Gå til innhold

Egypt - bortkastet ferie

Anbefalte innlegg

Min mor og jeg reiste til Egypt og landet på Hurghada. Vi skulle bo i Luxor. På flyplassen var det militære vakter og de var ekle. De plystret på meg og lagde obskøne bevegelser mens de lo seg i mellom. Ja. Velkommen til Egypt! Mamma jagde dem bort. Så kom vi til Luxor. På kveldene kunne vi ikke gå ute i byen. Etter to forsøk måtte vi tilbringe resten av turen på hotellet. Selv om det var bra hotell fikk vi ikke sett mye mens vi var der en uke. Og reisen var dyr. Reiseselskapet sa ingenting på forhånd. De sa det var trygt å gå i byen. Men det var bare menn ute i brune kjortler som skrek på oss. Vi forsto ikke hva de skrek. Og en gang rømte vi inn i Hotel Winter Palace som hadde vakt i døren med pistol. Mamma og jeg koste oss på hotellet men ville helst sett mye mere enn det. Jeg er sur på reiseselskapet fordi jeg føler at vi ble lurt. Bør vi kreve erstatning?

Anonymkode: b0b5f...944

• Liker 7
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1165184-egypt-bortkastet-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du heller har lært en lekse om å ikke lese på feks forum hvordan det virkelig er der. Du skriver jo på kvinneguiden nå, hvorfor har du ikke søkt opp info om hvordan det virkelig er med vestlige kvinner i muslimske land? Nei du får nok ingenting igjen fra reisebyrået. 

Anonymkode: 36975...2f4

• Liker 15

Jeg har vært i Hurghada selv og reiser ikke tilbake. Nå var vi 6 personer som reiste så vi fikk opplevd en del.

Jeg fikk så nok av mannfolkene der nede at det var en befrielse å reise hjem igjen. Bare mas og lureri alle som en. Møkkete utenfor hotellet og gatene. Det er vel eneste stedet jeg har tillat ungene å kaste papir midt på gata. Vi fant ikke en eneste søplekasse.

Vi spiste en dag på McDonald’s og da kom det ett par unger og tagg penger mens vi spiste. Da gikk de over til å prøve å ta maten vår. Ikke så de spesielt utsultet heller, så de ble jagd vekk.

BAre å gå ut av hotellet så ble det mas om taxi taxi hele jævla tiden. Vi tok taxi ett par ganger, holdt på å bli døv av høy jallamusikk og sur sjafør som ikke ble fornøyd med tips. Vi gikk av ett lite stykke før hotellet og han fulgte faktisk etter oss. Han stoppet utenfor en butikk vi flyktet inn i og fortsatte å følge etter oss da vi kom ut igjen. Han var jo helt sjuk i hue. 

Heldigvis hadde vi ett flott hotell og privat strand. Rent og pent både ute og inne. Vi spiste mest på hotellet.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 10
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var i Egypt hadde jeg reist ene og alene for utgravningene og museet i Kairo, kunne brukt en hel uke bare der inne. Hadde ikke kastet bort tiden på å prøve å "se" noe annet.

Anonymkode: b7557...9f2

Det museet var vi på i sikkert 3-4 timer. Nå var dette inkludert i en tur med pyramidene også. Jeg fikk så nok etter 2 timer og du vil være der en hel uke. Det er bra vi er forskjellige.😊

• Liker 1

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min mor og jeg reiste til Egypt og landet på Hurghada. Vi skulle bo i Luxor. På flyplassen var det militære vakter og de var ekle. De plystret på meg og lagde obskøne bevegelser mens de lo seg i mellom. Ja. Velkommen til Egypt! Mamma jagde dem bort. Så kom vi til Luxor. På kveldene kunne vi ikke gå ute i byen. Etter to forsøk måtte vi tilbringe resten av turen på hotellet. Selv om det var bra hotell fikk vi ikke sett mye mens vi var der en uke. Og reisen var dyr. Reiseselskapet sa ingenting på forhånd. De sa det var trygt å gå i byen. Men det var bare menn ute i brune kjortler som skrek på oss. Vi forsto ikke hva de skrek. Og en gang rømte vi inn i Hotel Winter Palace som hadde vakt i døren med pistol. Mamma og jeg koste oss på hotellet men ville helst sett mye mere enn det. Jeg er sur på reiseselskapet fordi jeg føler at vi ble lurt. Bør vi kreve erstatning?

Dra til Sverige neste ferie.

Eller kanskje ikke...

Anonymkode: be72d...2c0

• Liker 6

Jeg har møtt en egyptisk turist i norge som var på ferie her og han var en av de mest dannede og respektfulle menneske jeg har møtt . Har ikke vært i egypt selv men bare hørt positivt fra de jeg kjenner som har vært der, men de var menn selv da. skremmende om det er hverdagsmat å være sånn mot damer der nede, og å ta av maten til folk!

Anonymkode: 45a5e...563

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var i Egypt hadde jeg reist ene og alene for utgravningene og museet i Kairo, kunne brukt en hel uke bare der inne. Hadde ikke kastet bort tiden på å prøve å "se" noe annet.

Det er TRAVELT å være blond i Egypt, og flere andre muslimske land. 

Vi reiste rundt i Egypt for noen år siden da jeg gikk på folkehøgskole. Da vi var å skulle se pyramidene var det helt håpløst fordi det var så mange egyptisle turister der også. Det var innmari travelt fordi det hele tiden kom folk å ville ta bilde av meg og mannen min, og ville vi skulle holde barna deres så de kunne ta bilde. På museet fikk vi være i fred med unntak av vaktene som glodde

flere jenter i klassen ble antastet da de tok massasje på hotellet, hun ene opplevde da hun så opp at massøren hadde kledd av seg nedentil!!! 

Vi jentene ble ropt slibrige kommentarer til, mens alle ga tommel opp, plystret og ropte Casanova til guttene i klassen som gikk sammen med oss. 

Og de forbanna taxisjåførene maser KONSTANT!!! I tillegg til de som går på gaten å selger vann/suvenire/smyller etc. 

Hakket bedre i tyrkia, men ikke mye:) der gikk alle å tok på håret til barna mine, og er helt sjokkert over at mannen lar oss reise uten han fordi han må være hjemme alene

Anonymkode: 6b323...b07

• Liker 6

Jeg var i Egypt for 15 år siden og det har aldri fristet å reise tilbake nei. Aldri opplevd et land med så mange ubehagelige mennesker, som ikke la skjul på at de hater den vestlige kulturen og turismen. Jeg er også blond og selv om jeg var der sammen med mannen min manglet jeg ikke oppmerksomhet. Det ble ropt etter oss og flere kom bort og tok av meg solbrillene for se øynene mine!? «Aah blue eyes», som om de ikke hadde sett ei nordisk jente før. Jeg var gravid på det tidspunktet og magen fikk også mye oppmerksomhet, mennene ropte at mannen min var heldig, og mange kom bort og spurte hva slags kjønn vi ventet. Da vi svarte jente fikk de veldig vondt av oss. 

Det jeg reagerte mest på der nede var mengden gateselgere, som var smørblide og jævlig innpåslitne. Når man gikk forbi dem uten å gi dem oppmerksomhet eller kjøpe noe snudde de om og spyttet skjellsord etter deg, med hat instemmen. Det var så mye sinne og hat der nede. Aldri mer.

Anonymkode: 321b0...359

• Liker 9

8 av 10 egyptiske kvinner er et offer av kjønnslemlestelse. 99%, altså praktisk talt alle egyptiske kvinner sier de ble minst en gang i livet utsatt for seksuell vold. Kairo er verdens farligste megacity for kvinner.

Jeg skjønner at man gjerne vil se pyramidene og alt det Egypt har av kulturskatter, men jeg hadde aldri reist dit. De må stoppe den delen som er kvinnefientlig og kvinneundertrykkende i samfunnet.

Anonymkode: 16f65...f66

• Liker 14

Jeg har vært i Jordan og muslimske byer i Tanzania og Kenya.  Veldig flotte steder å reise til! Jeg hadde ingen problemer med mannfolkene der, så ikke skjær alle over én kam. 

Jeg ville likevel aldri reist til Egypt for å gjøre annet enn å se pyramider og både. Alt jeg har hørt fra andre reisende kvinner har vært negativt. Vil virkelig anbefale deg å lese deg opp om steder du skal til før du bestiller billett, ikke bare for å slippe ubehageligheter, men også for å lære litt om kulturen slik at du ikke tråkker noen på tærne. I Jordan er f.eks. det å sette seg fremme i en taxi (som kvinne) sett på som grov flørting. Ds kan man ikke bli overrasket om sjåføren flørter heftig tilbake...

Anonymkode: e6294...8bf

• Liker 8

Nå er det ikke akkurat en hemmelighet at Egypt er et sted man ikke bør besøke. Og da spesielt de stedene dere har vært. Disse stedene er kjent for å være skitne, i tillegg til alle de ekle mannfolka og lurendreierne. 

Anonymkode: d4820...493

• Liker 7

Annonse

Har vært i Hurghada to ganger med kort mellomrom. Vi hadde med oss ei lys blond jente på 3-4 år, og jeg slapp ikke hånda hennes utenfor hotellet, for å si det sånn... Vi var ikke i tjukkeste sentrum, men bittelitt utenfor. Far og de eldste barna var på organisert busstur for å se pyramidene, men bortsett fra det var vi på hotellet (all inclusive).

Vi reiste for sol og varme (i november) og for å få bade og tilbringe tid sammen vi i familien. Jeg var glad jeg hadde den innstillingen, for ellers følte jeg meg innerst inne ikke helt komfortabel (inne på hotellområdet var det en helt annen stemning, så der var det HELT greit!). 

Vi reiser nok ikke tilbake... Synd egentlig, men det er nå engang sånn det er... 

• Liker 4
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i Egypt flere ganger og elsker landet, men de siste gangene merket vi at det har skjedd litt.

Det er vel ikke annet å vente at å reise til et land i unntakstilstand kan være utfordrende.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-reiserad/offisielt-reiserad-for-egypt/id2422715/

• Liker 1
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kreve erstatning for hva? Du reiste vel frivillig og var klar over hva du reiste til? Leste du ikke på ud og ambasadens sider før du bestilte? https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-reiserad/offisielt-reiserad-for-egypt/id2422715/

Dette er den mest idiotiske klagesangen jeg har hørt på lenge. Norske sleskaper som ving, tui m.fl. sender ikke lengre turister til Egypt, grunnen er enkel, sikkerheten er for dårlig. Man reiser ikke inn i et "minelagt" område, frivillig og så vil ha erstatning etterpå fordi det var for fælt å være der. 

Anonymkode: f340d...8e0

• Liker 15
Annonse

Har samme erfaring fra reise til Kairo. Eneste som gjorde ferien bra allikevel var pyramidene i Giza og det svære museumet. Jeg og mannen kunne vært der hele dagen, så utrolig spennende. Den koptiske kirken var også ganske bra! Men ellers var det heeelt bånn. Jeg og mannen er fra midt-østen, ikke arabere. Allikevel så plagde de oss, maste om tips bare de så på oss, ingen normal uteliv, ingen kultur. Byen er forsøplet og trafikken er en historie for seg selv. Vi så ikke en bil der uten en bulk HAHA. Anbefaler ingen å dra dit for mer enn 4 dager, og da fyller disse dagene med pyramider, museum, kirker, mosker og the Nile Cruise.

• Liker 2
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tull at dette er gjennomgangsmelodien for muslimske land. La oss nå ikke være typisk trangsynt nordmann. 

Jeg er så etnisk norsk som det går an, blond og grønne øyer i tillegg. For fem år siden ble jeg med ei venninne til Irak-Kurdistan. Jeg er reisevant, men likevel redd for å komme til Irak. Hjemme satt mamma og pappa og planla begravelsen min omtrent. Så redde. 

Jeg kom dit. Ja, en helt annen kultur. Totalt motsatt av lille Norge... Gud, for en befrielse! Folket var hyggelig og gjestfrie, masse liv og glede. De så jeg var fra et annet sted og spanderte middager og foreslo steder jeg burde besøke. Kalt «frøken» av alle og enhver, yngre så vel som eldre, fordi det er respektløs å omtale noen ved navn. 

Vi var, bare jenter i alder 20-25, ute hver eneste kveld til langt på natta fordi det er så mye liv i byen og gatene. Uten mannlig følge. 

Jeg har vært der nå med henne hvert år siden. Første gang; 2 uker, nå opptil 3-4 uker. 

På feriested i Tyrkia derimot... Ille! Mye som blir beskrevet om hvordan menn prøver seg. Men det er uansett slibrige menn. Samme har jeg møtt på i Spania, Hellas, Italia, USA. Alle vestlige, ikkemuslimske land.

Anonymkode: 37fef...4e7

Hører det samme fra en dame på fb-vennelista mi som bodde i Iran en periode. Kjente også en mann fra Iran som var utrolig hyggelig, han flyttet tilbake når krigen var over, likte seg aldri i Norge.

Gjest Overrasket
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tull at dette er gjennomgangsmelodien for muslimske land. La oss nå ikke være typisk trangsynt nordmann. 

Jeg er så etnisk norsk som det går an, blond og grønne øyer i tillegg. For fem år siden ble jeg med ei venninne til Irak-Kurdistan. Jeg er reisevant, men likevel redd for å komme til Irak. Hjemme satt mamma og pappa og planla begravelsen min omtrent. Så redde. 

Jeg kom dit. Ja, en helt annen kultur. Totalt motsatt av lille Norge... Gud, for en befrielse! Folket var hyggelig og gjestfrie, masse liv og glede. De så jeg var fra et annet sted og spanderte middager og foreslo steder jeg burde besøke. Kalt «frøken» av alle og enhver, yngre så vel som eldre, fordi det er respektløs å omtale noen ved navn. 

Anonymkode: 37fef...4e7

Altså, dersom du mener å si at du reiste blant kurdere, så stiller jeg meg spørsmålet om det som kan ha vært et forsøk på å være verdensvant, tolerant, vidsynt og politisk korrekt i seg selv er en stereotypivering som ikke er så veldig mye bedre eller edlere enn det som ble skrevet i innlegget du kommenterte. 

Den religiøse situasjonen blant kurdere kan ikke sammenlignes med den man ser i Egypt. Nå regner jeg ikke med at du spurte alle du traff om vedkommendes religiøse tilhørighet, men det er teoretisk mulig at de du har slike gode minner fra ikke var muslimer i det hele tatt. Og dersom de var muslimer så er det en overveiende sannsynlighet for at de praktiserer en type islam (dersom vi ser for oss fire hovedtyper) som er helt forskjellig fra den mest praktiserte typen i Egypt.

Som en ettertanke vil jeg nok også dvele kort ved hvor tolerant og forståelsesfull man faktisk er som person, når man skriver om hvor "trangsynte nordmenn" er i "lille Norge". Men jeg skal la folk trekke sine egne konklusjoner om akkurat det. 

Nå skriver jeg ikke dette for å gi inntrykk av at jeg mener noe absolutt om alle muslimer som gruppe eller om alle muslimske land. Men det er nå en gang slik at etter man har besøkt kurdere vet man like lite saklig informasjon om hva som kan være roten til problemet i Egypt, som det som en som har vært i Egypt vet av sannheter om samtlige muslimske land. En forutinntatthet er ikke nødvendigvis bedre bare fordi den forsøker å omtale noe positivt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...