MarenogAron Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Nå har det jo blitt EU-dom på at kjøretid skal regnes som arbeidstid når man reiser ut på nytt oppdrag hver dag. På jobben min har vi et kontor hvor vi må innom på morgenen. Til vanlig får jeg betalt for kjøring t/r kontoret-kunden. Hittil har jeg fordelt tiden mellom ganske mange småkunder. Men nå har jeg fått et større oppdrag hvor jeg skal være 100% i noen måneder, med oppmøte på det nye stedet. Greia er at det tar 45 min å kjøre fra kontoret til det nye stedet. Så istedet for 30 min kjøretid (hjemmefra-vårt kontor), får jeg nå 1t15min kjøretid (hjemmefra-nytt oppmøtested) som jeg ikke får betalt for. Det er ganske kjipt å tape halvannen time fritid hver dag uten å bli kompensert for det. Har jeg rett til å få den timen betalt fra arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Mest sannsynlig vil du ikke ha krav på betalt, da det nye kontoret vil være din faste arbeidsplass over en lengre periode. Anonymkode: e19a8...588
MarenogAron Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig vil du ikke ha krav på betalt, da det nye kontoret vil være din faste arbeidsplass over en lengre periode. Anonymkode: e19a8...588 Det jeg er redd for. Men tenk om de neste gang får et oppdrag med fast oppmøtested to timer unna, eller ennå verre.. Har en arbeidstaker virkelig ingen rettigheter eller noe en skulle ha sagt i sånne situasjoner? Vet at en del firmaer opererer med at hvis det f.eks. er mer enn 20 min fra bedriftens kontor til jobbsted, så betaler de for differansen. Men vi har ingen slik avtale i kontrakten. 1
_popcorn_ Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 Det kommer an på din individuelle arbeidsavtale, om du har tariffavtaler, og eventuelt lengde på disse oppdragene. Arbeidsgiver har en viss styringsrett, men den er også begrenset, spesielt i forhold til arbeidsavtaler og tariffavtaler. Tillitsvalgt og/eller fagforening kan nok svare mye bedre på dette i din konkrete situasjon.
MarenogAron Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2018 9 minutter siden, _popcorn_ skrev: Det kommer an på din individuelle arbeidsavtale, om du har tariffavtaler, og eventuelt lengde på disse oppdragene. Arbeidsgiver har en viss styringsrett, men den er også begrenset, spesielt i forhold til arbeidsavtaler og tariffavtaler. Tillitsvalgt og/eller fagforening kan nok svare mye bedre på dette i din konkrete situasjon. I arbeidsavtalen står det "Arbeidssted: Kontoradresse eller til enhver tid gjeldene anlegg." Følger ikke tariff, men vet at lønnen slett ikke er dårlig sammenlignet med tariff. Som sagt, til vanlig får vi betalt for kjøring fra kontor til kunde, men da er jeg også innom mange forskjellige kunder ila en uke. Nå skal jeg være hos en fast i flere mnd. Har prøvd å google og lese aml, men så vidt jeg skjønner har arbeidsgiver sitt på det tørre så lenge jeg er på samme sted i minst 14 dager. Men jeg håper at jeg tar feil :/
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 Du har ikke rett på kjøregodtgjørelse. Dersom arbeidsgiver likevel velger å betale dette, vil den i sin helhet være skattepliktig da det «nye» arbeidsstedet vil være fast oppmøtested. Anonymkode: 69bdf...f42
MarenogAron Skrevet 23. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke rett på kjøregodtgjørelse. Dersom arbeidsgiver likevel velger å betale dette, vil den i sin helhet være skattepliktig da det «nye» arbeidsstedet vil være fast oppmøtested. Anonymkode: 69bdf...f42 Tenker ikke på kjøregodtgjørelse, men timesbetalt. Arbeidsdagen min blir jo 1.5t lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå