Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har i praksis bodd billig ved å kun dele på faste utgifter. 

De 130k er hennes, og eventuell annen løsøre som hun har fått i gave eller hun har kjøpt selv. Huset ellers i sin helhet er din så be henne ta seg en bolle.

Anonymkode: 41676...973

Og han hadde hatt dårligere økonomi hvis ikke hun var med på å dekke faste kostnader. 

Anonymkode: c62c0...6a6

Skrevet

Greit nok at du hadde hatt dårligere økonomi dersom dere ikke delte på faste utgifter. Men hun hadde også hatt dårligere økonomi dersom hun måtte leie hos deg. 

Hun har rett og slett gjort en stor tabbe her. Mange mange av mine venniner gjør det samme. Bor gratis uten å tenke over at man står på bar bakke dersom det blir slutt. Jeg forstår at det er kjipt for henne, men slik er livet. Du er raus nok når du gir henne hele summen for et kjøkken hun har brukt og slitt på så lenge. 

Jeg og kjæresten har vært sammen i to år og har ennå ikke flyttet sammen. Jeg nekter å flytte inn uten å få eie 50 prosent og betale. Han vil ikke da det er arv.  Dette er nettopp på grunn av slike ting. Hva om jeg vil ha nytt kjøkken men ikke eier huset? Hva om vi vil asfaltere?? Jeg kan ikke dele på kostnader som øker husprisen når jeg ikke eier. Sta som et esel her men mener mange damer har mye å lære her. 😅

Kvinne 28 

Anonymkode: 1015e...9df

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og han hadde hatt dårligere økonomi hvis ikke hun var med på å dekke faste kostnader. 

Anonymkode: c62c0...6a6

Han hadde hatt bedre økonomi dersom hun hadde betalt leie for å bo i hans bolig. Hun har på alle måter hatt fordel av å kunne bo gratis i åtte år med to barn i tillegg. Skjønner ikke hvordan du kan få dette til å høres ut som at han har hatt økonomiske fordeler så lenge han har latt henne bo i hans leilighet gratis over så mange år.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker synspunkter fra dere.

Har gått gjennom et samlivsbrudd med min forlovede, og nå er ikke alt som det burde være lenger. Min forlovede flyttet til meg for ca 8 år siden, og det ble til at vi skulle bo i mitt hus inntil videre, for så å finne oss et hjem felles. Min forlovede påkostet nytt kjøkken i huset til ca 130 000,- og har selvfølgelig rett til å få dette tilbake av meg, og der er vi enige. Vi ordnet med felles konto for faste utgifter som vi begge var enige om skulle dekke mat, strøm, kommunale avgifter, osv, og jeg skulle selv stå for betaling av boliglån og renter på dette. Hun forlanger nå at hun skal ha totalt 500 000,- av meg, og forklarer dette med at hun har bidratt med å betale ned på mitt lån. Finner dette utrolig simpelt gjort av henne å kunne skulle forlange dette. Saken er jo at vi har delt på de faste utgiftene, og jeg alene har betalt ned på dette lånet. Har heller ikke bedt om noe for for leie av henne utenom dekning av faste utgifter. Hun har i tillegg fått tilbud om å kjøpe seg inn i huset da vi flyttet sammen. Hva tenker dere er rett?

Anonymkode: c3c06...38b

Med mindre ditt huslån har blitt betalt fra den samme kontoen som de faste utgiftene (mat, strøm, kommunale utgifter osv) har blitt betalt fra, så er det ikke en advokat i dette land som vil ta saken hennes.

Skulle det derimot være samme konto så kan det tenkes hun finner en slugger av en advokat som er villig til å kjøre saken på at alle faste utgifter, inkludert huslån, har blitt betalt av dere to i fellesskap.

Forutsatt at ingenting er utelatt i det som har blitt fortalt, så tenker jeg det er rett at hun får sine ca 130 000 (kjøkken) tilbake, og også de tingene hun hadde med seg inn i fellesboet da hun kom.

Så lenge dere ikke er gift er det reglene for samboere uten felles barn som gjelder.

I etterpåklokskapens klare lys er det lett å si at det burde absolutt blitt opprettet en samboeravtale.

Anonymkode: 4a896...b2f

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, DonaldDuck skrev:

Det kan hun ikke kreve om hun ikke kjøpte seg inn i huset. Har lånet alltid blitt nedbetalt med penger fra din konto, er du trygg.

Nei, det er han ikke. Men hvis de har bidratt likt til løpende utgifter og hun har fått bo gratis, men likevel brukt opp det hun egentlig kunne spart på grunn av at hun ikke hadde husleie, så har hun ikke rett på noe derfra.

Men han er ikke trygg hvis han har betalt 10 000 i måneden på boliglånet, mens hun har betalt 10 000 i måneden på mat og andre løpende utgifter som har gått til husholdningen.

Anonymkode: 5a019...1b9

• Liker 1
Skrevet

Saken er veldig enkel: hun har ikke krav på noen som helst kompensasjon. At hun får igjen summen hun brukte på kjökkenet er rettferdig og rimelig, men utover det så har hun intet krav. 

Dere har bare värt samboere, da er regelverket at mitt er mitt og ditt er ditt. Det du hadde med inn tar du med ut. Det er ingenting som bare «blir» felleseie når man bare er samboere, da er ökonomisk adskilt så lenge man ikke eksplisitt avtaler noe annet. 

Her har begge parter betalt fellesutgifter, han har i tillegg alene nedbetalt på sitt lån. Da har ikke hun på noen måte «kjöpt» seg inn i boligen. 

en annen sak er at et 8-årig forhold ikke er allverden (no offence til TS, men det er litt relevant her). Selv for de som er gift vil et ekteskap som opplöses etter såpass kort tid kunne medföre at man ser bort fra likedelingsregelen og heller skjevheter ifht hva man hadde med inn og hvem som har bidratt mest underveis. 

TS - din samboer har ingen sak overhode, så du kan ta det helt med ro. Og nei, du er ikke urimelig heller, fordi hun har faktisk bodd helt gratis, noe som også er en stor fordel. 

• Liker 1
Skrevet

Den ytre rammen for et vederlagskrav er verdiøkningen. Når du lar noen investere i din bolig, så er ikke nødvendigvis verdien av den investeringen 130.000 kr, selv om det var kostnaden da. Men 500.000 hørtes mye ut, hvis hun ikke kan vise til at hun har betalt mer enn 50% av utgifter i tillegg, som har ført til berikelse for deg f.eks. Utover det er det ingen vits å gjette på hva osv er. Du kan lese mer om vederlagskrav her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1780/1794/1795  

Anonymkode: 7ef44...958

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...