Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 (endret) Jeg er en kvinne på 30 år. Eier en leilighet sammen med min ekssamboer. Går nå gjennom samlivsbrudd, og han skal kjøpe meg ut av leiligheten vi eier sammen. Jeg er student og har 1,5 år igjen på skolen. Etter skolen tenker jeg å flytte ut av Oslo. Jeg har sett på muligheten for å kjøpe egen leilighet, og det er mulig med hjelp av mine foreldre. Men siden jeg skal ut av Oslo om 1,5 år så virker ikke det spesielt hensiktsmessig med tanke på utgifter til megler ved salg og usikkert marked. Jeg ønsker å bo i nærheten av jobb og skole. Jeg er i ulønnet praksis, og jobber iblant vakter som er ferdig midt på natta, og det er vanskelig å komme seg hjem uten bil. Jeg har vært på visning i noen kollektiv, men føler meg for gammel og ferdig med det livet. Nå har jeg sett en del på 1-roms leiligheter i nærheten av jobb og skole, og de koster rundt 10.000 i måneden møblert, alle kostnader inkludert (strøm, oppvarming, tv, internett osv.). På en side synes jeg det er galskap å skulle betale så mye for å bo, på en annen side så vil jeg trives bedre i en egen leilighet enn i et kollektiv.. Situasjonen er liksom ikke ideell uansett hva jeg gjør. Kan nevne at jeg ikke jobber ved siden av, får utbetalt studielån og har en del sparepenger. I tillegg vil jeg sitte igjen med en del penger fra boligen vi eier nå. Hva synes dere? Endret 23. januar 2018 av Tullemafiaen Endret for å klargjøre min jobbsituasjon
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Var spørsmålet om leia var dyr, eller om du bør leie en leilighet i stedet for rom i kollektiv? Hadde jeg hatt råd hadde jeg gått for leilighet. Ville heller hatt noe for meg selv enn å dele med andre studenter. Om husleie på 10 000 er mye i Oslo vet jeg ikke, men alt er jo inkludert, så jeg tror ikke det er så fryktelig dyrt i dagens leiemarked? Anonymkode: 4cfb5...e18 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 10 000,- for egen leilighet er ikke mye i Oslo i dag. Anonymkode: acf0f...53a 22
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var spørsmålet om leia var dyr, eller om du bør leie en leilighet i stedet for rom i kollektiv? Hadde jeg hatt råd hadde jeg gått for leilighet. Ville heller hatt noe for meg selv enn å dele med andre studenter. Om husleie på 10 000 er mye i Oslo vet jeg ikke, men alt er jo inkludert, så jeg tror ikke det er så fryktelig dyrt i dagens leiemarked? Anonymkode: 4cfb5...e18 Oi, det var kanskje uklart. Spørsmålet var kanskje begge deler: Om jeg er gal som vurderer å betale 10.000 i måneden i husleie , og om dere heller ville valgt et kollektiv Tusen takk for svar, jeg tror egentlig ikke det er sykt dyrt når alt er inkludert. Til sammenligning koster rom i kollektiv på mellom 6000-8000 kroner i samme område som jeg vil bo. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 Jeg betalte 1400,- for min leilighet i Oslo! Anonymkode: 5081f...611
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Betaler like mye i Tromsø... Anonymkode: a97a2...69d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, Tullemafiaen skrev: Oi, det var kanskje uklart. Spørsmålet var kanskje begge deler: Om jeg er gal som vurderer å betale 10.000 i måneden i husleie , og om dere heller ville valgt et kollektiv Tusen takk for svar, jeg tror egentlig ikke det er sykt dyrt når alt er inkludert. Til sammenligning koster rom i kollektiv på mellom 6000-8000 kroner i samme område som jeg vil bo. Det som er viktig her er vel om du har økonomi til å leve etter at boutgifter er betalt. Anonymkode: 4cfb5...e18 2
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det som er viktig her er vel om du har økonomi til å leve etter at boutgifter er betalt. Anonymkode: 4cfb5...e18 Ja, det har jeg selvfølgelig
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg betalte 1400,- for min leilighet i Oslo! Anonymkode: 5081f...611 Ja, da var du nok heldig, og det er kanskje noen år siden? 1
Nuttery Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg betalte 1400,- for min leilighet i Oslo! Anonymkode: 5081f...611 ??? 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, Tullemafiaen skrev: Ja, da var du nok heldig, og det er kanskje noen år siden? Akkurat nå, Nuttery skrev: ??? Mente 14000!!!! Anonymkode: 5081f...611 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 Jeg hadde ikke orket kollektiv.. Syns ikke 10000 var så mye jeg. Tenker at jeg ville gått for leie av leilighet. Eller egentlig kjøpt meg eget, men det ønsket du jo ikke. Anonymkode: 29728...bc0 3
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke orket kollektiv.. Syns ikke 10000 var så mye jeg. Tenker at jeg ville gått for leie av leilighet. Eller egentlig kjøpt meg eget, men det ønsket du jo ikke. Anonymkode: 29728...bc0 Jeg ønsker det i og for seg, men jeg tror ikke det vil lønne seg. Det er begrenset hvor mye en liten leilighet (prisklasse ca. 2.500.000) vil stige i verdi på 1,5 år, og i alle tilfeller måtte jeg kjøpt lenger unna byen, så det ville vært mer upraktisk med tanke på reisevei til jobb og skole. Når leiligheten skal selges igjen vil jeg måtte ut med ca. 80.000 i meglerutgifter. Hvis boligmarkedet i tillegg fortsetter å synke ja... mange hensyn å ta. Tusen takk for svaret ditt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #14 Skrevet 23. januar 2018 Jeg synes det er dyrt! Jeg eier to-roms leilighet i bergen og betaler 8000kr i måneden utenom strøm og internett. Men hadde jeg vært på din alder ville jeg ikke bodd i kollektiv. Heller flyttet lengre vekk fra sentrum. Ble litt forvirret. Jobber du eller ikke? ''Jeg ønsker å bo i nærheten av jobb og skole. Jobber iblant vakter som er ferdig midt på natta,'' ''Kan nevne at jeg ikke jobber, får utbetalt studielån og har en del sparepenger.'' Anonymkode: e0c22...6da 1
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #15 Skrevet 23. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dyrt! Jeg eier to-roms leilighet i bergen og betaler 8000kr i måneden utenom strøm og internett. Men hadde jeg vært på din alder ville jeg ikke bodd i kollektiv. Heller flyttet lengre vekk fra sentrum. Ble litt forvirret. Jobber du eller ikke? ''Jeg ønsker å bo i nærheten av jobb og skole. Jobber iblant vakter som er ferdig midt på natta,'' ''Kan nevne at jeg ikke jobber, får utbetalt studielån og har en del sparepenger.'' Anonymkode: e0c22...6da Skjønner at det ble litt uklart. Jeg er i ulønnet praksis, så det er jobb, men ikke betalt jobb
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, Tullemafiaen skrev: Skjønner at det ble litt uklart. Jeg er i ulønnet praksis, så det er jobb, men ikke betalt jobb Nå har jeg endret det i det opprinnelig innlegget. Takk for svaret ditt
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #17 Skrevet 23. januar 2018 Om du har råd til det så skjønner jeg deg godt. Jeg ønsker heller ikke bo i kollektiv, nå er jeg ikke student da og jobber fulltid, men leier en leilighet til 9000 i måneden. Om jeg skulle leid i et kollektiv måtte jeg ha betalt, som ts også sier, mellom 6000-8000 i måneden, da er de 3000-1000 kr i måneden virkelig vært det for å kunne bo alene. Spesielt om du vil begynne å date igjen etterhvert Nå var jeg faktisk veldig heldig med leiligheten min, tilsvarende leiligheter i samme område går for 12 000. Så Ts, om du har økonomien til det ville jeg helt klart gått for å leie en leilighet alene. Siden du uansett ville ha solgt om noen år taper du mest sannsynligvis penger ved å kjøpe, det blir hvert veldig usikkert slik leiemarkedet er nå + utgifter ved salg etc. Men ikke gå for det første og beste du finner, det kan fint dukke opp noen som leier ut litt billigere av diverse grunner (hos meg var det fordi utleieren, en eldre dame, ønsket å "hjelpe" unge mennesker, slik at en kunne bo relativt fint, men fremeledes ikke alt for dyrt: jeg bor på litt over 30 kvadrat med stor balkong). Jeg vil anbefale å legge ut en annonse på Finn der du skriver om litt om deg selv og gjerne bilde, det er faktisk en del utleiere som ikke orker alt stresset med masse visninger og folk som kontakter dem, så de kontakter heller folk selv som legger ut annonse der de søker leilighet. Disse har etter min erfaring også litt lavere leie, men det er viktigere for dem at den de leier av er pålitelig og virker som en ordentlig person. Anonymkode: c0f22...f24 1
Tullemafiaen Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #18 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du har råd til det så skjønner jeg deg godt. Jeg ønsker heller ikke bo i kollektiv, nå er jeg ikke student da og jobber fulltid, men leier en leilighet til 9000 i måneden. Om jeg skulle leid i et kollektiv måtte jeg ha betalt, som ts også sier, mellom 6000-8000 i måneden, da er de 3000-1000 kr i måneden virkelig vært det for å kunne bo alene. Spesielt om du vil begynne å date igjen etterhvert Nå var jeg faktisk veldig heldig med leiligheten min, tilsvarende leiligheter i samme område går for 12 000. Så Ts, om du har økonomien til det ville jeg helt klart gått for å leie en leilighet alene. Siden du uansett ville ha solgt om noen år taper du mest sannsynligvis penger ved å kjøpe, det blir hvert veldig usikkert slik leiemarkedet er nå + utgifter ved salg etc. Men ikke gå for det første og beste du finner, det kan fint dukke opp noen som leier ut litt billigere av diverse grunner (hos meg var det fordi utleieren, en eldre dame, ønsket å "hjelpe" unge mennesker, slik at en kunne bo relativt fint, men fremeledes ikke alt for dyrt: jeg bor på litt over 30 kvadrat med stor balkong). Jeg vil anbefale å legge ut en annonse på Finn der du skriver om litt om deg selv og gjerne bilde, det er faktisk en del utleiere som ikke orker alt stresset med masse visninger og folk som kontakter dem, så de kontakter heller folk selv som legger ut annonse der de søker leilighet. Disse har etter min erfaring også litt lavere leie, men det er viktigere for dem at den de leier av er pålitelig og virker som en ordentlig person. Anonymkode: c0f22...f24 Tusen takk for svaret ditt, og for gode råd TS.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #19 Skrevet 23. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mente 14000!!!! Anonymkode: 5081f...611 Jeg skulle ha tjent rimelig godt for å gidde å betale det for en leie av en leilighet. Anonymkode: ddcc2...096 2
Gjest Lienna Skrevet 23. januar 2018 #20 Skrevet 23. januar 2018 Desverre er det såpass dyrt i Oslo. Du finner dyrere leiligheter å leie også. Du kan evt søke om bostøtte fra nav om du ikke har råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå