Gå til innhold

kalorier i 100 gram makaroni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kalorier er det i fhirst price makaroni pr 100 gram? det står 350 pr 100 gram. Da lurer jeg på om de mener pr 100 gram ferdiglaga makaroni eller pr 100 gram tørrvare av makaroni, som ikke er kokt. Littt greit å vite egenlig. Rart de ikke sier noe om det på pakka.

Anonymkode: 47ecc...89b

Skrevet

Kaloriene som står på pakken er oppgitt i den "formen" du kjøper varen. Alså makaronien er 350 kalorier pr 100 gram ukokt. Slik er det med alle matvarer.

Anonymkode: 2a3d1...6b2

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaloriene som står på pakken er oppgitt i den "formen" du kjøper varen. Alså makaronien er 350 kalorier pr 100 gram ukokt. Slik er det med alle matvarer.

jeg kjøpte 1 kg. delte det i 10 kopper. så da er 1 kopp 350 kalorier? de burde skrive det på pakka. er jo ikke lett å forstå for alle. Jeg er helt ny på matlaging.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg kjøpte 1 kg. delte det i 10 kopper. så da er 1 kopp 350 kalorier? de burde skrive det på pakka. er jo ikke lett å forstå for alle. Jeg er helt ny på matlaging.

Enig i at de burde skrevet det på pakken, mange blir forvirret av det. Det stemmer at hver kopp skal ha 350 kcal.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det stemmer ikkje. Eg ser på ei saftflaske (Lerums solbærsirup), og der står berre oppgjevi næringsinnhald i ferdig drikk.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, GauteS skrev:

Det stemmer ikkje. Eg ser på ei saftflaske (Lerums solbærsirup), og der står berre oppgjevi næringsinnhald i ferdig drikk.

Det er det rareste jeg har hørt, og utrolig upraktisk.

Skrevet
15 minutter siden, GauteS skrev:

Men der står også et blandingsforhold. Dette har noe med at man ikke drikker den slik som man kjøper den. Helst. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Upraktisk er det vel ikkje, tvert imot, for oftast brukar ein safta ferdig utblanda. 
Blandingstilhøvet er 1+5, så om ein ei sjeldan gong brukar ublanda saft, t.d. ved matlaging, er det berre å gange næringsverdiane med 6.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, GauteS skrev:

Upraktisk er det vel ikkje, tvert imot, for oftast brukar ein safta ferdig utblanda. 
Blandingstilhøvet er 1+5, så om ein ei sjeldan gong brukar ublanda saft, t.d. ved matlaging, er det berre å gange næringsverdiane med 6.

Men da må man blande veldig nøyaktig, og om jeg liker svakere eller sterkere saft så blir det veldig upraktisk jo.

Skrevet

Last ned appen lifesum, så kan du scanne inn matvarer, oppgi gram og få eksakt kalorier :)

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da må man blande veldig nøyaktig, og om jeg liker svakere eller sterkere saft så blir det veldig upraktisk jo.

Lerum oppgjev 51 kcal i 100 ml utblanda saft, du vil heller at dei skal oppgje det som 306 kcal i 100 ml sirup. Har du tenkt å drikke 2 dl saft utblanda i tilhøvet 1+4 (i staden for 1+5), må du uansett foreta ei lita utrekning, i hovudet eller på annan måte: 102 : 5 x 6 eller 612 : 5. Ingen heksekunst uansett.

Endret av GauteS
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig på produkter som er ment å blandes ut, og det synes jeg egentlig er veldig praktisk. At man får opplyst hva innholdet er i det man faktisk putter i munnen.

• Liker 1
Skrevet

Makaroni er vel også ment å kokes før man spiser det, ingen som knasker tørr makaroni..

Anonymkode: a6fa3...0fe

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulike safter kan ha ulike blandingsforhold og det kan være greit å kunne sammenligne de ulike når man står i butikken og skal velge. Da er det greit at det står kalorier pr. dl ferdig drikke. 

Det er greit å kunne veie pasta før man koker for å kunne regne ut kalorier. Iallefall så lenge man ikke vil ha rester. Man kan jo koke 100 gram og så veie det igjen etter koking dersom man har behov for å regne ut kaloriene i kokt makaroni. 

Jeg irriterer meg mer over produsenter som oppgir unaturlig små porsjoner og dermed kan skryte over hvor lite kalorier det er i hver porsjon. 

Anonymkode: 3709b...8e9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...