Gå til innhold

Tips til hvordan man kan holde håret sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å la håret gro langt, noe som har vært vanskelig de siste årene pga. mye farging, bleking og bruk av rettetang. De gangene håret er blitt klippet, er det blitt tatt av opptil 10 cm hver gang, og dette kanskje årlig. Da sier det seg selv at det å få langt hår vil ta lang tid - om det i det hele tatt vil skje. De siste par årene har jeg klippet håret minimalt, og det har funket veldig bra. 

Endelig har jeg fått en god lengde(til midten av brystene), og håret er sunnere på lenge(tar få blonde striper i stedet for å bleke alt, og retter håret mye mindre) - faktisk har jeg fått komplimenter av frisøren for første gang nå nylig. Jeg ønsker å opprettholde dette, og bruker nå shampoo, kur og balsam fra Redken + varmebeskyttende. Jeg er småskeptisk til slike produkter, og vet ikke om det gjør kjempeforskjell, men det kan ikke skade hvert fall. Og lurer på om dere har andre tips til å holde håret sunt, slik at det ikke knekker så lett og ser flisete ut? :) 

F.eks. hvilken frisyre en bør ha mens man sover, dette med børsting av hår i vått eller tørt hår etc. Eller om dere har noen produkter dere varmt kan anbefale? 

Jeg får i meg nok av vitaminer og mineraler, så det skal være greit hvert fall :P 

Anonymkode: 87964...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Joico sine produkter, synes de er best.

Anonymkode: 46f92...d88

Skrevet

Begrense bruk av rettetang og føning. Prøve å vente med å gre det er tørt.

Proteinkur om du bleker, jeg bruker Joico sin. Tviler vel egentlig på at produkter kan forhindre slitasje. Men håret mitt blir i hvert fall lettere å jobbe med så jeg ikke trenger å gre det så voldsomt. Og det ser mye bedre ut. 

Anonymkode: 4b4e2...6bf

Skrevet

Jeg vasker håret kun en gang i uka, med mindre jeg svetter mye under trening. 

Farger det aldri. 

Gre håret før du vasker det. Og igjen når det er nyvasket med en grovtagget kam som da ikke vil slite på håret, etter å ha hatt i litt balsamspray.  

Jeg føner ut håret etter vask, i stedet for rettetang. Med riktig føner og lav temperatur sliter det nesten ingenting på håret. 

Vask en gang med shampoo deretter en gang til, og la det sitte i 1-2 minutter. Da renser man håret skikkelig for alle produkter, og sliper å gni og slite på håret. 

Store klemmer i stedet for hårstrikk, og ha håret minst mulig løst. Jeg har det alltid løst ute, og alltid i klemme hjemme (knute på bakhodet). 

Anonymkode: 754ef...08c

• Liker 1
Skrevet

Minimer bruken av produkter og kjemikalier. Disse er harde mot håret og hodebunnen. Om du kan venne på håret å bli vasket sjeldent er det bra. Om ikke, bruk så lite shampoo og balsam som mulig. Jeg vasker også håret to ganger med en shampoomengde tilsvarende en tikrone på tross av at jeg har tykt hår ned til korsryggen. Jeg vasker bare hodebunnen og lar shampoen renne gjennom resten av håret. Balsam bare fra ørene og ned.

Gre håret minst mulig. Jeg grer det bare før hårvask og dersom jeg ser floker og det er sjeldent. Flette er fint og godt for håret. Unngå hårstrikk med metallbit på. Jeg liker å bruke hårolje som jeg har i når håret er vått, feks. maroccan oil. Jeg syns ikke dette er et must, men godt for tuppene ettersom de kan bli tørre.

En god hovedregel er å la håret være så naturlig som mulig :)

Anonymkode: 7feef...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...