Gå til innhold

Hvor lenge har dere storfeiring av barnebursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 4.klasse når sfo er ferdig? Eller inviterer man 25-27stk ut hele barneskolen?  Hadde vært gøyt å hatt besøk hjemme eller på kino,eller andre gøye steder. Men kan ikke bruke 5000-10.000kr på en bursdag pr barn. Har 2barn som feirer tett og.

Hvordan gjør dere det? Når er det ok å kutte å ha storselskap?

Ja vil selvfølgelig ikke stenge noen ute,og vil jo invitere alle. Men når de har store baseskoler på 50-60stk i klassen og halvparten er jenter eller gutter blir det jo ett prosjekt i seg selv. Blir vel lei gymsalbursdager etterhvert? 

Og at vi foreldre skal aktivisere de.

Barna syns og det blir mye bråk og ikke så kjekt som å ha det hjemme. Noen feirer ikke bursdag , noen få tar de nærmeste. Men de fleste har alle i gymsalen. Gjerne flere samtidig.

Anonymkode: 066eb...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen slags oppdeling i grupper på disse baseskolene?

Jeg tror jeg ville invitert bare de nærmeste vennene etter 4. klasse i såfall. Og tatt med nabobarna slik at det ble ganske få fra klassen så man ikke kunne beskyldes for ekskludering.

I min sønns klasse er de 8 gutter, så jeg ser for meg å invitere dem ut barneskolen, men der blir det jo et lite selskap selv om man ber alle. (Har egentlig litt motsatt dillemma, siden gjerne opp til halvparten melder avbud, og da blir det litt stusselig om vi bare ber guttene. :P Men så er det 13 jenter, så det kan plutselig bli veldig fullt om vi ber hele klassen.)

Anonymkode: d02b7...09f

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen slags oppdeling i grupper på disse baseskolene?

Jeg tror jeg ville invitert bare de nærmeste vennene etter 4. klasse i såfall. Og tatt med nabobarna slik at det ble ganske få fra klassen så man ikke kunne beskyldes for ekskludering.

I min sønns klasse er de 8 gutter, så jeg ser for meg å invitere dem ut barneskolen, men der blir det jo et lite selskap selv om man ber alle. (Har egentlig litt motsatt dillemma, siden gjerne opp til halvparten melder avbud, og da blir det litt stusselig om vi bare ber guttene. :P Men så er det 13 jenter, så det kan plutselig bli veldig fullt om vi ber hele klassen.)

Hehe ja skjønner den. Men kos med bedøk hjemme eller finne på noe ,annet enn en gymsal når de begynner i 5.klasse. er jo bare kaos med så store bursdagsbesøk. Ja er grupper med alle hun er med er på en annen gruppe utenom 1 :/ vil helst ikke plukke ut heller. Vil jo selvfølgelig inkludere alle. Men det er ikke lett det der.. men tenker det må være greit med alle ut 4klasse så er det stopp?

TS

Skrevet

Spør barna dine.

Anonymkode: 5e6fc...3a3

Skrevet

Ingen som vet når store baseklasser slutter med store besøk? :)

Skrevet

3.klasse her. Begynner ærlig talt å bli lei gymsalbursdagene. De er så infernalsk bråkete! Jeg ser rett og slett ikke moroa i 30-35 unger som løper rundt som gale i 2 timer. De sitter ved bordet i 10 minutter og 90% av maten står igjen. Så mye styr for så lite. Jeg håper det endres snart. At noen begynner å be bare guttene og bare jentene. Mindre selskaper. Andre steder enn den fordømte gymsalen.

Anonymkode: a8ead...79e

• Liker 4
Skrevet

Når de fyller 10 år er det bare de nærmeste her vi bor.

Anonymkode: f1f9e...1a4

Skrevet

Til og med 4. klasse.

Anonymkode: d391f...a72

Skrevet

1. og 2.klasse var hektisk her, med bursdager "hele tiden". I 3. Le det betraktelig færre, og nå i 4. har datteren min vært i kanskje 2 bursdager hittil. Så det fisler ganske fort ut på vår skole.

Opplevde et lite oppsving med tenåringene (eldre søsken), men da var det ofte sånn kompisgjeng på kino-bursdag eller noe, som de styrte selv.

Anonymkode: ea543...f7c

Skrevet

Til og med 10 år er det vanlig å invitere alle jentene/guttene/klassen her. Etter det er det de nærmeste vennene. Men dersom "de nærmeste" er 8 av 10 jenter i en klasse tenker jeg man fremdeles inviterer alle. For øvrig syns jeg at du er særdeles uøkonomisk og sløsete om du bruker 10 000 kr på en barnebursdag, det er omtrent det samme som jeg bruker på å feire førtiårsdagen min, med god mat og drikke for 18 pers. 

Anonymkode: 91067...62f

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 5000-10.000 så mente jeg feks kino for alle 26stk. Eller lekeland ,akvariet osv.. hadde vært greit om det gikk å bare ta noen, 5-6stk feks. De hun er med hele tiden. 8-10stk er under halvparten av jentene i klassen. De er 26stk jenter i klassen. Tenker det må begynne å bli kjedelig med foreldre som skal aktivisere eller gymsal som bursdag når man blir 11år..  så det er helt ok å gjøre det? Barna har selv lyst til det. Tenker jeg har alle ut 4.klasse så slutter vi med det da. At skolen er lagt opp til så mange i klassen kan ikke gå utover barn og foreldre hele barneskolen. Barna syns oftr det blir for myr selv. Bråk,folk osv. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter 4.klasse når sfo er ferdig? Eller inviterer man 25-27stk ut hele barneskolen?  Hadde vært gøyt å hatt besøk hjemme eller på kino,eller andre gøye steder. Men kan ikke bruke 5000-10.000kr på en bursdag pr barn. Har 2barn som feirer tett og.

Hvordan gjør dere det? Når er det ok å kutte å ha storselskap?

Ja vil selvfølgelig ikke stenge noen ute,og vil jo invitere alle. Men når de har store baseskoler på 50-60stk i klassen og halvparten er jenter eller gutter blir det jo ett prosjekt i seg selv. Blir vel lei gymsalbursdager etterhvert? 

Og at vi foreldre skal aktivisere de.

Barna syns og det blir mye bråk og ikke så kjekt som å ha det hjemme. Noen feirer ikke bursdag , noen få tar de nærmeste. Men de fleste har alle i gymsalen. Gjerne flere samtidig.

Man behøver ikke invitere alle uansett klasse barnet går i. Inviter de barnet leker mest med. Spør barnet hvem de ønsker å invitere. Foreldre behøver ikke aktivisere barna. De klarer fint å leke alene uten hjelp av en voksen. Da kan dere ha feiringene hjemme også..

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri funnet på å gå på kino/lekeland/noe som koster penger med over 20 unger uansett alder... Man skal ikke blakke seg på en barnebursdag. 

Anonymkode: 7060f...525

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri funnet på å gå på kino/lekeland/noe som koster penger med over 20 unger uansett alder... Man skal ikke blakke seg på en barnebursdag. 

Anonymkode: 7060f...525

Kanskje det ble litt feil skrevet. Skal forklare litt bedre, når det er 26barn i bursdagsbesøk blir det i gymsalen, og det blir vel kjedelig i lengden når de begynner å bli store. Og skal man ha alle med på lekeland,kino osv blir det fort 5000-10.000kr for å gjøre det. Derfor lurer jeg på om det er ok å kun invitere de hun er mest med når hun går 5.klasse for å kunne på andre ting, og evt kunne ha det hjemme, noe som er mye kosligere! :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ble litt feil skrevet. Skal forklare litt bedre, når det er 26barn i bursdagsbesøk blir det i gymsalen, og det blir vel kjedelig i lengden når de begynner å bli store. Og skal man ha alle med på lekeland,kino osv blir det fort 5000-10.000kr for å gjøre det. Derfor lurer jeg på om det er ok å kun invitere de hun er mest med når hun går 5.klasse for å kunne på andre ting, og evt kunne ha det hjemme, noe som er mye kosligere! :)

Hadde selvfølgelig aldri brukt så nye penger på å feire en bursdag. Pluss jeg har 2stk som skal feire med nesten like mange hver. Har ikke råd til det.

Skrevet

Regler på bursdager avtales på foreldremøtene her. Hos oss anbefales feiring med alle guttene eller jentene eller hele klassen ut barneskolen. Alternativt holdes bursdagsfeiringen helt utenfor skolen, dvs inviterer kun noen få, deler ikke ut invitasjoner på skolen osv.

Jeg er enig i at det er styrete (eller kostbart) når ungene begynner å bli store og lek i gymsal eller disco ikke er det som fenger mest. Men å legge til rette for godt samhold og jobbe mot mobbing/utstenging/ensomhet er viktig.

Vi prøver å samarbeide om bursdager, kjøre felles selskaper slik at man er flere om kostnadene, og flere om å passe på og aktivisere ungene.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke noen å feire med da den ene andre ikke feirer og ikke får lov å feire bursdag. Da må jeg vente 3mnd for å gjøre det. Har 2barn og 2besøk. Godt å få det unna og. De vil jo gjerne feire nær bursdagen sin og. Mener og det at bør være nok å feire 4år(4klassetrinn) på barneskolen med hvert barn og så ta de nærmeste. Dette er noe barna selv vil og jeg skjønner det godt. Hadde og vært mye lettere for oss. Og mye mer personlig og koslig.Og ikke minst mye billigere enn no. Leie lokale, mat og kaker, engangsting og 24-27 godteposer.. til hvert besøk.

Blir mye aktivisering hver gang det er besøk for det er alltid noen som ikke klarer å leke, noen syns det er mye folk og går gjerne i ett hjørne,og noen griner eller krangler osv.flere i klassen som og ikkr passer sammen så blir mye styr (jentene). Er ikke noe gøyt. 

Er og alene og har ingen hjelp fra familie eller noe.

Syns det er fælt å plukle ut noen få men kan ikke holde på sånn som dette heller år etter år. 

Samme på ungsomskolen og da eller?

Hadde det vært vanlige klasser der man hadde hatt mulighet for  ha det hjemme eller gjøre andre ting hadde jo vært mye lettere og bedre for alle.

Skrevet

Vi hadde kun gutter i klassen frem til 5 klasse og begge jenter og gutter i 6. og 7. klasse.  Etter det vare vi ferdig med "skolebursdager".  

Anonymkode: 6d592...95e

Skrevet
13 timer siden, Minlillesky skrev:

Man behøver ikke invitere alle uansett klasse barnet går i. Inviter de barnet leker mest med. Spør barnet hvem de ønsker å invitere. 

Det er nettopp dette som er stort tabu i dag! Man skal ikke utelukke noen! Man MÅ be på tvers slik at alle er inkludert, type hele klassen, eller alle guttene eller alle jentene. 

Og jeg ser poenget! Det er utrolig lett at noen faller utenom hver gang om man skal la barna få velge de barna man liker best i bursdag. Men, for min del vil en stor del være løst om vi kunne gå fra «hele klassen i bråkete gymsal-bursdag» til f.eks kun «alle guttene i koselig film-kveld bursdag» når man begynner å bli 9-10 år.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nettopp dette som er stort tabu i dag! Man skal ikke utelukke noen! Man MÅ be på tvers slik at alle er inkludert, type hele klassen, eller alle guttene eller alle jentene. 

Og jeg ser poenget! Det er utrolig lett at noen faller utenom hver gang om man skal la barna få velge de barna man liker best i bursdag. Men, for min del vil en stor del være løst om vi kunne gå fra «hele klassen i bråkete gymsal-bursdag» til f.eks kun «alle guttene i koselig film-kveld bursdag» når man begynner å bli 9-10 år.

Er ikke alle guttene innafor da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...