Gå til innhold

Min gårdsplass blir brukt som allmenn snarvei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i mitt nåværende hus for to år siden, og like ved siden av ligger det en sti som blir brukt som snarvei av de aller fleste som bor omkring. I utgangspunktet er ikke dette et problem, men på vinterstid brøyter kommunen igjen denne snarstia, som fører til at alle som bruker snarstien går innom min gårdsplass for å komme seg på stia. Dette gjelder voksne som barn. 

Det som er min bekymring er at mange barn tar seg til rette på mi tomt, og klarer ikke å la mine husdyr være. Jeg har både ei katt og en liten hund. Jeg har opptil flere ganger måtte snakke med de som havner på trappa mi for å stryke på katta og klapper på hunden som står I løpestreng. Nå er husdyrene ganske vennligstilte, men man har da aldri garanti. Og er det virkelig slik at jeg ikke skal kunne ha dyrene mine ute pga dette? Jeg opplever også at barna tar seg til rette på både epletrær, rabarbraen og ripsbærbuskene på sommeren, uten å spørre. Dette tror jeg rett og slett fordi de ikke oppfatter mitt område som privat. 

Jeg ønsker ikke å være streng med noen. Dette er jo barn som ikke vet bedre. Men jeg lurer på om noen har noe forslag til hvordan jeg skal kunne markere mitt område på en slik måte at ingen tar det ille opp? Jeg ønsker ikke å ødelegge en snarsti for noen, men jeg ønsker privatliv og at jeg som andre kan oppleve å ha min gårdsplass ifred, uten at uvedkommende kommer og går som de ønsker. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp gjerde. 

Anonymkode: 1270d...c80

• Liker 18
Skrevet

Strøm! Kjenner følelsen. Bodde tidligere en plass hvor folk mente det var helt på sin plass og labbe gjennom min hage også. Spesielt "sjarmerende" var det når folk kom ravende drita klokken 3 om natta rett under soverommet mitt eller løpende klokken 7 om morgenen og vekte hundene når jeg for en gangs skyld kunne sove lenge 😡

• Liker 3
Skrevet

Skilt? "Privat hage". Og kanskje "ikke rør dyrene". 

• Liker 2
Skrevet

Du får måke snarstien...

Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Strøm! Kjenner følelsen. Bodde tidligere en plass hvor folk mente det var helt på sin plass og labbe gjennom min hage også. Spesielt "sjarmerende" var det når folk kom ravende drita klokken 3 om natta rett under soverommet mitt eller løpende klokken 7 om morgenen og vekte hundene når jeg for en gangs skyld kunne sove lenge 😡

Yepp, akkurat det har jeg faktisk irritert meg over mange ganger. Dritafulle folk midt på natta som finner det for godt å ta seg en prat midt på gårdsplassen. Veldig hyggelig...not!!!! 

Jeg har tenkt tanken å sett opp gjerdet, men føler meg så smålig og råttent.  For det betyr faktisk da at folk må finne alternativ vei på vinterstid. Og her er mange skolelever som bruker veien for å unngå trafikk tross alt. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, MissDaisy007 skrev:

Yepp, akkurat det har jeg faktisk irritert meg over mange ganger. Dritafulle folk midt på natta som finner det for godt å ta seg en prat midt på gårdsplassen. Veldig hyggelig...not!!!! 

Jeg har tenkt tanken å sett opp gjerdet, men føler meg så smålig og råttent.  For det betyr faktisk da at folk må finne alternativ vei på vinterstid. Og her er mange skolelever som bruker veien for å unngå trafikk tross alt. 

Ja veldig sjarmerende 😡 De eneste som fikk ja til å bruke eiendomen min var ungene til naboen som da ville ha 20-30 meter til skolebussen enn rundt en kilometer (altså var dette en SKIKKELIG snarvei). Disse ungene gikk stille som mus gjennom hagen vel vitende om at de måtte gå omveien om jeg gikk lei :P  

Tro meg, jeg vurderte gjerde mange ganger jeg også, og hadde jeg fremdeles bodd der hadde jeg nok endt opp med å gjøre det også! Opplevde at ene snikgåeren sparket etter hunden min engang! Altså, hunden var inne i sin egen hage i løpeline! Fullstendig galskap!

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Ja veldig sjarmerende 😡 De eneste som fikk ja til å bruke eiendomen min var ungene til naboen som da ville ha 20-30 meter til skolebussen enn rundt en kilometer (altså var dette en SKIKKELIG snarvei). Disse ungene gikk stille som mus gjennom hagen vel vitende om at de måtte gå omveien om jeg gikk lei :P  

Tro meg, jeg vurderte gjerde mange ganger jeg også, og hadde jeg fremdeles bodd der hadde jeg nok endt opp med å gjøre det også! Opplevde at ene snikgåeren sparket etter hunden min engang! Altså, hunden var inne i sin egen hage i løpeline! Fullstendig galskap!

Jeg har opplevd også at barn har lekt med spade og trillebår, og det er bare så irriterende. Du forventer jo at sakene dine skal få stå i fred. Og hvem vet hva som blir gjort av ting som jeg ikke vet om. 

Og katta har også blitt jaget. Ja, kanskje gjerdet blir eneste løsning. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Du får måke snarstien...

Haha, trur ikke det😂😂😂

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, happiest skrev:

Skilt? "Privat hage". Og kanskje "ikke rør dyrene". 

Har egentlig lite tro på at det funker. Men er selvfølgelig verdt et forsøk

Skrevet
1 minutt siden, MissDaisy007 skrev:

Jeg har opplevd også at barn har lekt med spade og trillebår, og det er bare så irriterende. Du forventer jo at sakene dine skal få stå i fred. Og hvem vet hva som blir gjort av ting som jeg ikke vet om. 

Og katta har også blitt jaget. Ja, kanskje gjerdet blir eneste løsning. 

Ja man har jo ofte ting stående utendørs som man ikke vil at folk flest skal klå på 😡 Jeg hadde glatt satt opp gjerde! Med strøm 😈

• Liker 2
Skrevet

Hva med å sette opp gjerde, og om noen har så veldig behov for å ha snarvei, så får kommunen brøyte den på vinteren? forstår det sånn at de ikke behøver å gå på din eiendom når snarveien er åpen..

Anonymkode: abbf4...31f

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sette opp gjerde, og om noen har så veldig behov for å ha snarvei, så får kommunen brøyte den på vinteren? forstår det sånn at de ikke behøver å gå på din eiendom når snarveien er åpen..

Anonymkode: abbf4...31f

Det er verst på vinterstid ja, da går folk fysisk inn på tomta mi. Og hvis det er glatt, kan de faktisk finn på å gå rundt garasjen, der jeg har strødd, inn i hagen for så å kom seg på snarstia. Ganske frekt synes nå jeg. 

På sommeren merker jeg selvfølgelig også trafikken iom huset ligger helt opp inntil snarveien, men det kan jeg jo gjøre lite med. 

Skrevet
24 minutter siden, MissDaisy007 skrev:

Har egentlig lite tro på at det funker. Men er selvfølgelig verdt et forsøk

Det er nå hvertfall en billig løsning. Også lettere å sikte til skiltene om folk går over:"så du ikke skiltet? Dette er privat hage".  

Skrevet

Sette opp en port i innkjørselen, da må folk åpne den for å komme seg inn til deg. Hvis de tar seg såpass til rette at de åpner porten, da kan de umulig ha antenner. Jeg hadde værtfall ikke vært komfirtabel med å åpne ukjentes porter for så gå tvers over eiendommen deres.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Morten1 skrev:

Sette opp en port i innkjørselen, da må folk åpne den for å komme seg inn til deg. Hvis de tar seg såpass til rette at de åpner porten, da kan de umulig ha antenner. Jeg hadde værtfall ikke vært komfirtabel med å åpne ukjentes porter for så gå tvers over eiendommen deres.

Sant å si, ingenting som forundre meg. Med tanke på at det ikke er helt normalt heller å tukle med andre sine eiendeler eller gå å klappe en hvilken som helst hund som står i bånd. 

Skrevet

Jeg hadde samme problem der jeg tidligere bodde, selv om "snarvei" gjennom min hage kuttet ruten på bare vel 10 meter. Jeg satte opp gjerde, og så fikk jeg ha hagen i fred. 

• Liker 3
Skrevet
18 hours ago, Sirah said:

Hvis folk oppførte seg slik hadde jeg satt opp gjerde og sørget for å ha balltre stående klart.

Anonymkode: ee5c5...b5c

Skrevet
20 timer siden, MissDaisy007 skrev:

Nordmenn er livredde for støte noen. Gjør som de gjør borti statene. Sett opp ett gjerde rundt din private eiendom. Problem solved..

En kamerat hadde samme problem med eiendommen deres. De satte opp et gjerde og fikk seg en svær bikkje som ikke likte folk som prøvde å klatre over gjerdet...

Anonymkode: 772b1...80e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...