Gå til innhold

Ammeinnlegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter min første om knappe to måneder, og er usikker på dette med ammeinnlegg. 

Det står som regel på alle sider om amming at man bør skifte innlegg ofte, for å begrense bakterievekst, samt holde brystvorten tørr. 

Jeg gremmes litt over alt avfallet som medfølger det å ha spebarn, og ønsker helst å ikke bruke så mye engangsprodukter. Men om man skal skifte innlegg ofte, hvor ofte snakker man da? 

Om man ikke skal bruke engangsinnlegg, hvor mange innlegg trenger man da? Jeg kan jo evt gå for en kombo, ha noen ikke-engangs, og så bruke engangs når de jeg har er til vask. 

Har noen noen ammeinnlegg å anbefale? 

Anonymkode: b8f83...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort og godt, anbefaler kun Chicco. De er absolutt best.

I tillegg på kald årstid har jeg ull/silke innlegg (ikke engangs) utenpå, fra Nøstebarn. De er store og gode.

Anonymkode: d90a5...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort og godt, anbefaler kun Chicco. De er absolutt best.

I tillegg på kald årstid har jeg ull/silke innlegg (ikke engangs) utenpå, fra Nøstebarn. De er store og gode.

Anonymkode: d90a5...041

Hm, chicco er vel engangs? Jeg ser også at de er tilsatt antibakterielle ting, og det er jo ikke akkurat så gunstig sånn ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Natusan sine og Rema sine stort sett. Også hadde jeg noen ull/silke til kalde dager. Men tenker at denne gangen skal jeg ha flere av tøy, pga. både miljøet og lommeboka. Det jeg synes var litt kjedelig med de jeg har i ull er at de rett og slett er så store at det blir klumpete. Vet det finnes mange som syr selv på blant annet på Etsy, mulig man kan bestemme litt størrelse der selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nøstebarn har pakke med to par i uke /silke til rundt hundrelappen, de kan kanskje prøves? 

Og jollyroom har 6 pk imsevimse bomullsinnleg til hundrelappen. Bruker en del tøytruseinnlegg fra imsevimse, og er godt fornøyd med dem, så kanskje verdt å prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Rema sine. De fungerer fint, men stikker ofte av rundt i bh'n. Har tenkt å sy lapper av bomull, som kan vaskes i maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull brukte jeg. De største jeg fant. For å varme mest mulig. Hadde mange, så jeg bare vasket med mild vask å la de til tørk. Å forsynte meg med nyevaskede. Apoteket har mange gode i ull. Og krem som beskytter såre brykstvorter, litt klissete, men såååå behagelig for huden.

d30af3dfc48e712443605ed1ac85a900-image.j

39073_Medela_Medela_PureLan_krem_37gr._1

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wonders skrev:

Ull brukte jeg. De største jeg fant. For å varme mest mulig. Hadde mange, så jeg bare vasket med mild vask å la de til tørk. Å forsynte meg med nyevaskede. Apoteket har mange gode i ull.

De på apoteket koster rundt 150 for ett par :s Da blir det veldig dyrt om man skal ha mange nok til at man ikke må vaske hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst også ha flergangsinnlegg da jeg skulle amme eldstemann, og kjøpte ull/silkeinnlegg. Men jeg forstod fort at jeg måtte ha noe annet i tillegg, for det lakk jo gjennom med en gang. Jeg hadde mye melk, da, men selv om det stabiliserte seg, lakk det fort gjennom det meste av ammeperioden, etter hvert særlig når jeg hørte babyen gråte og slike ting. Så hvis jeg kommer over noe tett som kan vaskes, er jeg også veldig interessert i det. Jeg mener også at jeg ble litt sår av å bruke ullinnleggene rett på huden.

Men det er uansett veldig lurt å bruke ullinnlegg i tillegg (eller bare det), med mindre man føder midt på varmeste sommeren. Jeg kjenner flere som ikke har passet på dette, og fått brystbetennelse, og det er ikke morsomt. Jeg syns de ullinnleggene fra apoteket så enorme ut, så jeg kjøpte noen som var mye nettere, tror det var av merket Disana. De var ikke så tykke, og ribbestrikket, så de var veldig fleiksible og ikke stive og klumpete. De vasket jeg enten i maskin, eller la dem i kokende vann i en gryte (ull tåler koketemperatur så lenge man ikke rører eller beveger på ulla samtidig).

Jeg har for øvrig en sybok hjemme, og der står det beskrevet hvordan man kan lage sine egne ullinnlegg. Jeg skal sjekke det igjen, men tror de brukte en gammel genser e.l, tovet den lett og klippet ut rundinger, evt. sydde med sikksakk rundt.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt en pakke med engangs og sett det an. Jeg har aldri hatt bruk for ammeinnlegg ( aldri lekket) og brenner inne med en hel haug i ull og bambus😬 ikke så miljøvennlig det heller...

Nå har jeg heldigvis funnet en venninne å prakke de på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med puny - går an å se an behovet. Butikken er oppe etter at babyen er født også.

Men noen i ull tror jeg at jeg ville anbefale - viktige å holde brystet varmt og unngå brystbetennelse!

Jeg hadde mange i bambus, kjøpt på Ebay. Tåler 60 graders vask 🖒

Anonymkode: f03fe...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Avent sine, selv om det er engangs. Jeg fikk mye melk og jeg lakk MYE. Skiftet opp til 3-4 ganger om dagen i perioder, og da var innleggene klissvåte. Jeg hadde derfor ikke hatt råd til kun flergangs i ull/silke. Jeg gikk tom for ammeinnlegg en dag og måtte da bruke de i ull, og de ble mye fortere våte og trakk dårlig til seg væske. Men ville kjøpt inn noen i ull og en pakke med engangs og så sett an behovet når melken kommer. Er ikke alle som lekker så mye :)  Jeg brukte engangs innerst og ullinnlegg utenpå der igjen for varmen.

Anonymkode: 55427...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har allerede kjøpt en pk engangs, og tenker ikke kjøpe mer enn et par i ull (for varme) til jeg ser behovet :)

Men greit å vite hva man skal bestille om det viser seg at behovet er akutt, tar jo noen dager i posten om man bestiller på nett. Risikerer også å føde i/rett før  påsken, da er det ekstra lang tid før man får ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte engangs ammeinnlegg inni innlegg av ull (vinter) eller bambus (når det ble varmere i været)

Kjøpte to 10-pakninger med ammeinnlegg i bambus fra eBay. Husker ikke helt merket, men logoen var en sau. Hadde også 4 par ammeinnlegg i ull siden vi fikk vinterbaby (pass på så du ikke får brystbetennelse!) 

Anonymkode: e931c...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet i 2 år i strekk. Jeg har brukt ullinnlegg hele veien. Fant raskt ut at de største fra lanacare var perfekt for meg. Jeg opplever at enten har jeg misforstått helt eller så har mange andre misforstått. For ullinnleggene skal varme mer enn å samle opp mengder melk. Derfor de største, til tross for at jeg har små bryster. Poenget (for meg) har vært at de skulle dekke hele eller så mye som mulig av brystet, ikke bare brystvorte og areola!

jeg har hatt lite lekkasje da, men de første mnd når det sprutet bare babyen knirket så brukte jeg engangs innlegg inni. Disse er små og skal bare dekke brystvorten. På den måten holdt resten av brystet seg varmt og effekten av ullinnlegg ble ikke ødelagt av å ha engangs inni.

flergangs, enten det er ull, bomull, silke eller bambus suger bare til seg en viss mengde og om man skal unngå søl er nok oppsamlingskopper et bedre alternativ. Derfor godtok jeg at jeg heller måtte bruke noen engangs i starten. En pakke inneholder fort 100stk, og den holder jo dermed en tid.

alfa og omega er å holde seg noenlunde tørr og varm. Aldri hatt en brystbetennelse, og det takker jeg mine deilige, store, tykke ullinnlegg for. Jeg har veldig bryster som ble veldig sensitive for kulde i ammeperioden og når jeg var ute verket det kraftig av bare en mild bris, selv i mildvær. 

Det var bare mine tips. Jeg tror du må finne ut hva som passer for deg når du ser hvor mye du eventuelt lekker og hva du synes er komfortabelt.

Anonymkode: 07fed...c82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lakk aldri noe særlig, brukte bare vaskbare innlegg i bambus. Denne gangen har jeg kjøpt et par store i ull i tillegg for å holde brystene varme ettersom det er vinter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ammet i 2 år i strekk. Jeg har brukt ullinnlegg hele veien. Fant raskt ut at de største fra lanacare var perfekt for meg. Jeg opplever at enten har jeg misforstått helt eller så har mange andre misforstått. For ullinnleggene skal varme mer enn å samle opp mengder melk. Derfor de største, til tross for at jeg har små bryster. Poenget (for meg) har vært at de skulle dekke hele eller så mye som mulig av brystet, ikke bare brystvorte og areola!

jeg har hatt lite lekkasje da, men de første mnd når det sprutet bare babyen knirket så brukte jeg engangs innlegg inni. Disse er små og skal bare dekke brystvorten. På den måten holdt resten av brystet seg varmt og effekten av ullinnlegg ble ikke ødelagt av å ha engangs inni.

flergangs, enten det er ull, bomull, silke eller bambus suger bare til seg en viss mengde og om man skal unngå søl er nok oppsamlingskopper et bedre alternativ. Derfor godtok jeg at jeg heller måtte bruke noen engangs i starten. En pakke inneholder fort 100stk, og den holder jo dermed en tid.

alfa og omega er å holde seg noenlunde tørr og varm. Aldri hatt en brystbetennelse, og det takker jeg mine deilige, store, tykke ullinnlegg for. Jeg har veldig bryster som ble veldig sensitive for kulde i ammeperioden og når jeg var ute verket det kraftig av bare en mild bris, selv i mildvær. 

Det var bare mine tips. Jeg tror du må finne ut hva som passer for deg når du ser hvor mye du eventuelt lekker og hva du synes er komfortabelt.

Jeg merket også godt til det du sier om sensitive bryster, særlig den perioden jeg hadde alt for, alt for mye melk. Når jeg skulle ut da, surret jeg faktisk et ullskjerf rundt løst rundt brystet, over en ullgenser og inni jakka, i tillegg til ullinnlegg. Kanskje jeg var hysterisk, men merket det kunne stikke i brystene om de ble utsatt for kulde eller trekk. Men det jeg oppdaget da det endelig ble sommer, var at man da kan bli litt slapp på å følge med. Så jeg holdt nesten på å bli syk da jeg lå og solte meg på en båt i våt bikini. Da lærte jeg at selv om man kanskje ikke trenger ullinnlegg på sommeren, må man hvertfall ikke gå med våt overdel eller utsette seg for veldig trekk. Hvertfall tåler ikke jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde overproduksjon til gangs, og fordelen med engangs er at de ikke lekker👍 ikke med en gang i hvert fall. Og ullinnleggene var så store syntes jeg, brukte dem bare når jeg trillet ute. Men da utenpå engangs. Jeg fikk utdrivning i hytt og pine, selv om barnet ikke diet, og måtte bytte maaange innlegg. Kjøpe noen i bomull, men de ble feil i str og klumpete og rare. I sær etter vask. Hadde overproduksjon lenge, stabiliserte seg ikke før 5-6 måneder. Så jeg brukte bare engangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig med deg. De største fra lanacare. Skyldte de opp etter bruk, og steriliserte i mikrobølgeovnen etterpå.  Jeg sleit med såre brystvorter, og disse var de eneste som ikke var vonde å bruke. fikk også lett brystbetennelse så måtte ha noe som varmet godt, og som ikke krøllet seg.

Jeg brukte ofte myk gulpeklut under i starten, for jeg fikk så vondt av enganhginnleggene jeg hadde (rema 1000 sine).

Anonymkode: 4f5b4...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...