AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Hsr laget bløtkake tidligere med 3 lag med bunnen kjøpt fra butikk. Har pisket krem og blandet inn litt kremost. Den ble ikke stiv selv mef 10t i kjøleskap. Ubrukelig. Neste lagde jeg det samme. Bare denne gangen blnadet jeg inn gelatinblandingen i fløteblandingen. Gelatinblader kokt med litt vann. Denne gangen ble den fast og ikke rennende som forrige gang. Men mye klumper etter gelatinen. Så. Denne gangen tenker jeg å prøve.gelatinpulver. men hvordan blander jeg denne inn? Hvordan blander jeg ut gelatinpulveret? Anonymkode: f7812...662
sofie777 Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 (endret) Regner med at du ikke hadde kiwi som pynt, for det "dreper" gelé i alle former. Ellers kan jeg ikke hjelpe deg for jeg aldri brukt gelatin i vanlige bløtkaker. Endret 24. januar 2018 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Men hvis jeg bare pisker kremfløten og blander i kremost så blir den aldri stiv selv i kjøleskap Anonymkode: f7812...662
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hsr laget bløtkake tidligere med 3 lag med bunnen kjøpt fra butikk. Har pisket krem og blandet inn litt kremost. Den ble ikke stiv selv mef 10t i kjøleskap. Ubrukelig. Neste lagde jeg det samme. Bare denne gangen blnadet jeg inn gelatinblandingen i fløteblandingen. Gelatinblader kokt med litt vann. Denne gangen ble den fast og ikke rennende som forrige gang. Men mye klumper etter gelatinen. Så. Denne gangen tenker jeg å prøve.gelatinpulver. men hvordan blander jeg denne inn? Hvordan blander jeg ut gelatinpulveret? Anonymkode: f7812...662 Du må jo stivpiskekremen... og så skjønner jeg ikke hvorfor bruke kremost.. men skal du bruke det så ville jeg holdt meg unna tine sinn for da blir det blødt. Philadelpia er go men dyr.. Anonymkode: 126ae...ada
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg bare pisker kremfløten og blander i kremost så blir den aldri stiv selv i kjøleskap Anonymkode: f7812...662 Kremost har da ingenting i bløtkake å gjøre? Og vanlig krem stivner ikke i kjøleskap, det er heller ikke meningen. Bløtkakekrem skal ikke være stiv som en fromasj e.l,. bare så stiv som den blir av pisking. Sånn ellers kan jeg ikke tenke meg at det er noen forskjell på resultatet fra gelatinpulver og gelatinark om du bruker dem riktig. Gelatin i ark skal først bløtes opp i kaldt vann, før den rennes av/klemmes ut og smeltes i litt varmt vann. Deretter må den avkjøles en del før du blander den inn i krem o.l. som ellers vil smelte av varmen. Gelatinpulver har jeg aldri brukt, men det ser ut som det også skal bløtes opp i litt vann, og deretter varmes forsiktig sammen med bløtevannet så det smelter. Felles for begge er at om det blir klumper har du enten ikke smeltet den godt nok, ikke blandet den godt nok inn, eller latt den bli for kald så den har begynt å stivne (eller en kombinasjon av alle tre). Anonymkode: bdbb7...032 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kremost har da ingenting i bløtkake å gjøre? Og vanlig krem stivner ikke i kjøleskap, det er heller ikke meningen. Bløtkakekrem skal ikke være stiv som en fromasj e.l,. bare så stiv som den blir av pisking. Da var du ikke prøvd kremost med kremfløte blanding. Det er kjempegodt. Men det var vel ikke spørsmålet. Om kremen ikke blir stiv så smelter den jo. Og hvem vil vel ha en smeltet bløtkake? Og joda.jeg pisker til den stivner. Men smekter igjen bare når jeg setter sammen kaken. Anonymkode: f7812...662 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Da var du ikke prøvd kremost med kremfløte blanding. Det er kjempegodt. Men det var vel ikke spørsmålet. Om kremen ikke blir stiv så smelter den jo. Og hvem vil vel ha en smeltet bløtkake? Og joda.jeg pisker til den stivner. Men smekter igjen bare når jeg setter sammen kaken. Anonymkode: f7812...662 Det tror jeg gjerne på, men da blir det noe annet enn bløtkake, etter min mening. Jeg har aldri opplevd at vanlig pisket krem smelter når den tas på kaka. Den har alltid holdt helt fint på fasongen uten behov for gelatin. Pisker du den stiv nok? Den må piskes akkurat passe og voktes nøye, for marginene er små. Litt for lite og den flyter utover, litt for mye og den skiller seg og blir smør. (Og så må selvsagt kakebunnen være skikkelig avkjølt, men det er jo ikke problemet når du bruker kjøpebunn.) Anonymkode: bdbb7...032 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå