AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hei! Dette har sikkert blitt diskutert opp og ned og i mente på forumet her, men jeg trenger virkelig litt hjelp fra noen som ikke er familien min. Vi skal gifte oss til sommeren, og holder på å sette opp gjesteliste. For min samboer sin del er det ganske rett fram - her er det en onkel og tanke som ikke blir invitert da de ikke har jevnlig kontakt. På min side derimot er vi den klassiske moderne familien med mine og dine og våre. . Jeg har stesøsksen på både mor og far sin side. Det er helt naturlig for meg å invitere barnene til min stefar, da vi er invitert til dem når det skjer noe, og vi har vært en del sammen i ferier og går godt sammen. Barnene til min stemor derimot har jeg ikke så godt kontakt med. Der er vi ikke invitert i dåp ol. når det skjer noe. Vi var sammen i julen, men det var bare fordi jeg egentlig skulle spise middag hos min far, men de ble plutselig invitert til stort selskap hos den ene stesøskenen, så da ble jeg med der. Vi har aldri hatt god kontakt, og har vært som natt og dag når det gjelder personlighet og interesser. Vi har jo også vært sammen i ferier og slikt i oppveksten, men for å være ærlig så er det bare ikke nødvendig for meg å ha dem i bryllupet mitt, og jeg liker dem heller ikke særlig godt. Jeg tror nok min far og stemor innbiller seg at vi har bedre kontakt enn vi faktisk har, og jeg ser for meg stemor kan bli litt skuffet hvis de ikke er invitert og hun ser det er andre stesøsken der. Det går jo an å invitere og håpe på de ikke kommer, men plutselig føler folk de MÅ komme fordi de er inviterte (selv om de ikke har lyst), og da er vi like langt.. Dilemmaet er: er det innafor å bare invitere stesøsken fra den ene siden av familien? Alle vil bli tilreisende fra rundt om i landet, så det er ikke en faktor. Når jeg spør min mor og svigermor, mener de det er vårt bryllup og vi skal gjøre akkurat som vi vil. Men jeg klarer ikke helt å legge dette fra meg. Vi inviterer mye venner, og unnlater en del søskenbarn vi ikke har kontakt med. Hva gjorde dere i deres bryllup? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: f25e5...232
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Jeg syns dere skal invitere de dere har lyst til. Ser du har snakket med din mor om det, og hun syns jo selvsagt det er greit fordi det ikke dreier seg om hennes stebarn. Kan du ikke ta det opp med faren din? Uansett syns jeg dere skal invitere de dere vil ha der, ikke de som andre forventer dere skal invitere. Anonymkode: 02a80...b89 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Fra begg sider. Hvor mange stesøksen er det snakk om`? Anonymkode: ab969...7e9 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 For meg er det en selvfølge å invitere stesøsken.. Man skal ha ganske dårlig forhold for å ikke invitere de man er vokst opp med tenker jeg. Men kjenner ikke forholdene. Så ditt bryllup, du bestemmer hva som blir rett for dere.. Så kommer det an på hva du definerer som stesøsken da.. Om din far får ny kjæreste rett før bryllupet som har 7 barn, blir liksom ikke de stesøsken. Om de er snakk om noen du har vokst opp sammen med synes jeg de bør inkluderes. Så er det forskjell på barnedåp og bryllup. I bryllupet hadde vi feks mye lenger gjesteliste en vi har hatt i barnedåpene Anonymkode: 4ec3e...b9c 2
kisskissbangbang Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 For meg er det helt absurd å ikke skulle invitere. Det er ikke alltid man liker eller har god kontakt med helsøsken heller, men man inviterer dem da likevel. 2
Petunius Skrevet 24. januar 2018 #6 Skrevet 24. januar 2018 Jeg synes det er helt greit å ikke invitere. Bryllup er dyrt og jeg hadde ikke villet brukt penger på folk jeg ikke omgås til vanlig.
Vera Vinge Skrevet 24. januar 2018 #7 Skrevet 24. januar 2018 Hvis dere har vokst opp sammen og når dere inviterer de andre stesøsknene, ville jeg helt mot å invitere, dersom du tror det vil bevare familiefreden. Evt. snakket med din far og/eller stemor først og høre hva de tenker. I min familie ville det heller blitt rart å invitere stesøsken, men det er fordi min far og deres mor ble kjærester da vi barna var i midten av 20-årene, de bor langt unna og jeg ser dem i snitt en gang i året. Så det kommer jo litt an på omstendighetene, om det er naturlig å invitere stesøsken eller ikke.
Bubblebee Skrevet 25. januar 2018 #8 Skrevet 25. januar 2018 Vi inviterer ikke stesøsken. Jeg vokste ikke opp med dem, og selv om min far har kontakt med dem har ikke jeg det. Vi har ingenting i mot å bryte etikette, så vi inviterer bare de personene som vi virkelig vil ha der.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #9 Skrevet 26. januar 2018 Du skriver at dere ikke blir invitert i dåp eller lignende, hvorfor skal dere invitere de på den store dagen deres? Hadde ikke gjort det. Anonymkode: 66862...a1f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå