AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i et borettslag. I prospektet står det at alle nye eiere må godkjennes av styret før de kan flytte inn. Har forstått at hvis man ikke blir godkjent så er man fortsatt låst til kontrakten sin, og man må da selge leiligheten igje uten å ha bodd der. Er det noen her som vet hva som skal til for å ikke bli godkjent av styret? Og er det noen som har opplevd å ikke bli godkjent? Anonymkode: 918d5...c72
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Som jeg har skjønt er det heller usannsynlig å ikke bli godkjent. De eneste grunnene jeg har hørt tidligere er folk uten ordnet økonomi, eller folk som ikke har planer om å bo der selv. Anonymkode: 8bf2a...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Svært sjeldent dette skjer. Styret, kjenner de personene? De sjekker ikke din betalingsevne. Det har de ikke noe med. Har du penger til bolig, så er det nok. Det var en rettsak om dette, et styre ville nekte en person å kjøpe. Begrunnelse var basert på sladder og synsing. Så ta det helt med ro Anonymkode: ef293...49a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Er i samme situasjon som deg ts. Slik jeg forsto det så sier de bare nei til folk som har misligholdte lån og stor gjeld. Anonymkode: fbaca...c72
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er i samme situasjon som deg ts. Slik jeg forsto det så sier de bare nei til folk som har misligholdte lån og stor gjeld. Anonymkode: fbaca...c72 De har ikke noe med at folk har misligholdt lån. Og det vet de ikke noe om. Om de har stor gjeld, har de heller ikke noe med. Det er ingen grunn til å nekte. Da har de misforstått oppgaven sin Anonymkode: ef293...49a 1
Million Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 De har den regelen bl.a. for å kunne stoppe bolighaier, fra å eie f.eks.2-3 eller 4-5 leiligheter i samme borettslaget. De vil at en person kun skal kunne eie én leilighet, den de selv bor i. 1
Christiane_W Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 I følge en venn av meg som er eiendomsmegler er dette normalt sett kun en formalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #8 Skrevet 24. januar 2018 Det er ganske usannsynlig at du vil bli nektet godkjennelse, som regel er dette bare formalia i borettslag. Kun ved reell mistanke om at man eier flere leiligheter for å leie ut kan man bli nektet. Anonymkode: a7cce...573
Brunhilde Skrevet 24. januar 2018 #9 Skrevet 24. januar 2018 3 minutter siden, Million said: De har den regelen bl.a. for å kunne stoppe bolighaier, fra å eie f.eks.2-3 eller 4-5 leiligheter i samme borettslaget. De vil at en person kun skal kunne eie én leilighet, den de selv bor i. Det er vel nedfelt i vedtektene til de fleste boligbyggelag at man kun kan eie en borett. Jeg har aldri hørt om at noen er blitt nektet, men jeg vet at det kan skje hvis det er kjent at man tidligere har hatt husleierestanse i samme boligbyggelag. Tror du kan slappe helt av, ts, det er en formalitet som ligger i vedtektene, ikke noe å bekymre seg for Gratulerer med leilighet! 2
Illuminatum Skrevet 24. januar 2018 #10 Skrevet 24. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i et borettslag. I prospektet står det at alle nye eiere må godkjennes av styret før de kan flytte inn. Har forstått at hvis man ikke blir godkjent så er man fortsatt låst til kontrakten sin, og man må da selge leiligheten igje uten å ha bodd der. Er det noen her som vet hva som skal til for å ikke bli godkjent av styret? Og er det noen som har opplevd å ikke bli godkjent? Anonymkode: 918d5...c72 Det skal veldig mye til å bli nektet. Det skal være en saklig grunn for å nekte deg å overta leiligheten og terskelen her er høy. En saklig grunn kan være at du har bodd i det aktuelle borettslaget tidligere og f eks ikke betalt fellesutgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #11 Skrevet 24. januar 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i et borettslag. I prospektet står det at alle nye eiere må godkjennes av styret før de kan flytte inn. Har forstått at hvis man ikke blir godkjent så er man fortsatt låst til kontrakten sin, og man må da selge leiligheten igje uten å ha bodd der. Er det noen her som vet hva som skal til for å ikke bli godkjent av styret? Og er det noen som har opplevd å ikke bli godkjent? Anonymkode: 918d5...c72 Det skal veldig mye til for at styret ikke godkjenner deg. I min siste bolig flyttet jeg inn før jeg fikk godkjenning fordi jeg trengte et sted å bo raskt. Dersom du er kjent fra tidligere i samme boligbyggelag for å ha festet eller på annen måte ha blitt kastet ut og så kjøper på nytt så kan du bli nektet. Men dette er så ekstremt at det vel neppe er tifellet her? Et sted jeg bodde så prøvde styret å stoppe noen med utenlandsk opprinnelse fra å flytte inn. Men det måtte de gi seg på. Så jeg tror du kan ta det helt med ro mht. Godkjenning. Anonymkode: 89436...bc2 2
isw Skrevet 25. januar 2018 #12 Skrevet 25. januar 2018 Dette er i all hovedsak en teoretisk formalitet. F.eks kan det anvendes hvis du tidligere har eid bolig i samme borettslag, men har blitt tvangssolgt grunnet mislighold av ordensregler. Det skal svært tunge grunner til for at dette skal være aktuelt. mvh styreleder 3
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. januar 2018 #13 Skrevet 26. januar 2018 Det er som sagt en formalitet. De sjekker heller ikke din inntekt på noe vis. Kjenner til et tilfelle der en ble nektet pga tidligere problemer med betalt fellesutgifter til samme borettslag , pluss at han hadde festet og fått mange advarsler. Men han fikk advokat og borettslaget måtte gi seg på det og han fikk flytte inn, siden de ikke kunne straffe han for tidligere handlinger.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #14 Skrevet 26. januar 2018 På 25.1.2018 den 12.25, isw skrev: Dette er i all hovedsak en teoretisk formalitet. F.eks kan det anvendes hvis du tidligere har eid bolig i samme borettslag, men har blitt tvangssolgt grunnet mislighold av ordensregler. Det skal svært tunge grunner til for at dette skal være aktuelt. mvh styreleder Tvangssalg skjer på grunn av misslighold av fellesutgifter. Utkastelse/frabikelse på grunn av mislighold av ordensregler i form av støyende eller annen uheldig oppførsel, og eventuelt når namnsmannen kommer inn i forkant av tvangssalg grunnet økonomisk mislighold av fellesutgiftene. Er du ikke stødig i begrepene og deres betydning så sett deg inn i hva ord og uttrykk betyr, før du blander epler og bananer. Anonymkode: 89436...bc2
isw Skrevet 26. januar 2018 #15 Skrevet 26. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvangssalg skjer på grunn av misslighold av fellesutgifter. Utkastelse/frabikelse på grunn av mislighold av ordensregler i form av støyende eller annen uheldig oppførsel, og eventuelt når namnsmannen kommer inn i forkant av tvangssalg grunnet økonomisk mislighold av fellesutgiftene. Er du ikke stødig i begrepene og deres betydning så sett deg inn i hva ord og uttrykk betyr, før du blander epler og bananer. Anonymkode: 89436...bc2 Her tar du helt feil. Tvangssalg, dekningssalg og fravikelse er det samme ved en eid leilighet. Uansett hva du kaller det, så blir leiligheten solgt mot eiers ønske. Slutt å kverulere, det var uansett ikke dette tråden og innlegget handlet om.
Gjest padawan Skrevet 26. januar 2018 #16 Skrevet 26. januar 2018 Dette er nedfelt i Borettsskapsloven § 4-5; Som nevnt iver skal det mye til for at de skal kunne nekte deg å overta leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå