AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Slik jeg forstår det bør man spise rundt 30 gram fiber per dag. Hvordan i all verden klarer folk det, tenker jeg? Kan aldri tenke meg at jeg får i meg mer enn 10-12 gram på en gjennomsnittlig dag. Jeg spiser sjelden kornprodukter fordi magen føles tyngre etter inntak, og jeg ønsker ikke å spise for mye karbohydrater, selv om jeg ikke går på lavkarbo. Dette kan jeg spise på en vanlig dag: Frokost: omelett med biter av kyllingfilet-skinke, litt spinat, og en frukt på siden, f.eks. appelsin Lunsj: stor, men lett salat med f.eks. avokado, ruccola, tomat, agurk, dressing basert på olivenolje, kanskje oliven og fetaost på toppen Middag: f.eks. pasta(som regel max 50 gram tørrvare) med hjemmelaget tomatsaus, kyllingfilet med lignende salat som over, laks med salat, kanskje også en fetere saus... Jeg føler selv at jeg spiser sunt, men ikke nok fiber. Hver gang jeg sjekker næringsinnholdet i mat, er det veldig lavt på fiber. Jeg synes de fleste grønnsaker er ganske lave på fiber, med kanskje 1,5 gram fiber per 100 gram, og det er begrenset hvor mange kilo med grønt jeg har tenkt til å kaste i meg... I tillegg får jeg mye luft i magen når jeg spiser mye av visse grønnsaker, og det får meg ikke akkurat til å føle meg topp. Samtidig føler jeg at jeg må gjøre noe, da resultatet av å gå på #2 ikke er helt normalt(ikke fast nok) - slik har det vært i mange år.....ellers ingen mageproblemer. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 4fbd1...6ea
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Jeg tror du må inn med litt korn her for å hindre løs mage. Du trenger ikke mye, men ville gått inn med kanskje bare 1/2 skive rugbrød f. eks til frokosten og litt fullkornspasta i salaten f.eks en ukes tid som en test selv om du i utgangspunktet er negativ til korn. Du spiser veldig sunt, men kombinasjonen av proteinrik mat og mye grønnsaker gir løs mage hos de aller fleste. Anonymkode: 6fa2e...11b 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du må inn med litt korn her for å hindre løs mage. Du trenger ikke mye, men ville gått inn med kanskje bare 1/2 skive rugbrød f. eks til frokosten og litt fullkornspasta i salaten f.eks en ukes tid som en test selv om du i utgangspunktet er negativ til korn. Du spiser veldig sunt, men kombinasjonen av proteinrik mat og mye grønnsaker gir løs mage hos de aller fleste. Anonymkode: 6fa2e...11b Dette visste jeg ikke! Vet du hva som er årsaken? Jeg er faktisk egentlig veldig glad i godt brød, så jeg kan godt inkludere noe korn, og fullkornspasta er også godt. Hva med bønner og linser? Jeg vet disse er fiberrike, og er veldig glad i linser. Hvordan stiller linser seg i forhold til korn? Tusen takk -TS Anonymkode: 4fbd1...6ea
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Spiser mye brød og knekkebrød og havregryn og sånn. Brødene baker jeg selv og da bruker jeg mye havregryn og fiberhusk. Det er også mye fiber i mange fruktsorter. Anonymkode: 07e02...148
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du må inn med litt korn her for å hindre løs mage. Du trenger ikke mye, men ville gått inn med kanskje bare 1/2 skive rugbrød f. eks til frokosten og litt fullkornspasta i salaten f.eks en ukes tid som en test selv om du i utgangspunktet er negativ til korn. Du spiser veldig sunt, men kombinasjonen av proteinrik mat og mye grønnsaker gir løs mage hos de aller fleste. Anonymkode: 6fa2e...11b Du har helt rett i sistnevnte. Jeg spiser kun kokte grønnsaker til middag og ingenting annet ekstra av grønnsaker for da får jeg masse luft og løs mage siden jeg spiser såpass mye fiber fra før i tillegg til mye protein. Anonymkode: 07e02...148
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Poenget er at magen må vennes til fiber. Hvis du spiser lite fiber og så begynner med mye kan det bli problemer i starten. Varier litt fra person til person. Jeg mener du tenker litt feil når det gjelder karbohydrater. Kostfiber er en type karbohydrat som kroppen ikke tar opp slik som f.eks sukker. Derfor bør du spise mer trege karbohydrater. Fra sammalt mel, kli, grønnsaker, bønner og linser. Bruk matavaretabellen for å finne grønnsaker med mer fiber enn de du spiser til vanlig og gjerne blogger og nettsider for å finne oppskrifter du kan lage. Anonymkode: 27510...efc
Pringle Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 Jeg synes du spiser så bra at du ikke trenger å bekymre deg. Men jeg tror faktisk at du kunne bekymret deg enda mindre, og spist enda bedre, ved å spørre deg selv om det er hold i dette: magen føles tyngre etter inntak av kornprodukter, og jeg ønsker ikke å spise for mye karbohydrater. Karbohydrater og korn utgjør hovedenergikilden i de aller fleste sunne, tradisjonelle kosthold. Det er helt normalt og naturlig at magen føles "tyngre" etter et måltid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå