititidsaktiviteter som er aktuelle.

Anonymkode: 18aa5...09b

Skrevet

Vårt idrettslag reklamerer på denne måten og 50% av våre utøvere kommer til via slik reklame så vil tro de fleste syns det er ok :)

Anonymkode: 7ad89...67e

Skrevet

Jeg synes det er en uting. Dere har for så vidt rett i at man må klare å forklare barna at de ikke kan være med på alt det kommer reklame for, og at det i og for seg er bra at skolen oppfordrer til aktivitet, men prinsipielt synes jeg det er helt feil at skolen skal reklamere for noe som helst.  Etter min mening er det ikke skolens oppgave å være reklameagent, og det er absolutt ikke skolens oppgave å velge ut hvilke tilbud som skal formidles og hvilke som ikke skal det. Hvor går grensene for hva som kan reklameres for? Skal det være rene fritidsaktiviteter? Fritidsaktiviteter og kulturtilbud? Kommersielle aktører (ser noen får for teaterforestillinger)? Religiøse tilbud? Hvis noen kommersielle aktører slipper gjennom, kan man da nekte andre? Hva gjør dette med konkurranseforholdene for små lokale aktører hvis noen kommer med og andre ikke?  

Anonymkode: 8a4a5...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...