AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hei! Jeg er så heldig at jeg har blitt kalt inn på intervju. Vanligvis blir eg utrolig stresset, men denne gangen er jeg delevis avslappet. Saken er den at jeg jobbet for selskapet før, men tok en annen jobb da selskapet ikke kunne tilby meg en fast stilling. Jeg kjenner begge som skal intervjue meg godt fra tiden jeg jobbet der før. Jeg har heller ingen papirer på hva jeg har gjort i mellom tiden da jeg er midt i flytting, og vet ikke hvor papirene e enda. Så.. Hvordan kan jeg forberede meg best mulig på en jobb jeg har hatt før? Takk for innspill! Anonymkode: 2f8de...ff3
Karriererådgiveren Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Gratulerer med jobbintervju! Papirer er ikke så viktig så tidlig i prosessen. Sannsynligvis går det veldig fint at du ettersender dette når du har fått pakket ut. Siden du allerede har jobbet der er det litt vanskelig å forutse hvordan dette intervjuet kommer til å bli, men jeg tror det er lurt å forberede seg som om det var et vanlig intervju. De er basicly tre ting intervjuere vil finne ut på jobbintervjuet: Har du den rette kompetansen? Har du den rette motivasjonen? Passer du inn? Ha det derfor klart på forhånd hvilken kompetanse du har som matcher stillingen, hvorfor du er toppmotivert og hvilke personlige egenskaper du skal vektlegge for å vise at du passer til stillingen, avdelingen og selskapet. Tenk gjennom disse spørsmålene slik at du er klar til å svare: Hvilken kompetanse har du som matcher eller komplementerer kompetansen som etterspørres? (ranger konkrete eksempler på erfaring og utdanning, eventuelle kompetanser som kan kompensere for manglende kompetanse) Hvorfor vil du ha denne jobben? (Hvorfor du vil møte motivert på jobb hver gang?) Hvilke personlige egenskaper har du som gjør at du passer inn i selskapet, teamet og stillingen? Mye av dette har du kanskje allerede ha opplyst om i CV og Søknad - du bør forberede informasjon som komplementerer dette. Hvilke historier kan du fortelle for å underbygge dette? Nå som du har dette klart kan du forberede deg på en del vanlige intervjuspørsmål: Fortell litt om deg selv Jeg har skrevet en kort tekst om å svare på dette her: http://www.veientil.no/hvordan-svare-pa-kan-du-fortelle-litt-om-deg-selv/ Hvorfor har du søkt på denne stillingen? Hvorfor har du tatt valgene CV-en din viser? (Hvorfor denne utdanning, endring, jobb osv) Hva tror du blir dine største utfordringer i denne stillingen? Hva er dine svake/sterke sider? Jeg har skrevet en kort tekst om å svare på dette her: http://www.veientil.no/hvordan-svare-pa-sporsmal-om-svake-sider/ Hva kan du tilføre denne stillingen? Hvor ser du deg selv om 5 år? Hva vil dine referanser si når vi spør om deg? Har du hull i CV-en - ha et svar på hvorfor. Hva gjorde du? Hvordan jobber du i team. Foretrekker du å jobbe i team eller alene? Hvordan håndterer du stress? Kan du gi eksempel på en konfliktsituasjon du har vært i? Prøv å se for deg hvilke eventuelle innvendinger de skulle ha mot å ansette deg igjen ut fra hvordan det gikk sist du jobbet der. Hva vil du eventuelt si til disse innvendingene? Til slutt får du kanskje anledning til å stille spørsmål selv, hvis dere rekker det. Forbered deg på dette også. Noter deg relevante spørsmål du har om stillingen på forhånd Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå