Gå til innhold

Redd en praksisstudent i nød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nylig begynt i praksis, og fikk i dag vite at jeg i morgen skal lage sunn mat sammen med en klient som sliter med kosthold. Jeg er ingen reser på kjøkkenet, så jeg er litt stressa. Wok med svinekjøtt er det som står på menyen. Det jeg lurer på er, hvordan skal jeg steke kjøttet og grønnsakene. Jeg leste på en oppskrift jeg fant på nett at både kjøttet og grønnsakene skal stekes på høy varme for å beholde litt av "spensten" og unngå at det blir lapskaus. Kjæresten min derimot mener at han woker på litt svakere varme og at det fungere best. Skal jeg steke kjøttet og grønnsakene hver for seg? Er det noen grønnsaker som tar lengre tid enn andre? Jeg skal kun bruke den maten som er der fra før, så jeg er litt usikker på alt hva som finnes, men tror veilederen min sa de hadde gulrot og brokkoli i alle fall. Setter pris på alle svar til dette litt tåpelige spørsmålet. 

Anonymkode: 3271f...143

Videoannonse
Annonse
Skrevet

wok på sterk varme.

Hvor lang tid grønnsakene trenger kommer an på størrelsen du kutter dem i, men f. eks gulrot som er ganske hard og kompakt trenger mer tid enn f. eks paprika som er myk og inneholder mye væske.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Høy varme. Steik kjøttet først, gjerne i to omganger. Ta det ut av woken, og stek grønnsakene. Så har du kjøttet tilbake i woken og tilsetter eventuelt saus. Slik pleier jeg å gjøre det.

Anonymkode: 99b8b...ee3

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

For å være på den sikre siden, gitt litt usikkerhet, ville jeg nok ha startet med grønnsakene i strimler i woken. Så ville jeg ha frest kjøttet for seg i en egen panne, før jeg hadde det i wokpannen. Middels til høy varme fungerer bra for grønnsaker, mener jeg.

Skrevet

Bruker du høy varme som man skal i wok så blir det sprøtt.

Bruker du lav varme blir det mer kokt og det er ikke wok.

Anonymkode: c39e2...cd9

• Liker 2
Skrevet

Høy varme, da blir grønnsakene harde og sprø - i stede for vassne og myke som ved ''koking''. :) 

Skrevet

Men ikke brenn det da😉

Anonymkode: c39e2...cd9

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da går jeg for høy varme og håper på det beste:fnise:

Skrevet

Høy varme, kjøtt først

ta ut kjøttet

grønnsaker 1-2 min og kjøttet tilbake.

Slik får du god smak på hele woken, grønnsakene suger til seg smak fra kjøttet.

saus til slutt, soya/østerssaus

Om du vil ha mykt og saftig kjøtt så bland kjøttet med litt olje og potetmel/maizenamel 1 time før steking :) Da får du samme konsistens på kjøttet som i kinesiske restuaranter!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...