Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å ha vært prøvere over ett år med nr. 1, gikk jeg på 3 dobbeltkurer med pergo, så 2 trippelkurer før spiren satt 😊

Har pr nå p-stav og tenke å begynne prøvingen på nr. 2 om ca. ett år.

Må vi prøve ett helt år til med nr. 2 før vi får pergo igjen, eller kan man få det med engang siden vi slet med å bli gravide med nr. 1?🤔 isåfall er det lurt å ta ut p-staven allerede nå..? Har pcos, så tenker at jeg nok ikke klarer å bli gravid igjen uten «hjelp».

Noen som har vært i lignende situasjon?😊

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Jeg har hatt veldig uregelmessige sykluser tidligere, mitt beste tips er og legge om kostholdet. Spis mer grønt, mer fisk, mer kjøtt , mindre karb og mer aktivitet. Nå er jeg veldig opptatt av helse, men jeg mener at det aller beste er om det skjer naturlig. (hvis det lar seg gjøre). Pcos er noe en kan kontrollere, og kommer ofte av en hormon ubalanse, og en ubalanse mellom insulinet i kroppen og sukker/karb. Karb blir omdannet til sukker i kroppen, og da kan det bli for mye insulin. De med Pcos har ofte for mye insulin i kroppen. For mye insulin kan også komme av for lite aktivitet i forhold til mat mengden. 

Var ikke meningen å spore tråden helt, ville bare komme med et tips. Jeg vet hvordan det er og ikke ha eggløsning, når man så sårt ønsker det. :) 

Skrevet

Pergo har gått ut av produksjon og skrives ikke ut lenger. 

Det er fremar/letrozol som er alternativet. Den har mindre / ingen bivirkninger når man tar den, den stimulerer godt, og tynner heller ikke ut livmorslimhinne slik at d blir vanskelig å bli gravid, eller om man blir det har økt risiko for spontanabort, slik som pergo gjorde.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Tillia skrev:

Det er fremar/letrozol som er alternativet. Den har mindre / ingen bivirkninger når man tar den, den stimulerer godt, og tynner heller ikke ut livmorslimhinne slik at d blir vanskelig å bli gravid, eller om man blir det har økt risiko for spontanabort, slik som pergo gjorde.

Åja, der ser man ja! Har ikke vært prøver på en stund så er litt ute av gamet 🙈

Takk for info 😊

Skrevet

Jeg har og pcos. Barn 1 ble til ved hjelp av pergo etter lengre tid med prøving, barn 2 kom uten hjelp og uten planlegging :fnise:, barn 3 jobbet vi for å få, og lyktes uten hjelp:yvonne: nå er jeg livredd for å få nr 4 ( pga min alder), så nå er vi forsiktige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med legen om det. Hvis det er grunner til å mistenke problemer med å få barn selv om det ikke har gått et år burde man vel få hjelp?

Lykke til!

Skrevet (endret)
På 24.1.2018 den 20.17, Caramelita skrev:

Jeg har og pcos. Barn 1 ble til ved hjelp av pergo etter lengre tid med prøving, barn 2 kom uten hjelp og uten planlegging :fnise:, barn 3 jobbet vi for å få, og lyktes uten hjelp:yvonne: nå er jeg livredd for å få nr 4 ( pga min alder), så nå er vi forsiktige.

Så gøy da! 😁 da er det kanskje mulig for oss også! Har bare låst meg på tanken at det ikke er mulig siden det ikke gikk før etter flere pergo-kurer med nr. 1 🤔

Tenker som sagt ikke å begynne prøvingen før om et års tid, men tenker allerede nå å begynne å «gjøre kroppen klar» ved å trene og prøve å ha et sunt kosthold 😊 så kanskje det hjelper på 😊

Endret av Moomin
Skrevet
På 24.1.2018 den 7.38, Tillia skrev:

Jeg vil tro TS må på dobbel kur, og det gir endel bivirkninger. Men likevel mindre enn Pergo gav :)

Anonymkode: 7ce7f...6fc

Skrevet

Lenge side da, men jeg fikk pergo så fort vi begynte på nummer to. Hadde eggløsning omtrent to ganger årlig på egenhånd. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro TS må på dobbel kur, og det gir endel bivirkninger. Men likevel mindre enn Pergo gav :)

OK, ja vi er forskjellige. 

Jeg også tok dobbel kur på letrozol. Hadde ingen bivirkninger i det hele tatt. Den er også regnet for å omtrent ikke ha bivirkninger - i motsetning til f.eks pergo.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, må si at trippel kur med pergo va litt heftig, men SÅ verdt det til slutt 😍

Skrevet
2 timer siden, Nerine_ skrev:

Lenge side da, men jeg fikk pergo så fort vi begynte på nummer to. Hadde eggløsning omtrent to ganger årlig på egenhånd. 

Gikk du bare til legen/gyn med engang dere skulle prøve på nr 2? 😊 

frykter legen sier jeg må vente å se et år før jeg får det..

Skrevet

Hvem fikk du Pergo av? Regner med at det var en gynekolog? Var dere under utredning?

Hvis du har fått påvist mangel på el tidligere og har derfor trengt pergo, altså en utredning. Så tror ikke det er noe som helst problem å få Femar/Letrozol nå når dere starter prøvingen. 

Men du må nok til en gynekolog som starter det opp. 

Anonymkode: 3636b...081

Skrevet
1 time siden, Moomin skrev:

Gikk du bare til legen/gyn med engang dere skulle prøve på nr 2? 😊 

frykter legen sier jeg må vente å se et år før jeg får det..

Ja jeg tror jeg ringte rett til gynekologen som fulgte meg opp ved første svangerskap. Jeg vet jo ikke om alle gynekologen praktiserer dette, men det høres jo tullete ut å måtte prøve på "egenhånd" først om man vet at eggløsning pleier å utebli. Kan du ikke ringe ditt du var første gang, også kan du spørre (evnt be om en time til å diskutere det) om du får begynne rett på kur? Så du vet hvordan situasjonen blir den dagen dere skal prøve igjen

Skrevet
7 timer siden, Nerine_ skrev:

Ja jeg tror jeg ringte rett til gynekologen som fulgte meg opp ved første svangerskap. Jeg vet jo ikke om alle gynekologen praktiserer dette, men det høres jo tullete ut å måtte prøve på "egenhånd" først om man vet at eggløsning pleier å utebli. Kan du ikke ringe ditt du var første gang, også kan du spørre (evnt be om en time til å diskutere det) om du får begynne rett på kur? Så du vet hvordan situasjonen blir den dagen dere skal prøve igjen

Tenkte å gjøre det, men når jeg undersøkte litt så fant jeg ut at han hadde pensjonert seg 😔

Kan også nevne at vi har flyttet til nabokommunen, så jeg har også ny fastlege... Har dette noe å si eller får den nye fastlegen all info om meg?🤔

Skrevet
19 minutter siden, Moomin skrev:

Tenkte å gjøre det, men når jeg undersøkte litt så fant jeg ut at han hadde pensjonert seg 😔

Kan også nevne at vi har flyttet til nabokommunen, så jeg har også ny fastlege... Har dette noe å si eller får den nye fastlegen all info om meg?🤔

Journalen din er nok overført, hvis ikke må du kanskje ringe ditt gamle legekontor. Bestill en time hos legen og ta det opp, be evnt om henvisning til ny gynekolog :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...