Gå til innhold

Må ha tillatelse til å reuse utenlandsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og mannen er registrert som gift ig har et barn på 4år sammen. Vi er fortsatt sammen og bor sammen. Når jeg nå skal til utlandet med dattera vår uten far,må vi ha en slags tillatelse fra far skriftlig? Eller er dette kun når far og mor er skilt og slikt? Far skal bli igjen i Norge. Men vi reisee ikke uten hans samtykke. Bare lurer på om det nå være skriftlig også. Det er Asia.

Anonymkode: 79ba2...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere begge må signere på pass, det er alt. Du trenger ingen form for tillatelse fra den andre.

Anonymkode: 11434...db9

• Liker 1
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Det kan være lurt å sjekke hvilke regler som gjelder ved utreise fra det landet dere skal reise til. Asia er mangfoldig.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere begge må signere på pass, det er alt. Du trenger ingen form for tillatelse fra den andre.

4åringen har pass ja. Men skal VI signere på hennes pass sa du?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4åringen har pass ja. Men skal VI signere på hennes pass sa du?

Nei, begge måtte signere på papiret til politet. Man skal aldri skrive noe i selve passet selv.

Husk å sjekke at passet er gyldig i minst 6 mnd før antatt hjemreise. Passene er jo bare gyldige i 2 år når barna er så unge.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke lenger en Frankrike før du trenger tillatelse fra den andre foreldren. Vært flere saker i media om folk som ikek har sjekket slik og ikke kommer seg videre etter mellomlanding i Paris.

Anonymkode: cc4ba...941

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt stoppet flere ganger på reise med barnet mitt. Samme har pappaen. Har alltid hatt med ett kort brev fra pappaen hennes hvor det står han har gitt meg tillatelse til å ta barnet til x fra x til x. Dette har han underskrevet og lagt ved kopi av ID. Spesielt viktig om barnet ikke har etternavnet ditt. I England ble jeg også fortalt at de på det sterkeste oppfordret til å reise med kopi av fødselsattesten. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke lenger en Frankrike før du trenger tillatelse fra den andre foreldren. Vært flere saker i media om folk som ikek har sjekket slik og ikke kommer seg videre etter mellomlanding i Paris.

Er det fordi man har delt omsorg at man ttenger tillatelse da?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt med tillatelse jeg. Var i frankrike med barnet mitt senest i fjor. Vi deler ikke engang etternavn...

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det fordi man har delt omsorg at man ttenger tillatelse da?

Nei. Det vet de jo ikke noe om i kontrollen. Gifte blir også nektet uten skriv. Det er for å hindre kidnapping

Skrevet

Jeg har reist masse rundt i verden med barna og aldri hatt med noen tillatelse fra far. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i Paris i sommer og trengte ikke noen tillatelse. 

Skrevet
Just now, Mounira76 said:

Vi var i Paris i sommer og trengte ikke noen tillatelse. 

Jeg kjenner flere som er blitt stoppet. Men som jeg skrev, fly videre, dvs mellomlanding...

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg og mannen er registrert som gift ig har et barn på 4år sammen. Vi er fortsatt sammen og bor sammen. Når jeg nå skal til utlandet med dattera vår uten far,må vi ha en slags tillatelse fra far skriftlig? Eller er dette kun når far og mor er skilt og slikt? Far skal bli igjen i Norge. Men vi reisee ikke uten hans samtykke. Bare lurer på om det nå være skriftlig også. Det er Asia.

Les UD sine reisetips for det aktuelle landet. Det bør alle gjøre før de reiser til utlandet. Er du fortsatt i tbil så snakker du med politiet.

Anonymkode: 5c083...bc6

Skrevet

Noen ganger så sjekker dem. Vet flere som har blitt stoppet som er bedt om å ringe far til barna for å få han til å skrive et fullmaktbrev og skrive under samt sende med kopi av legitimasjon for å kunne dra videre.. så kan jo være lurt å be far skrive et sånn at det er i orden :)

husk å skrive på engelsk :)

Anonymkode: 62099...ccb

Skrevet

Jeg og har reiste MYE med mine barn frem og tilbake til USA, uten far, uten noe som helst skriftlig fra han.  Vi er fortsatt gift da, etter 20 år :)

Anonymkode: aa622...f14

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Vi har to særtrekk i Norge, som forvirrer passkontrollen i utlandet. 

• Mor, far og barn kan ha tre eller flere forskjellige etternavn. Det frembringer tvil om hvem som er i slekt med hvem.
  • Mor får lov til å reise til utlandet, alene og uten at pater familias er med. Noen steder GJØR man bare ikke slikt.
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt med tillatelse jeg. Var i frankrike med barnet mitt senest i fjor. Vi deler ikke engang etternavn...

Min erfaring er at det er mindre kontroller innad i Europa (ikke UK) men pappaen her ble tilogmed stoppet en gang på Gardemoen og fikk ikke lov til å sjekke inn bagasjen før han kunne redegjøre for at han var far til barnet og hadde tillatelse fra meg. Ved en tilfeldighet hadde jeg fulgt dem til flyplassen og kunne være med ned på politikontoret og vise ID og få bekreftelse fra dem til flyselskapet. Ei jeg kjenner mistet flyet sitt til Asia da kontrollørene i England ikke lot henne dra før hun kunne redegjøre for at barna var hennes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...