AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Ønsker litt innspill på hvordan dere som blir samboere når det er barn inne fra tidligere ekteskap løser økonomien. Dette er selvfølgelig noe jeg og kjæresten uansett vil diskutere oss fram til når vi komer så langt, men begynte å tenke litt på hvordan det evt bør løses, hva er naturlig? Hvis vi flytter sammen da, foreløpig ligger det et stykke fram i tid. Hos oss er det bare jeg som har hjemmeboende barn, hans har flyttet ut. Jeg har ungene 50%, har godt samarbeid med barnefaren og utgifter som går på ungene (klær og utstyr, fritidsaktiviteter, forsikringer m.m.) jeg og barnefaren på på. Så den delen er grei. Hvis kjæresten ender opp med å flytte inn til oss (eller vi evt. kjøper bolig sammen) så er det naturlig at han kjøper seg inn i boligen, og at vi deler alle utgifter som har med det å bo å gjøre likt (lån, forsikring, strøm, bredbånd, kommunale utgifter osv.) Greit nok. Man hva med utgifter til mat og dagligvarer. og ferier og andre (familie)aktiviteter? Det koster å ha (snart) 3 tenåringer i kosten for å si det sånn. Og om vi drar på turer/aktiviteter sammen med ungene så koster det også mye. I utgangspunktet tenker jeg at det er naturlig at jeg dekker alle utgifter som går på ungene. Som jeg gjør i dag som særboer. Men det vil til gjengjeld føre til at vi har råd til å gjøre mindre generelt sett enn om vi deler på det, selv om jeg kanskje vil spare en del utgifter på boligdelen. Ut fra hvordan kjæresten snakker om fremtiden så tror jeg at vil tilby seg at vi deler på alle utgifter. Men det føles på en måte litt feil? Hvordan gjør dere det dere som er i den situasjonen? Anonymkode: 97523...c8f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 det skulle stå at jeg og barnefaren deler på utgifter som går på ungene. Og legger til at jeg ikke trenger svar fra dere som mener at man ikke skal flytte sammen mens barna bor hjemme. Det er noe jeg vurdrer selv, og hensynet til barna vil veie tungt når avgjørelsen tas. Men faktisk er det de som har spurt om ikke kjæresten min kan flytte inn til oss... Anonymkode: 97523...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 og så nå at det er nesten en helt tilsvarende tråd her allerede, beklager det... Da fikk jeg litt tips der. Anonymkode: 97523...c8f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2018 #4 Skrevet 27. januar 2018 Hva om dere deler 2/3 på deg? Så betaler du ikke alt for barna, men samtidig så sponser han ikke ungene? Her er vi heldige og har hvert vårt barn fra før, så det går seg automatisk til. Men mitt barn kommer til å flytte ut lenge før hans, så da vet jeg ikke helt hvordan vi gjør det. Regner kanskje med det blir likt, for mitt barn vil jo få noen bæreposer mat i måneden som student vil jeg tro Ferier når min ikke kan være med deles ikke likt, han må betale for sitt barn og jeg for mitt. Når mitt ikke er med på ferie så sparer jeg penger (men jeg bruker jo kanskje de pengene på mitt barn likevel). Og når mitt barn får barn igjen så kanskje jeg vil ha med barnebarn på ferie, mens han slipper å betale for sitt barn som har flyttet ut. Det vil gå i rykk og napp, man mister jo ikke utgifter på barna selv om de er voksne, så jeg synes det er greit å betale for egne barn. Anonymkode: 0e58e...e6f
Gjest The ceiling lamp Skrevet 27. januar 2018 #5 Skrevet 27. januar 2018 Jeg vet at mange ikke er enig med meg, men jeg mener at når man tar valget og stifter EN familie, så deler man alt likt. Hva er liksom vitsen med å leve sammen om man ikke deler. I mitt tilfelle har det fungert utmerket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå