AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hei dere! Jeg er ung og er nå i en situasjon der jeg får utvikle meg i et firma der jeg får god erfaring for videre arbeidsliv. Jeg er en del av et prosjektarbeid, og dette er helt nytt for meg. Erfaringen jeg får her er gull verdt for videre arbeidsliv. Saken er den at jeg trolig må "fremføre", snakke høyt, diskutere om det jeg gjør, og det er jeg ikke så glad i. Slik jeg registrerer det på arbeidsplassen har de ofte møter og "fremfører" for hverandre, ihvertfall ledere når jeg titter inn på møterom. Jeg er ikke så glad i den "oppmerksomheten", og det å vise meg frem, men, erfaringen jeg gjør meg her er som sagt meget gull verdt for fremtiden. Sakens kjerne er at jeg ikke liker å fremføre, eller snakke høyt foran andre. Er det noen nesten gjør dette daglig, eventuelt flere ganger i uken, som kan motivere/hjelpe meg litt med råd eller tips? Anonymkode: 1f29c...f30 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Jeg fremfører i timesvis hver dag. Er lærer. Min erfaring er at hvis man er meget godt forberedt, så blir man ikke (så veldig) nervøs. Er man dårlig forberedt kommer nervene og man blir naturligvis redd for å gjøre feil, eller havne i en situasjon der man ikke klarer å svare på spørsmålene. Tenk ut hva du skal si. Tenk så på hva relevante spørsmål til det du sier kan være. Gå gjennom disse i hodet på forhånd. Anonymkode: e19a1...cb1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Støtter den over! Om du er godt forbredt, har satt deg godt inn i temaet så du er trygg på det du snakker om så går det så mye lettere. Hopp i det! Det kan være veldig ubehagelig de første gangene, men når du blir vant til det så blir det helt naturlig. Hvis du får et spørsmål du ikke kan svaret på, eller en vinkling du ikke har vurdert er det lov å bare svare «det vet jeg ikke» eller «Det hadde jeg ikke tenkt på, kanskje det er lurt å...» Det værste er når noen begynner å ro seg vekk, eller finne på vrøvl. Jeg er helt sikker på at alle har forståelse for at dette er nytt for deg, og gir deg mye godvilje i starten. Ingen kommer til å reagere på at du er litt nervøs/usikker. De fleste har vært der selv en gang. Husk at dere er der for å hjelpe hverandre/sammarbeide, ikke for å bevise noe. :-) Anonymkode: 03656...977 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #4 Skrevet 24. januar 2018 Gode råd ovenfor, har ikke annet å tilføye enn at man blir vant med det. Jeg begynte i ny jobb i fjor hvor ukentlige presentasjoner er en del av stillingen. Var pissenervøs i starten, men kom meg gjennom med å lære det jeg skulle si utenatt, og forberede meg godt. Nå er jeg så drevet at jeg tar ting på sparket, og kan snakke mer spontant. Ser det på aktivitetsmåleren min også. Kunne ha 100+ i puls de første gangene, nå har jeg hvilepuls eller bare litt økt puls gjennom hele framføringen. Anonymkode: d322a...8fa
Gjest Overrasket Skrevet 24. januar 2018 #5 Skrevet 24. januar 2018 (endret) 21 hours ago, AnonymBruker said: Hei dere! Jeg er ung og er nå i en situasjon der jeg får utvikle meg i et firma der jeg får god erfaring for videre arbeidsliv. Jeg er en del av et prosjektarbeid, og dette er helt nytt for meg. Erfaringen jeg får her er gull verdt for videre arbeidsliv. Saken er den at jeg trolig må "fremføre", snakke høyt, diskutere om det jeg gjør, og det er jeg ikke så glad i. Slik jeg registrerer det på arbeidsplassen har de ofte møter og "fremfører" for hverandre, ihvertfall ledere når jeg titter inn på møterom. Jeg er ikke så glad i den "oppmerksomheten", og det å vise meg frem, men, erfaringen jeg gjør meg her er som sagt meget gull verdt for fremtiden. Sakens kjerne er at jeg ikke liker å fremføre, eller snakke høyt foran andre. Er det noen nesten gjør dette daglig, eventuelt flere ganger i uken, som kan motivere/hjelpe meg litt med råd eller tips? Anonymkode: 1f29c...f30 Basert på den mikroskopiske informasjonen om deg som innlegget ditt gir, kan det se ut som om du vil tjene mye på å jobbe med å strukturere tankene dine og lage logiske rekkefølger for utsagnene dine. Ta f.eks. det som jeg har streket under. Må det nevnes tre ganger for at poenget skal komme klart frem? Se videre på det jeg har satt i kursiv. Finnes det en logisk måte å sammenstille de utsagnene på og kutte ned på antall ord? For å symbolisere mer konkret, dersom det gjør det lettere for deg, kunne innlegget ditt sett ut som følger: ______________________________________________________ Hei dere! Jeg er ung og er nå i en situasjon der jeg får utvikle meg i et firma der jeg får god erfaring for videre arbeidsliv. Jeg er en del av et prosjektarbeid, og dette er helt nytt for meg. Saken er den at jeg trolig må "fremføre", snakke høyt, diskutere om det jeg gjør, og det er jeg ikke så glad i. Slik jeg registrerer det på arbeidsplassen har de ofte møter og "fremfører" for hverandre, ihvertfall ledere når jeg titter inn på møterom. Er det noen nesten gjør dette daglig, eventuelt flere ganger i uken, som kan motivere/hjelpe meg litt med råd eller tips? ___________________________________________________ Denne versjonen av innlegget ditt inneholder nøyaktig det samme, presenterer den samme problemstillingen og omfatter det samme spørsmålet om hjelp. Men det er mer oversiktlig, og ikke minst, mye kortere. Jeg kommer raskere frem til hvert underpunkt og alle poengene. I muntlig presentasjon er det avgjørende å presentere presise punkter og å ikke gjenta seg selv unødvendig. Endret 24. januar 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fremfører i timesvis hver dag. Er lærer. Min erfaring er at hvis man er meget godt forberedt, så blir man ikke (så veldig) nervøs. Er man dårlig forberedt kommer nervene og man blir naturligvis redd for å gjøre feil, eller havne i en situasjon der man ikke klarer å svare på spørsmålene. Tenk ut hva du skal si. Tenk så på hva relevante spørsmål til det du sier kan være. Gå gjennom disse i hodet på forhånd. Anonymkode: e19a1...cb1 Enig. Jeg er også lærer. Er du godt forberedt går det bedre! Du kan jo også øve deg foran speilet eller for noen du kjenner. Skal du fremføre ting flere ganger blir du jo også vant til det etterhvert:) Ta deg god tid, pust, ikke stress. Også et annet lite tips, dette fikk jeg påpekt da jeg var i praksis; ha en penn eller noe i hånda. Evt ha ermene bak ryggen, hvil de på midjen e.l. Jeg hadde de nemlig alltid i kors. Da jeg startet som lærer begynte jeg plutselig å holde hånden oppe ved munnen en del også, eller under haka. Det ser litt dumt ut. Nå er jeg mer bevisst det. Det ser litt mer seriøst ut. Anonymkode: d6333...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå