Gå til innhold

Mistrives på studiet, avslutte eller bite tennene sammen og fullføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg studerer for øyeblikket andre året mitt i England. Nå har jeg truffet en vegg, og motivasjonen min er helt på bunn. Jeg interesserer meg ikke i fagene i det hele tatt, og ser så mørkt på alt. Studerer et business fag, og merker at jeg ikke er noe business menneske. Jeg tenker derfor veldig på om jeg burde droppe ut nå, og heller velge noe annet som interesserer meg mer. Men problemet er jo at nå er jeg halvveis i andre studieåret mitt, og tenker derfor at det er utrolig teit å slutte. Pluss at jeg har allerede en del studiegjeld etter snart to år her borte, så økonomisk sett er det jo helt på trynet å avbryte. 

Leverte en oppgave for en liten stund tilbake som jeg er veldig sikker på at jeg kommer til å stryke på, og om jeg stryker vet jeg at jeg ikke takler å gjøre det faget om igjen. Jeg blir så stresset, for dette betyr da at jeg har sløst bort to år av livet mitt, og det gjør meg fryktelig frustrert! Jeg har grått av ren frustrasjon på grunn av dette så mye i det siste, og klarer ikke lenger å tenke positivt. Jeg hater å feile, og vil jo egentlig ikke bare gi opp heller. Men jeg tror helt ærlig ikke at jeg kommer til å klare å bestå dette året. 

Så jeg lurer derfor på tips og råd. Noen som har vært i samme båt? Hva ville du har gjort om du var i min situasjon?

På forhånd, takk for svar!

Anonymkode: d794d...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bite tenna sammen og fullføre. Da viser du omgivelsene dine og en potensiell arbeidsgiver i fremtiden at du er en person som ikke gir opp!!

Be klassevenner om hjelp til de tingene du ikke får til/strever med. Du er garantert ikke den enste som sliter. Om dere er flere som jobber sammen så backer dere hverandre OGG og gjør hverandre gode. Stå på!!! 😉

Anonymkode: 24588...ad5

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bite tenna sammen og fullføre. Da viser du omgivelsene dine og en potensiell arbeidsgiver i fremtiden at du er en person som ikke gir opp!!

Be klassevenner om hjelp til de tingene du ikke får til/strever med. Du er garantert ikke den enste som sliter. Om dere er flere som jobber sammen så backer dere hverandre OGG og gjør hverandre gode. Stå på!!! 😉

Anonymkode: 24588...ad5

I mange tilfeller ville jeg kanskje sagt det samme, men dersom TS allerede nå vet at hun ikke ønsker å jobbe med dette og allerede nå sliter med motivasjonen, og ikke engang er halvveis i studiet i England, så ville jeg vurdert sterkt å droppe det. Hadde det vært i Norge er det en ting, da studerer man uten å betale skolepenger. Men i England må EØS borgere som regel betale "overseas" fees som kan være ganske heftig. Og selv "home" students må betale mye mer enn de måtte tidligere. Dermed kan det være like irrasjonelt å pådra seg massivt mye mer studiegjeld i utlandet, enn å finne et mer passende studie i Norge. 

Å velge feil studie er dyrt i lengden. Og det er ennå dyrere i mange land der man må betale en betydelig sum i skolepenger. Og med mindre man studerer ved et internasjonalt toppuniversitet, så er ikke en grad fra et utenlandsk universitet nødvendigvis så mye verdt i Norge heller. Med mindre man ser for seg å jobbe i det aktuelle landet selvsagt. 

Anonymkode: 6bc96...5c4

Skrevet

Ser ikke poenget i å fortsette, for det første er det dyrt og du bruker lånekasse år for å finansiere dette. For det andre bruker du faktiske år, man blir jo eldre. For det tredje, det er ikke lett å få jobb med "business fag". Velger du et "yrke" får du lettere jobb når du er ferdig. 

Kommer an på hva du studerer senere men du kan bruke poengene du ha fått i en grad som har valgfrie emner. Alt er læring i livet så ingenting er bortkastet ;)

Anonymkode: 7309b...374

Skrevet

Det er bedre å kaste bort to år av livet enn å kaste bort tre eller flere...

Skrevet

Kommer helt an på. Om dette er en nedtur av mange kanskje gjennom flere år og til og med livet ditt er dette slike ting som kan være med på å bryte deg helt ned og gjøre deg utbrent i flere måneder/ år. Da burde du slutte mens leken er god

Om du vet du har klart deg gjennom triste tider før og følt deg bedre etterpå, eller om du er en person som blir raskt i giodt humør etter noe kjipt er overstått, så er det mulig du kommer ut ferdig med studiene med en enorm lettelse og nytt på gangsmot fordi du klatre utfordringen og den vanskelige tiden

Det er også mulig fullføre studiet nå, jobbe litt innenfor buisness (regner med der er ulike fagfelt og ulike jobber du kan få, så du trenger strengt tatt ikke velge de yrkene som passer deg minst). Så når du har jobbet noen år og spart opp penger kan du evt studere på nytt, etterutdanne deg eller ta en helt annen jobb. 

2 år med studiegjeld er vel bare rundt 100 000 eller noe? Den summen er ingenting når du først begynner å jobbe. 

Anonymkode: be102...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...