Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei. Dette er bare en utblåsning over noe kjempeirriterende. 

Jeg ble ufør for noen år siden og har derfor lav inntekt. Har alikevel klart å beholde hus, bil og dyr ved å ha nøye kontroll på økonomien og kutte ut alt unødvendig. Klarte til og med å spare en del, og hadde råd til dyre ting innimellom, f eks iphone til tenåringen, ny sykkel ect. 

Dette har vært vanskelig, og som sagt, det har bare gått fordi jeg har hatt stramme budskjetter og kontroll. I fjor måtte jeg ha en del håndtverkere i huset, så jeg tømte sparekontoen, greit nok, det var nødvendige ting som bufferen var ment for. 

Det kjedelige var at da røyk selvfølgelig bilen og oppvaskmaskinen og vaskemaskinen samtidig rett etterpå, så jeg endte opp med 20000 i minus på kredittkortet. Greit nok det også, jeg følger samme budskjett som tidligere og greier å betale dem tilbake, sakte men sikkert, satser på å være ute av skogen før sommeren så sant det ikke ryker noe mer. Det er ingen krise, blir det krise selger jeg bilen, som jeg jo ser at er pengesluk nr 1. 

Men det er min prioritering, som jeg har valgt, og det kan gå. Gjelden vokser ikke, den krymper, og jeg lever ikke over evne. Ser jo dog, at det er ikke mye som skal til nå, før det går utfor. Strakk strikken absolutt så langt det gikk, for å beholde bilen,og det går med et skrik å få betalt alle regningene hver mnd. Det er klart man blir lei av datovarer, first price, gamle klær, aldri reise osv. Men det er det som må til for at det skal gå. Så til saken, dette ble litt omstendelig 😆

Etter at jeg fikk kredittkortgjelden blir jeg bombadert med reklamer for forbrukslån, med mye høyere renter enn kortet jeg har gjelden på(min banks) Nå, den siste, med teksten "det er ålreit å betale kredittkortgjeld med forbrukslån" Jeg mener, hvorfor? Og hvorfor det enkle språket, hvorfor sånne utrykk, det er ikke "ålreit" i det hele tatt, det ville være det dummeste jeg kunne gjort nå! Jeg blir så irritert på de reklamene, de kom aldri da jeg hadde stor sparekonto, hva slags coockies er det som sladrer om min økonomi? Trykker aldri på kredittkortannonser, heller ikke mye på artikler om pengeproblemer ect, da jeg har en plan!  Så problemet er jo ikke at jeg er redd for å bli overtalt av dette maset, men at det irriterer meg, jeg synnes det er skikkelig uetisk. Ser jo hvor nærme luksusfellen jeg egentlig er, hvis kontrollen glipper. Og den glipper med flere lån med skyhøy rente, da havner jeg på etterskudd med regning etter regning, som følgelig kan doble seg ved inkasso osv. Og har da ikke sjans til å få tilbake bufferen på sparekontoen, til neste uforutsette ting, som nødvendigvis sikkert skjer.. Og også så blir sint på vegne av alle de andre som kanskje ville latt seg friste! Finner de ut av det ved å søke opp inntekten til folk, eller lagres det cookies ved at man leser artikler som handler om sykdom, nav, motortrøbbel, depresjon pga økonomi feks? Ser de at, aha, denne personen har kredittkortgjeld og lav inntekt, denne personen er målgruppen vår, for lån med 30 % rente? La oss hjernevaske dem til å tro at det er "ålreit", ved å gjenta det i det uendelige i ueksvis hver gang stakkaren leser noe på nett. Æsj, så kynisk, det suger og burde vært ulovlig. Jeg får det ikke bare i tilpassede reklamer på facebook og instagram og i artikler, men også på mail.

Anonymkode: 08094...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bra økonomi, uten lån og med en million i banken Likevel får jeg masse slike tilbud som du nevner, selv om de som regel kommer per mail og filtreres ut av spamfilteret. 

Anonymkode: 1bfce...fad

Skrevet

Det har ingenting med din økonomi å gjøre. Alle blir bombardert med disse reklamene for tiden.

Anonymkode: 2b80e...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...