AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #1 Skrevet 23. januar 2018 Hva med å heller være takknemlig for at vi har et såpass bra velferdssystem i Norge? Jeg leser om, og hører! fra kjente at NAV er så jævlig. De må "slåss" mot NAV for å få innvilget uføretrygd. Hva med å heller se mulighetene du har, framfor begrensningene? Hva med å se på arbeidsutprøvinger som muligheter til å finne et yrke som fungerer? I stedet for å se på det som et drittopplegg som endel går inn for å sabotere fra dag en? Er selv på AAP etter at det fysiske sviktet og jeg ikke kunne stå i min gamle jobb. Er så uendelig takknemlig for at det finnes AAP og arbeidsutprøvinger! Iløpet av 2 år har jeg prøvd mye, desverre var det ikke alt som fungerte. Men jeg har hele tiden vært offensiv i forhold til NAV med å selv foreslå plasser vi kunne forsøke. Har hele veien vært åpen for det meste, bare det fungerer så spiller det ikke så stor rolle HVA jeg gjør. Endelig har jeg funnet et yrke/retning som ser ut til å fungere. I tillegg er jeg innvilget omskolering. Så BRA at jeg forsøkte mange ting, og til slutt fant noe som fungerte! Om ikke lenge er jeg igang med nye studier, helt motsatt av tidligere utdanning og jobb. Men jeg har faktisk en framtid. Jeg kan stå i jobb, betale en ærlig skatt, og bety noe for samfunnet! Tenk om jeg hadde vært sur og grinete og sett på alt som en kamp mpt nav? Da hadde jeg etter all sannsynlighet fortsatt vært på startstreken. Kanskje på vei mot full uføretrygd. Saksbehandleren sa for ikke lenge siden at hun skulle ønske hun møtte flere som meg. Som ikke så bare begrensninger. Folk som stadig må "sloss" mot nav: Hvordan opptrer dere selv i møte med nav og aktuelle arbeidsplasser? Er dere åpne og løsningsorienterte, eller er dere kun negative og har et mål; uføretrygd? Husk at nav-ansatte er mennesker de også. Det er grenser for hvor hyggelige det er mulig å være mot folk som ikke vil se på muligheter. Jeg skal forresten utdanne meg til sosionom. Så får vi se hva slags jobb det blir om noen år. Jobb i NAV er utelukket. Leser altfor mye om negative brukere til å tenke den veien. Anonymkode: 87d2a...15e 5
Nicathv Skrevet 23. januar 2018 #2 Skrevet 23. januar 2018 Som med alt annet, er det sjelden folk blir henrykt over at noe fungerer som det skal. Det er for eksempel sjelden du ser folk skrive om hvor flott opplevelse de hadde da toget kom på tida i dag. Men hvis toget er forsinka, blir folk opprørt og klager. Siden NAV har uendelig mye mer å si for folks liv enn toget, får de også mer tyn når systemet ikke fungerer for folk. 11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #3 Skrevet 23. januar 2018 Jeg brukte to år av livet mitt på å ligge i en seng med bleier, uten språk og bli mata med sonde, og deretter seks år på å lære meg å gå, spise, pusse tenner, holde bestikk, kle på meg osv på nytt. Hvilke typer atbeidsutprøving tenker du at hadde vært aktuelle i denne perioden? Synes du det var fryktelig kravstort av meg å håpe på å faktisk få henholdsvis syke- og rehabiliteringspengene jeg hadde krav på mens dette sto på, og at de skulle gidde å i det minste vurdere søknaden min om hjelpestønad? Når jeg nå skriver «meg» og «min» henviser jeg egentlig til min samboer som var den som måtte stå for mesteparten av kontakten med NAV. Samboeren min som ble oppfordret av en saksbehandler i NAV til å si opp jobben sin og prostituere seg hjemmefra, siden hun måtte være hjemme og pleie meg 24-7. Anonymkode: 11a71...945 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #4 Skrevet 23. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte to år av livet mitt på å ligge i en seng med bleier, uten språk og bli mata med sonde, og deretter seks år på å lære meg å gå, spise, pusse tenner, holde bestikk, kle på meg osv på nytt. Hvilke typer atbeidsutprøving tenker du at hadde vært aktuelle i denne perioden? Synes du det var fryktelig kravstort av meg å håpe på å faktisk få henholdsvis syke- og rehabiliteringspengene jeg hadde krav på mens dette sto på, og at de skulle gidde å i det minste vurdere søknaden min om hjelpestønad? Når jeg nå skriver «meg» og «min» henviser jeg egentlig til min samboer som var den som måtte stå for mesteparten av kontakten med NAV. Samboeren min som ble oppfordret av en saksbehandler i NAV til å si opp jobben sin og prostituere seg hjemmefra, siden hun måtte være hjemme og pleie meg 24-7. Anonymkode: 11a71...945 Fikk du ikke pengene? Anonymkode: a0131...198
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Skrevet 23. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte to år av livet mitt på å ligge i en seng med bleier, uten språk og bli mata med sonde, og deretter seks år på å lære meg å gå, spise, pusse tenner, holde bestikk, kle på meg osv på nytt. Hvilke typer atbeidsutprøving tenker du at hadde vært aktuelle i denne perioden? Synes du det var fryktelig kravstort av meg å håpe på å faktisk få henholdsvis syke- og rehabiliteringspengene jeg hadde krav på mens dette sto på, og at de skulle gidde å i det minste vurdere søknaden min om hjelpestønad? Når jeg nå skriver «meg» og «min» henviser jeg egentlig til min samboer som var den som måtte stå for mesteparten av kontakten med NAV. Samboeren min som ble oppfordret av en saksbehandler i NAV til å si opp jobben sin og prostituere seg hjemmefra, siden hun måtte være hjemme og pleie meg 24-7. Anonymkode: 11a71...945 Nesten samme historie her. Fikk i en lignende situasjon avslag på uføretrygd og mistet alle stønader og var uten noe som helst inntekt i bortimot 1år. Fantastisk Anonymkode: 52718...7a7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #6 Skrevet 23. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke pengene? Anonymkode: a0131...198 En del av sykepengene jeg skulle hatt, for fire av månedene, har jeg fremdeles ikke fått. Dette var i 2003, så jeg regner vel ikke akkurat med å få dem noen gang. Rehabilteringspengene holdt de tilbake i henholdsvis ett, ett og et halvt og to år. At man får de etterbetalt etterpå når søknaden endelig behandles blir en fattig trøst når man har gått i to år uten penger, sitter med kredittkortgjeld oppunder øra, har måttet gå uten nødvendige medisiner pga de manglende utbetalingene osv osv. Hjelpestønad fikk jeg aldri, for det å ha døgnkontinuerlig ansvar for bleieskift og sondemating med mer ble ansett som «en normal del av den hjelpen man må kunne forvente å få av hverandre i et parforhold». Anonymkode: 11a71...945 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Skrevet 23. januar 2018 Grunnen til at jeg bretter ut historien min her er for å vise at brukerne ikke alltid er den vanskelige parten her og at mange har reelle problemer med å få den hjelpen de desperat trenger. Det er ikke bare snakk om å se muligheter istedenfor begrensninger, det er snakk om at folk havner i alvorlig nød når NAV enten ikke gjør jobben sin eller i verste fall bryter alt som finnes av lover og forskrifter. TS kjemper for å komme seg ut i jobb igjen, andre kjemper for å overleve. Noen ganger er kampen for overlevelse faktisk førsteprioritet, og den blir ikke enklere av å sulte og å bli behandlet som dritt av de som er ansatt for å hjelpe. Anonymkode: 11a71...945 7
hocane Skrevet 23. januar 2018 #8 Skrevet 23. januar 2018 Fordi en del innvandrere misbruker det og ta pengene med seg til hjemlander etter noen år
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #9 Skrevet 23. januar 2018 Fordi mange egentlig ønsker gratis ferie til de dør. Slik er det bare. Det er ingen tilbud til de som faller utenfor og ikke vil jobbe. Jobb er ikke for alle. Gi borgerlønnm 160 000 året til hver nordmann, resten må de skaffe selv. Dette hadde kostet mindre enn sykelønn,dagpenger, sykemeldinger, avklaringspenger, hjelpestønader og foreldrepermisjoner. Fra 18 år burde alle fått denne summen. Anonymkode: 46953...f14 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #10 Skrevet 23. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi mange egentlig ønsker gratis ferie til de dør. Slik er det bare. Det er ingen tilbud til de som faller utenfor og ikke vil jobbe. Jobb er ikke for alle. Gi borgerlønnm 160 000 året til hver nordmann, resten må de skaffe selv. Dette hadde kostet mindre enn sykelønn,dagpenger, sykemeldinger, avklaringspenger, hjelpestønader og foreldrepermisjoner. Fra 18 år burde alle fått denne summen. Anonymkode: 46953...f14 Flytt til USA og bli ufør. Da får du det omtrent sånn. Anonymkode: 0b9bb...b67 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #11 Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med å heller være takknemlig for at vi har et såpass bra velferdssystem i Norge? Jeg leser om, og hører! fra kjente at NAV er så jævlig. De må "slåss" mot NAV for å få innvilget uføretrygd. Hva med å heller se mulighetene du har, framfor begrensningene? Hva med å se på arbeidsutprøvinger som muligheter til å finne et yrke som fungerer? I stedet for å se på det som et drittopplegg som endel går inn for å sabotere fra dag en? Tenk om jeg hadde vært sur og grinete og sett på alt som en kamp mpt nav? Da hadde jeg etter all sannsynlighet fortsatt vært på startstreken. Kanskje på vei mot full uføretrygd. Saksbehandleren sa for ikke lenge siden at hun skulle ønske hun møtte flere som meg. Som ikke så bare begrensninger. Anonymkode: 87d2a...15e Jobbet en kort periode hos Nav, og dro derfra fortere enn svint. Navere som ikke gidder å ta seg arbeid, de som registrer seg "uføre"(fordi det er lettvint), og folk som er på rappen om hvilke krav de har og om hvilke plikter Nav har fordi "sånn har Staten bestemt", syns jeg bør gå og ta seg en bolle. Verden "rikeste" land med gratis skole, helse, sosialhjelp, dagpenger, app, og enda mer. All den tid det finnes folk rundt om i verden som lever på ett måltid per dag. Folk bør være takknemlige for hvor godt man har det i dette landet. Det er ikke rart mennesker fra andre deler av Europa(og verden forøvrig) synes nordmenn har dårlig arbeidsmoral. Nav er en viktig bidragsyter for mange som har det vanskelig(uføre, syke, fattige osv), så jeg kan jeg forstå frustrasjonen hos de som faktisk trenger hjelp når systemet svikter. Anonymkode: b4e89...d9c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #12 Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte to år av livet mitt på å ligge i en seng med bleier, uten språk og bli mata med sonde, og deretter seks år på å lære meg å gå, spise, pusse tenner, holde bestikk, kle på meg osv på nytt. Hvilke typer atbeidsutprøving tenker du at hadde vært aktuelle i denne perioden? Synes du det var fryktelig kravstort av meg å håpe på å faktisk få henholdsvis syke- og rehabiliteringspengene jeg hadde krav på mens dette sto på, og at de skulle gidde å i det minste vurdere søknaden min om hjelpestønad? Når jeg nå skriver «meg» og «min» henviser jeg egentlig til min samboer som var den som måtte stå for mesteparten av kontakten med NAV. Samboeren min som ble oppfordret av en saksbehandler i NAV til å si opp jobben sin og prostituere seg hjemmefra, siden hun måtte være hjemme og pleie meg 24-7. Anonymkode: 11a71...945 Nå var mye av dette kommunens ansvar ig ikke NAV sitt da. Det er noe med å plassere ansvar der det tilhører og ikke blande for mange kort. Anonymkode: c7220...0af
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 47 minutter siden, hocane skrev: Fordi en del innvandrere misbruker det og ta pengene med seg til hjemlander etter noen år Hvor mange av millioner av befolkningen på 5,3 mill. er dette gjelder? Anonymkode: b4e89...d9c 2
hocane Skrevet 23. januar 2018 #14 Skrevet 23. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: va med å heller være takknemlig for at vi har et såpass bra velferdssystem i Norge? Dersom flere og flere misbruker velferdsystemet og ikke jobber kommer økonomien vår til å gå i grus. Et velferdsystem er avhengig av at folk faktisk jobber og betaler skatt. Det har aldri vært større arbeidsledighet i Norge enn nå, så det er grunn til bekymring.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobbet en kort periode hos Nav, og dro derfra fortere enn svint. Navere som ikke gidder å ta seg arbeid, de som registrer seg "uføre"(fordi det er lettvint), og folk som er på rappen om hvilke krav de har og om hvilke plikter Nav har fordi "sånn har Staten bestemt", syns jeg bør gå og ta seg en bolle. Verden "rikeste" land med gratis skole, helse, sosialhjelp, dagpenger, app, og enda mer. All den tid det finnes folk rundt om i verden som lever på ett måltid per dag. Folk bør være takknemlige for hvor godt man har det i dette landet. Det er ikke rart mennesker fra andre deler av Europa(og verden forøvrig) synes nordmenn har dårlig arbeidsmoral. Nav er en viktig bidragsyter for mange som har det vanskelig(uføre, syke, fattige osv), så jeg kan jeg forstå frustrasjonen hos de som faktisk trenger hjelp når systemet svikter. Anonymkode: b4e89...d9c Det er ingen som syns nordmenn har dårlig arbeidsmoral. Også en myte spredt av folk som konstruerer noe om at man ikke har noe å klage på her i landet. Du kan jo hylle sosialordningene våre, men nå er det også sånn at det koster å leve i Norge, og det holder ikke å "stå opp om morran" å hugge ved for å overleve. Du trenger gjerne tilgang til en pc bare for å kunne levere en jobbsøknad eller fylle ut opplysninger om deg selv for å gjøre deg aktuelt for noe som helst, og deg stilles også krav om hvordan klær og hår skal se ut, samt krav til hygiene, som heller ikke er gratis, så at vi har det så godt betyr ikke at det ikke kommer med høye krav til hver enkelt. I andre deler av verden kan du forsørge deg selv uten så mye som å kunne en bokstav i alfabetet. Ja, det er godt her for folk flest, men relativ fattigdom er fattigdom uansett, og fattigdom er like ille enten du er det i afrika eller Norge. Og våre sosiale tjenester er leverandør av sterkt regulert fattigdom og sosial dumping. Anonymkode: e2b21...a3d 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 23. januar 2018 #16 Skrevet 23. januar 2018 Jeg tror det handler mye om personlighet, saksbehandler og kommunen man bor i. Jeg ble plutselig syk og har vært sykemeldt i over 1 år og gikk nylig over på AAP. Jeg er fremdeles under utredning og vet ikke helt hva som skjer videre, men frem til i dag har jeg bitt veldig godt ivaretatt og alt med NAV har gått smertefritt. Jeg føler jeg blir hørt og trodd. Mulig fordi jeg kan vise til at jeg har jobbet og vært aktiv hele livet og at jeg på ingen måte har lyst å gå hjemme. Drømmen er å bli frisk og jobbe igjen, men sånn som det er dag så er ikke det mulig med det første. Kanskje jeg føler det annerledes senere, men per i dag har jeg bare gode erfaringer med NAV og er utrolig glad og takknemlig for at vi har et system som ivaretar oss når livet ikke går som planlagt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #17 Skrevet 23. januar 2018 Møtet mitt med nav psyket meg ned,de gjorde feil, jeg sa i fra på forhånd, et helvete å gå igjennom. Men e n dame var heldigvis flink og snill.gla jeg er ferdig med nav!!!! Anonymkode: 29207...637
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #18 Skrevet 23. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte to år av livet mitt på å ligge i en seng med bleier, uten språk og bli mata med sonde, og deretter seks år på å lære meg å gå, spise, pusse tenner, holde bestikk, kle på meg osv på nytt. Hvilke typer atbeidsutprøving tenker du at hadde vært aktuelle i denne perioden? Synes du det var fryktelig kravstort av meg å håpe på å faktisk få henholdsvis syke- og rehabiliteringspengene jeg hadde krav på mens dette sto på, og at de skulle gidde å i det minste vurdere søknaden min om hjelpestønad? Når jeg nå skriver «meg» og «min» henviser jeg egentlig til min samboer som var den som måtte stå for mesteparten av kontakten med NAV. Samboeren min som ble oppfordret av en saksbehandler i NAV til å si opp jobben sin og prostituere seg hjemmefra, siden hun måtte være hjemme og pleie meg 24-7. Anonymkode: 11a71...945 Da skulle du vel strengt tatt vært på en institusjon. Din situasjon høres hjemme i helsevesenet, ikke hos NAV. Det er vel derfor det tok så lang tid. Anonymkode: b8812...61d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #19 Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Møtet mitt med nav psyket meg ned,de gjorde feil, jeg sa i fra på forhånd, et helvete å gå igjennom. Men e n dame var heldigvis flink og snill.gla jeg er ferdig med nav!!!! Anonymkode: 29207...637 Åssen kunne du vite på forhånd at de gjorde feil? Anonymkode: a0131...198
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #20 Skrevet 23. januar 2018 Nav i seg selv er et ineffektivt system som skaper papirarbeid og som forsøker putte mennesker i enkle kategorier fordi der ikke er plass til komplekse kategorier som tilsvarer hvert individs ulike situasjon. For mange passer de kanskje inn i den ordinære løsningen, men så har du en stor del som ikke passer inn enten grunnet sin spesfikke sykdom eller situasjon. Dette skaper mange tapere innenfor systemet, og når du først taper i NAV og allerede ligger etter andre mennesker på mange måter, er konsekvensene ofte livsendrende og alvorlige. Anonymkode: 0cd2b...5a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå