AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #1 Skrevet 24. januar 2018 Jeg vet at det er lurt å prøvemale fargen(e) på veggen der man skal ha de før man bestememr seg. Vi skal pusse opp et hus nå i vår, og leier malere til malejoben - hvordan gjør vi det da? De skal rive av strietapet, sparkle og så male. Kan jeg bestille fargeprøver via malerfirmaet, slik at de maler opp noen prøvefelt, også får vi vurdere hvilke farger vi vil ha før de bestiller resten? Anonymkode: 13104...4fb
Duff Skrevet 24. januar 2018 #2 Skrevet 24. januar 2018 Da kjøper dere fargeprøver og maler oppå veggene slik de er nå. Når dere har bestemt farge gir dere beskjed til maleren hvilken farge han skal bruke. Jeg skal male prøver i stua nå før jeg strippet tapeten. 4
Nuttery Skrevet 24. januar 2018 #3 Skrevet 24. januar 2018 Jeg prøver mange forskjellige fargeprøver på veggen før jeg maler.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 16 timer siden, Duff skrev: Da kjøper dere fargeprøver og maler oppå veggene slik de er nå. Når dere har bestemt farge gir dere beskjed til maleren hvilken farge han skal bruke. Jeg skal male prøver i stua nå før jeg strippet tapeten. Det er en nykjøpt bolig som vi ikke har tatt over enda, og malerne begynner vel arbeidet sitt den dagen vi tar over. Men vi skal ha et kontraktsmøte med de før den tid, jeg får spørre da hvordan det best lar seg gjøre Anonymkode: 13104...4fb
puppi Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 Jeg går for en farge, og bestemmer meg for å være fornøyd med den, samme hva. Bruker man for mye tid på å vurdere frem og tilbake på fargevalg, så blir man misfornøyd uansett. Vel, min erfaring.. 3
Grønt blad Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Vi kjøpte fargeprøver og malte et større stykke gråpapir. Hold papiret opp mot de ulike veggene på ulike tider av dagen, gjerne også ulike værforhold. Vi endte opp med å justere fargen litt, og jeg er veldig glad for at vi gjorde kjøpte fargeprøver.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 2 timer siden, puppi skrev: Jeg går for en farge, og bestemmer meg for å være fornøyd med den, samme hva. Bruker man for mye tid på å vurdere frem og tilbake på fargevalg, så blir man misfornøyd uansett. Vel, min erfaring.. Jeg har motsatt erfaring. Vet aldri hvordan er farge blir med lysforhold i rom osv. Skulle nylig male grønt, i stua mi ble fargen blå. Hadde vært litt vanskelig for meg å bli fornøyd med blå stue når det ikke passer til noe av det andre vi har. Anonymkode: 434ce...012
Grønt blad Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 19 timer siden, puppi skrev: Jeg går for en farge, og bestemmer meg for å være fornøyd med den, samme hva. Bruker man for mye tid på å vurdere frem og tilbake på fargevalg, så blir man misfornøyd uansett. Vel, min erfaring.. Enig med deg at man ikke bør bruke for mye tid på å vurdere fargevalg, men så er det jo også en mellomting. Det å kjøpe to-tre fargeprøver og prøvemale felter i det rommet man skal male før man tar en avgjørelse, er lurt, og det er ikke å bruke for mye tid. Man skal jo ofte tilbringe mange timer, dager, måneder og år i rommet, og da er det lurt å ha sett hvordan fargen oppleves i det aktuelle rommet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #9 Skrevet 25. januar 2018 Vi malte nylig et rom, to farger var aktuelle. Vi malte litt av begge fargene på en vindusvegg og en innervegg. Slik kunne vi se fargene i dagslys og kveldslys, og vi så raskt at den ene ble altfor mørk i lampelys om kveldene. Vi ble veldig fornøyde med den vi valgte. Anonymkode: 61ea8...707
Høna79 Skrevet 25. januar 2018 #10 Skrevet 25. januar 2018 Vi malte ikke fargeprøver da vi malte «basicfarger» i forrige kåk, men vi gjorde det nå i ny kåk da vi skulle male en knæsj fondvegg. Det er vi glade for, det var ikke de fargene jeg i forkant trodde ville bli finest som passet best. Lysforholdene i rommet gjorde fargene ganske annerledes enn i flombelysningen i malersjappa. Og egentlig er det i retrospektiv litt sprøtt at vi tok ekstraarbeidet med fargeprøver etc da vi malte EN vegg, men ikke da vi malte hele kåken i samme farge.. Vi burde jo gjort det der også =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå