Gå til innhold

Ekstremt svak - vil endre på det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så svak at det plager meg i hverdagen. Jeg er slank med BMI på 18, men føler meg svak, dvask og dissete. Ønsker altså ikke gå ned i vekt(heller ikke opp i fett da fettprosenten min er 25%...), men øke muskelmassen betraktelig da ønsket er å bli stram og føle meg sterk. 

Jeg klarer ingen pushups, og nesten ingen situps.....nå vet jeg at disse øvelsene er veldig basic, men bare for å gi dere en pekepinn på hvor dårlig det faktisk står til.

Jeg trente en del for flere år siden, og fikk veldig gode resultater kjapt. Da spiste jeg omtrent det samme som vanlig(god balanse mellom karbohydrater, fett og protein), og hadde 3 sett med 10 repetisjoner på styrken. Er 10 x 3 ideelt? Og hvilke øvelser burde jeg fokusere på? Jeg ønsker altså å trene hele kroppen like mye...ryggen og skulderne er svake, ønsker sterkere og fastere armer og ben(uten å se klumpete ut, men vet at det skal mye til for en jente :P), strammere rumpe med et lite løft, og litt magemuskler.. Jeg har stort sett god teknikk på de fleste øvelser, men jeg får rett og slett ikke til markløft. Flere PT'er har prøvd å lære meg, men det er noe med kroppen min som ikke får det til. Knebøy går uten problem. Benkpress vil jeg heller ikke klare, da jeg kommer til å trene alene. Jeg klarer ikke stangen engang, det ville blitt livsfarlig :P 

I tillegg er utholdenheten min helt grusom, men har hørt at man bør fokusere på en ting av gangen..altså velge mellom styrke og utholdenhet. Stemmer dette? Kunne godt ha tenkt meg noe cardio også, kanskje to ganger i uken. Vil det ha noe å si på styrkeprogresjonen? Hvis ikke, hvilken type cardio burde jeg satse på? 

På forhånd TUSEN takk! :) 

Anonymkode: 9d468...27f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen grunn til å absolutt måtte velge mellom styrke og utholdenhet. Slik du beskriver deg vil du ha veldig hodt av begge delere.

Det er en kombinasjon av de to som gir flest helsegevinster, ikke den ene eller den andre.

Hvis optimal framgang var et mål er det best å fokusere på en av disse, men ditt mål bør være å bli sunnere, sterkere og å få bedre utholdenhet.

Det går an å trene begge deler i samme økt, da blr man trene styrke først, og ikke trene beina (så hardt). Etter en brukbar utholdenhetsøkt vil kroppen slappe av, da klarer man ikke prestere på styrketrening.

Du må begynne der du er. Tren styrke i overkroppen i apparater, så kan du gradvis øke belastningen. Mht utholdenhet vil jeg anbefale sykling/spinning, siden du da ikke får støtbelastning som i jogging. Eller enda bedre; langrenn. Langrenn er en fantastisk treningsform, det fins omtrent ikke noe som trener hele kroppen på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...