Raven Emerald Skrevet 24. januar 2018 #21 Skrevet 24. januar 2018 Ryddet for hatefullt innhold. Raven Emerald, mod. 1
Heisann1234 Skrevet 24. januar 2018 #22 Skrevet 24. januar 2018 5 timer siden, Overrasket skrev: Altså, dersom du mener å si at du reiste blant kurdere, så stiller jeg meg spørsmålet om det som kan ha vært et forsøk på å være verdensvant, tolerant, vidsynt og politisk korrekt i seg selv er en stereotypivering som ikke er så veldig mye bedre eller edlere enn det som ble skrevet i innlegget du kommenterte. Den religiøse situasjonen blant kurdere kan ikke sammenlignes med den man ser i Egypt. Nå regner jeg ikke med at du spurte alle du traff om vedkommendes religiøse tilhørighet, men det er teoretisk mulig at de du har slike gode minner fra ikke var muslimer i det hele tatt. Og dersom de var muslimer så er det en overveiende sannsynlighet for at de praktiserer en type islam (dersom vi ser for oss fire hovedtyper) som er helt forskjellig fra den mest praktiserte typen i Egypt. Som en ettertanke vil jeg nok også dvele kort ved hvor tolerant og forståelsesfull man faktisk er som person, når man skriver om hvor "trangsynte nordmenn" er i "lille Norge". Men jeg skal la folk trekke sine egne konklusjoner om akkurat det. Nå skriver jeg ikke dette for å gi inntrykk av at jeg mener noe absolutt om alle muslimer som gruppe eller om alle muslimske land. Men det er nå en gang slik at etter man har besøkt kurdere vet man like lite saklig informasjon om hva som kan være roten til problemet i Egypt, som det som en som har vært i Egypt vet av sannheter om samtlige muslimske land. En forutinntatthet er ikke nødvendigvis bedre bare fordi den forsøker å omtale noe positivt. Enig. Kurdere er heeelt annerledes fra egyptere. Kurdere flest er ikke praktiserende muslimer og kjemper om demokrati, egypt derimot. Vell det er ikke sikkert hva folket flest ønsker der men man får en god aning når man ser gatene. Det er kun mannfolk ute og "alle" kvinner bruker hijab. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #23 Skrevet 24. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har møtt en egyptisk turist i norge som var på ferie her og han var en av de mest dannede og respektfulle menneske jeg har møtt . Har ikke vært i egypt selv men bare hørt positivt fra de jeg kjenner som har vært der, men de var menn selv da. skremmende om det er hverdagsmat å være sånn mot damer der nede, og å ta av maten til folk! Anonymkode: 45a5e...563 Over 90 prosent av egyptiske kvinner har vært utsatt for seksuell trakassering. Anonymkode: 7ba86...844 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #24 Skrevet 24. januar 2018 Vi reiste til akkurat samme sted, men vi reiste for å slappe av. Hadde lest oss opp på hvordan det var og var innstilt på å kun være på hotellet. Tok oss en guidet tur og en kjapp tur inn til byen (som var veldig ubehagelig). Lønner alltid å søke litt på nettet før man bestiller reise. Anonymkode: 60619...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #25 Skrevet 24. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi reiste til akkurat samme sted, men vi reiste for å slappe av. Hadde lest oss opp på hvordan det var og var innstilt på å kun være på hotellet. Tok oss en guidet tur og en kjapp tur inn til byen (som var veldig ubehagelig). Lønner alltid å søke litt på nettet før man bestiller reise. Anonymkode: 60619...ab1 Flere som har linket til regjeringens reiseråd også, ikke dumt å sjekke. Nei, Egypt er virkelig ikke noe hyggelig destinasjon, kun for desperate ferierende som finner seg i alt bare de får bading og sol. Anonymkode: fc546...06a 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #26 Skrevet 24. januar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Min mor og jeg reiste til Egypt og landet på Hurghada. Vi skulle bo i Luxor. På flyplassen var det militære vakter og de var ekle. De plystret på meg og lagde obskøne bevegelser mens de lo seg i mellom. Ja. Velkommen til Egypt! Mamma jagde dem bort. Så kom vi til Luxor. På kveldene kunne vi ikke gå ute i byen. Etter to forsøk måtte vi tilbringe resten av turen på hotellet. Selv om det var bra hotell fikk vi ikke sett mye mens vi var der en uke. Og reisen var dyr. Reiseselskapet sa ingenting på forhånd. De sa det var trygt å gå i byen. Men det var bare menn ute i brune kjortler som skrek på oss. Vi forsto ikke hva de skrek. Og en gang rømte vi inn i Hotel Winter Palace som hadde vakt i døren med pistol. Mamma og jeg koste oss på hotellet men ville helst sett mye mere enn det. Jeg er sur på reiseselskapet fordi jeg føler at vi ble lurt. Bør vi kreve erstatning? Anonymkode: b0b5f...944 Hvem er det som frivillig betaler for å dra til Egypt i våre dager? Nei, det er uforstålig. Anonymkode: be72d...2c0 4
Kvinne87Rogaland Skrevet 24. januar 2018 #27 Skrevet 24. januar 2018 Akk, jeg blir oppgitt av nordmenn som reiser til andre land og blir sjokkert av at det er en annen kultur der! No shit, Sherlock! Gjør research. Og kjenn dine grenser. Hvis du er en overnervøs, svakmaget, engstelig nordmann... da reiser du til Las Palmas. Kun der får du sol og varme og nordmenn. De selger tilogmed Toro, friele og Freia melkesjokolade. La resten av verden være for oss andre, som liker å oppleve og utforske, og som tåler litt. Vi som har innsett at andre kulturer kan sjokkere oss - på godt og vondt! 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #28 Skrevet 24. januar 2018 Da den arabiske våren traff Kairo, var det mye problemer for kvinnelige vestlige journalister å kunne gjøre jobben sin. Det var mye overgrep i folkemengder, mener å huske en journalist ble gjengvoldtatt. Husker det var snakk om at kvinner får ikke gå i fred på gaten, det er oppblomstring av slør pga det. Mannfolka oppfører seg helt grenseløst som sultne villhunder. Jeg ville aldri reist til Kairo uten betydelig mannlig vakthold. Anonymkode: fa7fe...01b 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #29 Skrevet 24. januar 2018 Har selv vært i Hurghada da jeg var 15 år gammel jente, så er vel fem år siden. Var ubehagelig med mannfolka både for min mor, søster og meg. Hotellet derimot var fantastisk, med supre badesklier, mat og alt var topp, men man vil jo gjerne oppleve landet, og ikke bare hotellet. De mannlige ansatte var veldig greie og vennlige, mens mannfolka vi møtte på utsiden, var direkte ubehagelige. Det var skremmende. Anonymkode: bb891...732 2
Wonders Skrevet 24. januar 2018 #30 Skrevet 24. januar 2018 Sharm el Sheik er eneste stedet jeg har vært gang på gang i Egypt. 5 ganger faktisk. Det er en turistby stengt for alle andre om de ikke har papirer på at de jobber i byen. Ganske anderledes der enn for eksempel Kairo, for der var det ikke så hyggelig. Jeg anbefaler bare den byen om noen skal til Egypt. Men ikke nå, fordi det ikke virker trygt. Har ikke vært der på 4 år nå. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #31 Skrevet 24. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem er det som frivillig betaler for å dra til Egypt i våre dager? Nei, det er uforstålig. Anonymkode: be72d...2c0 Helt uforståelig...... Anonymkode: b7557...9f2 10
mr92 Skrevet 24. januar 2018 #32 Skrevet 24. januar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker said: Vi reiste til akkurat samme sted, men vi reiste for å slappe av. Hadde lest oss opp på hvordan det var og var innstilt på å kun være på hotellet. Hva er det for en ferie å bruke pengene sine på?! 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #33 Skrevet 24. januar 2018 1 time siden, Kvinne87Rogaland skrev: Akk, jeg blir oppgitt av nordmenn som reiser til andre land og blir sjokkert av at det er en annen kultur der! No shit, Sherlock! Gjør research. Og kjenn dine grenser. Hvis du er en overnervøs, svakmaget, engstelig nordmann... da reiser du til Las Palmas. Kun der får du sol og varme og nordmenn. De selger tilogmed Toro, friele og Freia melkesjokolade. La resten av verden være for oss andre, som liker å oppleve og utforske, og som tåler litt. Vi som har innsett at andre kulturer kan sjokkere oss - på godt og vondt! Fint at noen er så modige og reisevante og åpne for andre kulturer at de trosser regjeringens reiseråd som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige i det øvre Egypt. Hvis du går inn på alle hendelsene som ligger til grunn for reiserådet og fortsatt ønsker å reise så god tur. Anonymkode: fc546...06a 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #34 Skrevet 24. januar 2018 Vi reiste til hurgada, og maken til mannfolk, jeg fikk ikke gå i fred hverken på hotellet eller gatene,enda jeg leide min mann.var ubehagelig å gå i bikini ved bassenget og, aaaldri om jeg reiser dit igjenn. Anonymkode: ac2e5...e7f 2
Chiyo Skrevet 24. januar 2018 #35 Skrevet 24. januar 2018 Det kunne jeg ha fortalt deg. Vet ikke om man kan få noe igjen når Egypt er slik. Ikke noe god mat, ingen kvinner nesten. Husker mamma og tanten min hele tiden ble spurt "hvor er mennene deres?" Og de løy og sa de var på stranden. Jeg ble tatt med til Egypt da jeg var 13-14. Ingen kvinner som jobbet på hotellet, bare unge menn som vasket rommet. En dag da vi lå med bassenget skulle jeg på do og da jeg gikk tilbake fra rommet ble jeg stoppet av to vaskemenn i gangen. De sa "Hey you, come here..." og låste opp en dør til et hotellrom som IKKE var mitt og gjentok "come here. come in here." Fordi jeg ikke er helt idiot bare gikk jeg videre, men det var en utrolig ubehagelig opplevelse! Jeg skal aldri tilbake til Egypt. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #36 Skrevet 24. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt uforståelig...... Anonymkode: b7557...9f2 Kvinner uten anstand bør ikke dra til Egypt. Anonymkode: be72d...2c0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #37 Skrevet 24. januar 2018 33 minutter siden, Chiyo said: Det kunne jeg ha fortalt deg. Vet ikke om man kan få noe igjen når Egypt er slik. Ikke noe god mat, ingen kvinner nesten. Husker mamma og tanten min hele tiden ble spurt "hvor er mennene deres?" Og de løy og sa de var på stranden. Jeg ble tatt med til Egypt da jeg var 13-14. Ingen kvinner som jobbet på hotellet, bare unge menn som vasket rommet. En dag da vi lå med bassenget skulle jeg på do og da jeg gikk tilbake fra rommet ble jeg stoppet av to vaskemenn i gangen. De sa "Hey you, come here..." og låste opp en dør til et hotellrom som IKKE var mitt og gjentok "come here. come in here." Fordi jeg ikke er helt idiot bare gikk jeg videre, men det var en utrolig ubehagelig opplevelse! Jeg skal aldri tilbake til Egypt. Sånn går det når islam for herje fritt. Anonymkode: be72d...2c0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #38 Skrevet 25. januar 2018 Jeg var i sharm el shake ( eller hvordan man skriver det) i 2001, da hadde vi ingen slike opplevelser. Ja, de var innpåslitne selgere og vi kunne ikke gå i singlet, men t-skjorte gikk greit. Ingen som ropte eller gestikulerte på gaten. Merket dog at det ikke gikk så greit på utfluktene utenfor den lille turistbyen. Sharter til Egypt er vel grisebillig nå? Er jo så få som vil dra dit... Anonymkode: a2c17...54b 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #39 Skrevet 25. januar 2018 Jeg har vært i noen muslimske land, og hatt null problemer. Jeg leser meg alltid opp om landet og kulturen før jeg reiser dit, og går ikke kledd i utfordrende klær. Men det frister lite å reise til Egypt! Aldri vært der, men ut ifra det jeg har hørt av alle som har vært der så er det utrolig slitsomt og masete land. Jeg har lyst til å oppleve pyramidene og de andre kulturminnene. Men Egypt er langt nede på listen min over land jeg har tenkt å reise til.. Anonymkode: 638f4...349
aiba Skrevet 25. januar 2018 #40 Skrevet 25. januar 2018 Egypt er grusomt ang mennene der. Ble spurt av vilt fremmede om jeg hadde silikon og de tok på puppene mine. Ble lurt av en taxisjåfør så begynte gå tilbake til hotellet, en skokk mannfolk fulgte etter meg så en hyggelig politi i sivil kjørte meg tilbake til hotellet. Var for farlig å gå alene. En annen taxisjåfør slo meg fordi vi prutet, som man skulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå