Gjest Embla s Skrevet 8. februar 2005 #1 Skrevet 8. februar 2005 Hvilke planter og blomster har du? Er du flink til å vanne, eller er du av typen som lar de tørke ut for så å drukne de i et anfall av "godhet" ? Hvor har du planter? Badet, soverommet, stue og kjøkken? Og hvilke planter mener du passer hvor? Og hva med pottskjulere? Er det viktig at de er like eller matcher eller bruker du de du har for hånden? Er du flink til å potte om? Med andre ord: Fortell om plantene dine!
Gjest Coral Skrevet 8. februar 2005 #2 Skrevet 8. februar 2005 Jeg er veldig glad i grønne planter, og har en del slike. Mest i stuen, noen på kjøkkenet og en (stor som står på gulvet) i gangen. Passer på at planter som trenger mye lys står i vinduene, og har andre plassert på gulv eller steder med mindre lys. På badet har jeg to grønne kunstige grønne planter, de ser faktisk ganske ekte ut! Prøvde med en ekte, men den trivdes ikke der. Er ikke så veldig flink til å plante om, men har gjort det i blant når plantene har vokst merkbart. (Og de skriker etter større plass ). Har blomsterpotter i lyse farger, og de passer sånn sett med fargene i leiligheten. På kjøkkenet har jeg limegrønne potter, som passer fint med kjøkkengardinene som går i samme nyanser. Men har ellers ikke vært veldig bevisst på at det skal matche så godt!
Malou Skrevet 8. februar 2005 #3 Skrevet 8. februar 2005 Jeg har mest planter (i hovedsak grønne) i stua, et lite oliventre pluss evt et par løkblomster på kjøkkenet, et par på soverommet, på kontoret og en enkelt i yttergangen. Jeg vet vel egentlig ikke så mye om hvilke planter som passer hvor, men jeg pleier å lese på instruksjonslappen hvis det er noen, hvis ikke går det etter prøve og feile (og mulig medfølgende blomsterdød) metoden. Vanner i hovedsak en gang i uka, noen ganger oftere hvis jeg kjøper noen mer ordentlige blomster på. Potteskjulerne er selvfølgelig ikke noen tilfeldighet. I stua har jeg selv malt terrakottapotter i forskjellige størrelse i samme brunt. Jeg har også noen enkelt utenom, men de må selvfølgelig matche de brune terrakottapottene. Potte om? Det må kun være hvis blomsten truer med å vokse ut av potta tror jeg.. Prøver å bytte jord en gang i året i allefall.
Gjest Étoile Skrevet 8. februar 2005 #4 Skrevet 8. februar 2005 Har ganske nylig kjøpt nye planter, etter at det lille jeg hadde døde... :oops: Har bare grønne planter, av typen hvor det står "la tørke ut mellom hver vanning" . En stor palme-ting, en med gummiblader og en stor aloe vera står på gulvet i stua rundt en stolpe, og så har jeg to små planter med tjukke grønne blader i mine to små kjøkkenvinduer (eneste vinduskarmene i hele leiligheten). Har et par avleggere av Aloe Veraen stående rundtomkring, og så har jeg to glassvaser med bambuspinner i. Tar ikke sjangsen på potteplanter med blomster, tar bare livet av dem allikevel. Men jeg kjøper ganske ofte friske blomster, aller helst tulipaner. Potteskjulerne går i kremhvitt, pluss noen sinkbøtter, og matcher resten av leiligheten. Må kjøpe noen nye ettersom palmen og den med gummiblader er litt for store til de jeg har. Plante om? Vel, jeg tok livet av forrige runde lenge før den tid, håper det går bedre denne gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå