Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Må" man være på linkedin for å få med seg alt av jobbmuligheter når man har høyere utdanning? Jeg ser så mange artikller og blogginnlegg fra sånne økonomi-og-ledelsefolk som hevder at det er absolutt nødvendig. 

Men når jeg ser etter it-jobber, er det da virkelig et must? Kommer det til å gi meg noe særlig? 

Jeg ønsker helst ikke å være på linkedin, da jeg føler det blir for mye eksponering, og jeg ikke vil ha cv'en min liggende ute for enhver å se på. Men samtidig er jeg smådesperat etter å komme meg vekk fra en jobb jeg mistrives sterkt i. 

Anonymkode: fd9f2...d10

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

LinkedIn er et forum for fagidioter og PR-kåte som poster «hurra, vi heier på deg» innlegg. Det er teknisk mulig å diskutere fag,  en det skjer bare ikke. Du har riktignok muligheten til faglig eksponering, men jeg er usikker på effekten. 

Skrevet

Jeg tenkte ikke på diskutering av fag. De som hevder man absolutt må være på linkedin gjør det fordi de påstår mange jobber kun utlyses der (stemmer virkelig det?), arbeidsgivere bruker linkedin for å headhunte folk ut fra cv'er og hvilke grupper man er med i, osv. 

Skrevet

Vi synes det er uheldig at jobbsøkere og ansatte ikke er der. Det er det sentrale sosiale nettverket for å få oversikt over hvem man skal kontakte hvis man har en særskilt problemstilling, og få med seg nyheter innenfor relevant bransje. Det viser også vilje og evne til å eksponere seg selv og egen arbeidsplass. Nettverksbygning er sentralt i mange stillinger i dagens marked. 

Personlig gir det meg også mye. Jeg holder oversikten over gamle kollegaer, jeg får interessante artikler i feeden, terskelen for å kontakte noe er lav og det dukker opp interessante jobbtilbud. Jeg opplever alle mine kontakter som seriøse og saklige. Jeg ser ingen personlige innlegg, utover at man liker når andre legger ut noe relevant, får en ny stilling og lignende. 

Anonymkode: 6d668...0ae

Skrevet

Ja. Jeg får mange henvendelser på LinkedIn, spesielt fra headhuntere. Får ofte foreslått stillinger av LinkedIn også. I tillegg har jeg bygget en pen og presentabel CV i applikasjonen. Så det gjør jobbsøk lettere innen min bransje. 

Skrevet

Hvilken bransje jobber dere i, dere som har nytte av linkedin? Hva slags stilling har dere? 

Jeg har overhodet ikke lyst til å sende venneforespørsler til verken nåværende eller tidligere kolleger, jeg synes det er kjempekleint... så om man er på linkedin, men helt uten "venner", er det nesten verre enn å ikke være der?

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Jeg tar selvkritikk. Historien om den engelske bloggeren som ikke fikk gratis hotellopphold i Dublin, blir diskutert. Cookies er skummelt. 

Skrevet

Vell, jeg får en masse emails og telefoner fra headhunter via LinkedIn . Det ble så mye at jeg fjernet nummeret mitt derfra. Hvis du lurer er jeg utvikler.

Så det er absolutt en verdi og jeg ser ikke noe problem av å ha en cv public på nettet.

Anonymkode: dcd50...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...