anna80 Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Jeg har vart ansatt hos en firma i hele 2017. Har tatt ut 15 dager ferie av 5 uker. Skrev Mail i september og la frem ønsker for resterande dager delt opp litt utover året. Dette Mail ble ignorert til tross for at jeg minnet dem på det flere gnager. De sa de skulle komme tilbake osv men det skjedde aldrig noe. Det endte med at jeg sa opp siste december. Nå skall jeg få utbetalt feriepengerne minne men kan jeg også kreve noe utbetalt for at de nektet meg ferie? Jeg har kun blitt trukket for 18 dager i 2017. Men det må jo være noe jeg kan få utbetalt for de nesten 15 dager de nektet meg til tross for mas fra min side? Eller? Jeg har jo krav på min ferie og de er pålagte å passe på at jeg får tatt ferien min, ekler er det feil? Tacksam for svar, Med vänlig hälsning, en svensk som ikke helt vet hvordan. Det fungerer i Norge.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Du kan ikke kreve noe for at du ikke fikk feriedagene du ønket, men du skal ha utbetalt for de dagene du ikke har tatt ut. Vær også obs på at på siste lønningen din, skal også opptjente feriepenger fra 2017 og 2018 også utbetales. Dette er i henhold til ferieloven. Anonymkode: a364a...c31
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 5 minutter siden, anna80 skrev: Jeg har vart ansatt hos en firma i hele 2017. Har tatt ut 15 dager ferie av 5 uker. Skrev Mail i september og la frem ønsker for resterande dager delt opp litt utover året. Dette Mail ble ignorert til tross for at jeg minnet dem på det flere gnager. De sa de skulle komme tilbake osv men det skjedde aldrig noe. Det endte med at jeg sa opp siste december. Nå skall jeg få utbetalt feriepengerne minne men kan jeg også kreve noe utbetalt for at de nektet meg ferie? Jeg har kun blitt trukket for 18 dager i 2017. Men det må jo være noe jeg kan få utbetalt for de nesten 15 dager de nektet meg til tross for mas fra min side? Eller? Jeg har jo krav på min ferie og de er pålagte å passe på at jeg får tatt ferien min, ekler er det feil? Tacksam for svar, Med vänlig hälsning, en svensk som ikke helt vet hvordan. Det fungerer i Norge. Det første du gjør nå er å melde deg nn i en fagforening. Før du gjør det spør du om du kan få hjelp straks du har meldt det inn, de fleste gjør det men noen er vrine. Fagforeningsmedlemskap er viktig, både for å sikre lønn men også for å sikre deg dine rettigheter i arbeidslivet. De har advokater ol. Der du slipper å betale advokathjelp av egen lomme. Ferieloven er klar på at du skal ha ferie i 3 uker på sommeren. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Vi har og arbeidsmiljølov https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Anonymkode: efaf3...f16
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke kreve noe for at du ikke fikk feriedagene du ønket, men du skal ha utbetalt for de dagene du ikke har tatt ut. Vær også obs på at på siste lønningen din, skal også opptjente feriepenger fra 2017 og 2018 også utbetales. Dette er i henhold til ferieloven. Anonymkode: a364a...c31 Takk for svar. Er ikke helt sikker jeg forstår, kan de nekte meg å ta ut min ferie? Året er slutt og jeg fikk kun 18/30 dager. Er bare trukket for 18. Hva skall jeg ha utbetalt for da?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 Du skriver at du er trukket for 18 dager. Har du avviklet 18 dager eller 15? All ferie er ulønnet, dvs. at dersom du har blitt trukket i lønn for 18 feriedager og kun har avviklet 15 skal du ha betalt for de 3 feriedagene du har blitt trukket for som du ikke har fått avviklet. Anonymkode: 2a786...52e
smilo Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Hvor lenge hadde du vært ansatt før 2017? Det har betydning for om du har feriepenger til gode for 2017. Som... 52e sier,så skal du ha betalt for de tre dagene du er trukket, men ikke avviklet også. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Det høres ikke ut som du har opparbeidet deg ferie, og således dummet deg voldsom ut mtp både hva du mener å ha krav på av fri og økonomisk. Anonymkode: 2fccd...cc9 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke ut som du har opparbeidet deg ferie, og således dummet deg voldsom ut mtp både hva du mener å ha krav på av fri og økonomisk. Anonymkode: 2fccd...cc9 Man opparbeider seg ikke ferie, det er feriepenger man opparbeider rett til... Anonymkode: 2a786...52e 4
Husholdning1 Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke ut som du har opparbeidet deg ferie, og således dummet deg voldsom ut mtp både hva du mener å ha krav på av fri og økonomisk. Anonymkode: 2fccd...cc9 Ferie har man rett på om man har vært ansett hele året.
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 23. januar 2018 12 minutter siden, smilo skrev: Hvor lenge hadde du vært ansatt før 2017? Det har betydning for om du har feriepenger til gode for 2017. Som... 52e sier,så skal du ha betalt for de tre dagene du er trukket, men ikke avviklet også. Hvor mye feriepenger jeg får har ikke noe å si om hvor Mange uker ferie jeg har. Deg er to helt forskjellige ting. Man opparbeider seg ikke ferie i Norge.
Almond Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 Har du vært ansatt 1 år i mnd ferietrekkene/utbetalingen skal du trekkes for 21 eller 25 dager. Alt ettersom du har 10,2 eller 12% feriepenger. Har du derimot IKKE vært ansatt i er helt år den mnd har du fortsatt krav på full ferie-MEN du plikter ikke. Har du vært ansatt i feks 9 mnd av året kan du si du ikke har råd til å ta hele 25 dager, og da heller ikke trekkes for det. Har du blitt trukket 18 dager men kun tatt 10 skal du få 8 dager utbetalt på sluttoppgjøret ditt. Merk at dette får du KUN på siste lønning. Det er ikke liv å utbetale før 1
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man opparbeider seg ikke ferie, det er feriepenger man opparbeider rett til... Anonymkode: 2a786...52e 4 minutter siden, Husholdning1 skrev: Ferie har man rett på om man har vært ansett hele året. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke ut som du har opparbeidet deg ferie, og således dummet deg voldsom ut mtp både hva du mener å ha krav på av fri og økonomisk. Anonymkode: 2fccd...cc9 ? Ser du ikke har peiling.
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første du gjør nå er å melde deg nn i en fagforening. Før du gjør det spør du om du kan få hjelp straks du har meldt det inn, de fleste gjør det men noen er vrine. Fagforeningsmedlemskap er viktig, både for å sikre lønn men også for å sikre deg dine rettigheter i arbeidslivet. De har advokater ol. Der du slipper å betale advokathjelp av egen lomme. Ferieloven er klar på at du skal ha ferie i 3 uker på sommeren. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Vi har og arbeidsmiljølov https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 Anonymkode: efaf3...f16 Takk for tips. Ringer dem imorgen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 I et arbeidsår har du rett til å ta inntil 5 ukers ferie. Denne er ulønnet for alle! Det er ingen som får betalt de dagene en tar ferie. Lønn i ferie, er noe man tjener opp året før. 12 prosent av det man tjente i fjor, utgjør årets feriepenger. Så igjen- man får INGEN LØNN NÅR MAN TAR FERIE, men folk flest har feriepengeopptjeningen fra i fjor som brukes for å dekke inn ferie - bedre kjent som feriepenger. Anonymkode: 46c96...b81
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I et arbeidsår har du rett til å ta inntil 5 ukers ferie. Denne er ulønnet for alle! Det er ingen som får betalt de dagene en tar ferie. Lønn i ferie, er noe man tjener opp året før. 12 prosent av det man tjente i fjor, utgjør årets feriepenger. Så igjen- man får INGEN LØNN NÅR MAN TAR FERIE, men folk flest har feriepengeopptjeningen fra i fjor som brukes for å dekke inn ferie - bedre kjent som feriepenger. Anonymkode: 46c96...b81 Jeg VET at man ikke får lönn i ferie. Men les på Bildet her- gjennom å ikke gi meg den ferie jeg har rett til så har de brutt mot ferieloven.
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, anna80 skrev: Jeg VET at man ikke får lönn i ferie. Men les på Bildet her- gjennom å ikke gi meg den ferie jeg har rett til så har de brutt mot ferieloven. Ekonomiskt erstattning for velferdstap.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #18 Skrevet 23. januar 2018 32 minutter siden, anna80 skrev: Ekonomiskt erstattning for velferdstap. Du sier du jobber bare i 2017 der? Det første året du er i jobb har du dermed ikke rett til feriepenger hvis du tar ut ferie. Du har rett til fri, men da uten lønn. Feriepenger beregnes etter loven med 10,2% av fjorårets arbeidsinntekt. De fleste får likevel feriepengene beregnet med 12%, fordi de har avtalefestet rett til fem ukersferie.23. mai 2017 Anonymkode: dbf19...e00
anna80 Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2018 Jeg ble ansatt i april 2016 så jo jeg hade og fikk feriepenger i juni 2016. Jeg har 5 ukers ferie kontrakten. Spørsmålet er hvis de må betale noen typ av " bot" når de begår brudd på ferieloven gjennom å nekte meg ferie jeg har lov og plikt å ta ut.
Almond Skrevet 23. januar 2018 #20 Skrevet 23. januar 2018 Fikk du fastlønn eller timer? Ble dagene du ble trukket for gjort i juni? Har du hatt lengre fravær som permisjon eller sykdom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå