Gå til innhold

Fullkropp eller spilt? Ganske ny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal starte opp igjen med styrke, er herre. Kroppen min er slapp og dvask men er veldig slank, ser normal ut med klær.

Anbefaler dere fullkroppprogram eller spilt? 5x5 programmer etc ser jo så kjedelig ut.

Anonymkode: f536e...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt helkropp i begynnelsen. Jeg trente helkropp i vel 6 måneder før jeg begynte å kjøre 2-split. Når jeg kjører 2-split har jeg 4 (tunge) styrkeøkter i uka + en femte dag med kun kondisjon (har også 1-2 kondisøkter fordelt på de 4 styrkedagene som jeg kjører før styrke), og det krever at en ikke er utrent. Begynner man så tungt vil man få overbelastning veldig fort. 

Anonymkode: d05fe...9bf

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt helkropp i begynnelsen. Jeg trente helkropp i vel 6 måneder før jeg begynte å kjøre 2-split. Når jeg kjører 2-split har jeg 4 (tunge) styrkeøkter i uka + en femte dag med kun kondisjon (har også 1-2 kondisøkter fordelt på de 4 styrkedagene som jeg kjører før styrke), og det krever at en ikke er utrent. Begynner man så tungt vil man få overbelastning veldig fort. 

Jeg har trent styrke i flere mnd før, men ga meg, så er veldig godt kjent med alle øvelsene. 

Jeg tenker å kjøre 2 spilt, 4 ganger uka. Ser også mye mer morsommere ut.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har trent styrke i flere mnd før, men ga meg, så er veldig godt kjent med alle øvelsene. 

Jeg tenker å kjøre 2 spilt, 4 ganger uka. Ser også mye mer morsommere ut.

Hvorfor spør du når du allerede har bestemt deg? Jeg sier fortsatt det ikke er lurt mtp overbelastning og underrestitusjon siden du er utrent. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du når du allerede har bestemt deg? Jeg sier fortsatt det ikke er lurt mtp overbelastning og underrestitusjon siden du er utrent. 

Er det noe overbelastning da? Jeg kommer jo uansett til å trene 4 ganger uka.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe overbelastning da? Jeg kommer jo uansett til å trene 4 ganger uka.

Du skjønner forskjell på split og fullkropp eller? Split betyr masse restitusjon. Ikke vits å restituere bena etter en arm-økt. Hvis du ikke visste det, burde du lese deg opp!

Anonymkode: b02ea...de8

Skrevet

Om du er relativt ny, bør du kjøre fullkropp. Det finnes ørten programmer, både med og uten 5x5. Splitt-programmer er noe man begynner med når musklene har vent seg til belastningen. 

Du må også tenke litt på hva du ønsker oppnå. Er målet størst mulig muskler, eller å bli sterkest mulig? Om du vil bli stor, er det gjerne mer type bodybuilder-programmer som passer deg, med oppmot 10 repetisjoner pr sett. Om du vil fokusere på å bli sterk, er det mer type styrkeløft-programmer, med 1-5 repetisjoner pr sett. 

Anonymkode: 8de6a...80f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...