Gå til innhold

Hjelp. Siste 10-15 kg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har noen spørsmål til erfarne slankere og/eller noen med peiling på kropp :) 

1. Har gått ned fra 130 kg til 75 kg (er 167 høy) og skal ned til rundt 60-65 kg. Det er ikke mye som skal til, men føler at det tar så mye lenger tid. Jeg har allerede satt meg målet med å gå ned til 65 kg til midten av juni, men er dette mulig? Jeg spiser 1200 kalorier, litt mer lørdager (legen min vet alt om mitt kosthold, kaloriinntak og vektnedgang) 

2. Har nylig meldt meg på treningssenter og liker spinning og aerobic/dans veldig godt, men kroppen henger litt, og jeg vet ikke hvilken styrketrening som er best for meg. Jeg har veldig svake armer, og tanken på å trene styrke gjør meg ... ja ... jeg hater virkelig å trene, men vet at det er det som skal til nå som det bare er noen få kg igjen til målet er nådd. Føler meg veldig tung når jeg trener aerobic. Jeg får desverre lite veiledning på senteret og har ingen andre å spørre. 

Er sååå klar for å bli ferdig og begynne å vedlikeholde vekta, og må bare legge til at de siste kiloene er virkelig noe herk! 

Anonymkode: 29e3f...e54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De siste kiloene er mye langsommere, men de haster også mye mindre. Bruk denne fasen til å forberede deg på vedlikehold. Du blir aldri ferdig. For å holde vekta må du fortsette å passe på mat og mosjon resten av livet, uten å se endring på vekta i det hele tatt.

Jeg kan ikke noe om trening, utover at for å bli sterkere, må du bruke musklene dine. Klart du synes det er kjipt hvis du føler at du er svak, men da har du desto mer potensiale.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ned 8-10 kg selv, så jeg har ikke så mange råd, men jeg vil si at du er virkelig flink som har klart å ta av så mye! Det skal du være stolt av! :)  Jeg er også typen som best liker spinning/aerobic/dansing, men jeg synes MRL-timene er veldig greie også, for der er det kombinert styrke og kondisjon i ett. Det samme med step/styrke-timene. Kanskje disse kunne vært noe for deg om du ikke er så glad i ren styrke? 

Anonymkode: cd56d...abd

• Liker 3
Skrevet

Hva er MRL? Jeg liker best gruppetimer for da blir jeg på en måte tvunget til å presse meg. 

Jeg har hatt en vedlikeholdsperiode på 1 år (fra høst i forfjor til sommeren i fjor), så å holde på med vedlikehold nå er jeg ikke interressert i. Gikk ned 10 kg fra august til oktober. 

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en vedlikeholdsperiode på 1 år (fra høst i forfjor til sommeren i fjor), så å holde på med vedlikehold nå er jeg ikke interressert i. Gikk ned 10 kg fra august til oktober. 

Var det svar på mitt innlegg? Jeg mente ikke at du ikke skulle jobbe videre for å gå ned i vekt, jeg skrev at det vil ta lang tid, og den siste fasen er nesten som vedlikehold, hvis du ønsker å holde vekta etterpå.

Endret av Pringle
Skrevet

Kjempebra jobbet, du har gjort en fantastisk jobb! 

Angående trening, hvis du har mulighet kan det være lurt å spandere på seg noen timer med pt. da får du veileding og blir vant til treningen. 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er MRL? Jeg liker best gruppetimer for da blir jeg på en måte tvunget til å presse meg. 

MRL-timer er gruppetimer som starter med enkel aerobic først i ca. 20 min og som deretter fortsetter med styrkeøvelser med og uten stang. Kanskje de har noen lignende timer på ditt treningssenter?

Anonymkode: cd56d...abd

• 4 uker senere...
Skrevet

prøv "intermitten fasting" flytt om måltidene dine så du har et lengere vindu i løpet av døgnet hvor du faster. Da reduserer du insulinet i blodet som er bra for fettforbrenninga. (insulin gjør at du lettere lagrer fett og den hemmer forbrenning av fett) 

spis fra kl 12 til 18 eller 20 for eksempel. da får du et vindu på 18 eller 16 timer med ren faste. 

Skrevet
På 23.1.2018 den 17.57, AnonymBruker skrev:

2. Har nylig meldt meg på treningssenter og liker spinning og aerobic/dans veldig godt, men kroppen henger litt, og jeg vet ikke hvilken styrketrening som er best for meg. Jeg har veldig svake armer, og tanken på å trene styrke gjør meg ... ja ... jeg hater virkelig å trene, men vet at det er det som skal til nå som det bare er noen få kg igjen til målet er nådd. Føler meg veldig tung når jeg trener aerobic. Jeg får desverre lite veiledning på senteret og har ingen andre å spørre. 

Er sååå klar for å bli ferdig og begynne å vedlikeholde vekta, og må bare legge til at de siste kiloene er virkelig noe herk! 

Om du har mulighet, så ta noen timer med PT som kan lære deg øvelser og teknikk i forhold til styrketrening. Alternativt kan du begynne med helt enkle styrkeøvelser uten belasning, kun kroppsvekt. Etterhvert som du blir sterkere, kan du gjøre mer utfordende øvelser og begynne med lett motstand i form av håndvekter, kettlebells eller strikk. Her er et enkelt styrketreningsprogram for begynnere:

http://trinestreningsglede.no/2016/08/30/6-enkle-ovelser-oker-forbrenningen/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...